GL1000 regelaar defect of toch niet?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
sunnysidehere
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2011, 12:13
Type Goldwing: GL1000

GL1000 regelaar defect of toch niet?

Bericht door sunnysidehere » 26 jan 2017, 17:33

Hallo allemaal
Na 6 jaar eindelijk aan het restauratieproject begonnen.
nwe remmen, carburateurs gedaan, alle contacten schoon, flush van de olie en koelmiddel etc.
De motor loopt goed stationair, maar ketst nog wat bij de het accelereren. Ga ik uitzoeken.

Maar ik durf er nog niet echt op te rijden want de spanning op de (nwe en volle) accu loopt wel tot 18V op bij gasgeven.
Dus ik dacht regelaar stuk.

Echter de regelaar regelt wel degelijk. Bij een beetje gasgeven gaan er al 6 A naar aarde.
Als ik de koplamp aanzet regelt de regelaar helemaal goed. 14,5V
Het lijkt dat de generator teveel stroom levert, of de regelaar onvoldoende stroom kwijt kan (maar 1 fase..)
Ik ga nu dus proefrijden met de lamp aan en dat doe ik toch altijd, maar ik vraag me af of dit eerder vastgesteld is en of er iets aan gedaan moet worden.

Het liefst neem ik dan een geïntegreerde unit zoals op de CBR600 of van Carmo de Carr291.
Ik zie diezelfde units ook uit China voor een fractie van de prijs. Iemand ervaring?

sunnysidehere
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2011, 12:13
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 regelaar defect of toch niet?

Bericht door sunnysidehere » 26 jan 2017, 17:40

Vegat ik nog te melden.
De aarde en de zwarte draad op de regelaar maken perfect contact met aarde en de plus.
Vandaar dat ik het niet kan rijmen

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 regelaar defect of toch niet?

Bericht door Pep » 30 jan 2017, 16:39

In de lichtschakelaar zit een schaklingetje opgenomen die een onderbreking maakt van 1 van de drie spoelen van de dynamo als het licht uit staat. Als het licht aan staat doet deze spoel weer mee en zorgt deze ervoor dat de spanning op de accu niet onder de 14,5 V komt.
Als de onderbreking niet werkt blijft de 3e spoel vrolijk mee doen en loopt de spanning richting de 18V als je licht uit staat.
Twee spoelen worden geregeld door de spanningsregelaar en de 3e loopt via de lichtschakelaar en word niet geregeld. Vandaar dat de spanning zo hoog oploopt omdat er geen belasting is in vorm van de lampen. Ikzelf heb een Gl1000 K3 en heb hetzelfde probleem. Het schaklingetje werkt bij mij ook niet meer en laat mn licht gewoon aan staan.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Plaats reactie