GL1000 single carb setup solex 30pict1

Technische vragen, tips, trucs, enz.
adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 02 dec 2016, 21:54

hoi allen, hier mijn eerst post op de goldwing forum. Zoals de titel van het onderwerp aangeeft een singel carb setup voor mijn GL1000 k3. De reden waarom ik voor dit project gekozen heb is omdat ik een bloedhekel heb om aan de originele carbs te werken, op 3 cilinders lopen, lekken... noem maar op. Daardoor staat hij al jaren stil. Ik wil een motoR dat rijdt en waar het onderhoud gemakkelijk aan is ( en gemakkelijk en goldwing carbs gaan voor mij niet samen) In de VS zijn er veel van dit soort projecten bezig met wisselende resultaten. Ik heb een aantal jaren geleden een spruitstuk van iemand kunnen kopen en heb nu mn stoute schoenen aangetrokken om dit project af te maken. Ik heb het geluk dat mijn GL1000 op LPG rijdt, daardoor heb ik in principe dus alleen een gasklep nodig. Toch wil ik dat mijn span ook op benzine moet kunnen rijden. Mijn Solex 30 pict 1 carb komt van een kever af en is kinderlijk eenvoudig om aan te sleutelen, ook gelijk een revisie setje besteld (a €22.-). Het wordt dus een beetje puzzelen met welke sproeier hij het beste rijdt maar zoals gezegd kinderlijk eenvoudig en de sproeier is met 2 tellen veranderd.

In het spruitstuk is een buis te zien, hier loopt koelvloeistof doorheen en verwarmd hierdoor de ruimte in het spruitstuk. In de messing puntstukken komt nog koper pijp 15mm waaraan de koelvloeistof slangen komen te hangen. De carb bodemplaat en zadel heb ik gemaakt van trespa, is eenvoudig te bewerken en kneiterhard. De gaskabel aansluiting heb ik aangepast, ik heb hiervoor een oude carb van een yamaha YP250 motorscooter gesloopt, en dat op de solex gemonteerd. Ik heb slechts 1 gaskabel nodig omdat er een grote veer op de carb zit om de kabel weer terug te trekken. De electrische choke heb ik er uit gesloopt en dmv een een M6 tuin slotbout en een trespa wieltje een aansluiting gemaakt waar mijn choke kabel keurig in past (komt nog een veertje aan te hangen om m terug te trekken).


Lucht filter moet nog aangepast worden zodat er een slang van mijn LPG er doorheen kan.

Ik ben in afwachting van nog 3 mikuni rubbers ( M-VM34-200 ) om het geheel aan het blok te monteren. Ik ga het geheel goed aflakken om roesten te voorkomen. Ik ben straks benieuwd hoe het geheel het straks gaat doen als ik alles monteer.

Ik weet dat sommige er bij zweren om alles origineel te houden,ik ga echter voor gemak en wil gewoon rijden zonder al te veel toeters en bellen en dat ik mogelijk aan mn carbs moet werken. Wellicht dat mijn project ook andere mensen inspireert.

gr
arno

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door jwt67 » 03 dec 2016, 10:17

Hallo Arno, nou je eerste post is meteen een goeie!
Ik ben er zelf ook zo één die de gl1000 "zoveel mogelijk" origineel houd maar kan de betere knutselpraktijken zeker waarderen. Ben benieuwd naar de vorderingen dus hou ons op de hoogte.

Succes!

Jan-Willem
GL1000 K2

GL-1800
Berichten: 1476
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door GL-1800 » 03 dec 2016, 10:54

Geheel mee eens en....je bent idd van t gedonder af van die 4 carb s die steeds "vervelend" doen. Is het puur een gok of heb je de grootte een beetje berekend?? Er is nog iemand met 2 dubbele Webers bezig en....dat gaat na erg veel zoeken en proberen waarschijnlijk lukken, ben dus ook erg benieuwd naar dit projekt!!!

Suc........9 in deze!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 03 dec 2016, 12:45

In de VS zijn er al veel die het eea al geprobeerd hebben, ook met de solex 30pict1, er zijn er ook die met een solex 34 pict rijden, tis soms een compromis dat gesloten moet worden tussen stationaire wat hoger lopen maar op snelheid weer goed lopen, zoals gezegd heb ik ivm mn LPG alleen maar een gasklep nodig, de uitdaging is om m ook zo goed mogelijk op benzine te laten rijden. ik ben erg benieuwd en heb weer zin om te rijden :-)

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 03 dec 2016, 12:46

ik zal mijn vorderingen posten

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 17 dec 2016, 11:50

Gisteren mn Solex carb uit elkaar gehaald en goed gereinigd en alle leidingen goed door gespoten. Met mn carb revisie set (a €22.-) heb ik alles vervangen. nwe 12volt stationair sproeier (#55) geinstalleerd, als hoofdsproeier heb ik een #130 geplaast. ( afhankelijk van de resultaten kan ik nog naar #127,5 of naar 132,5). Als ik 1 uur met mn carb bezig ben geweest is het al lang :D

Tis ff wachten totdat het geld weer binnen is, dan kan ik nwe spanrollers voor mn distributie kopen en dan kan ik echt gaan kijken of ie wilt lopen. Komende week aan de slag met koperen waterleiding om een goede (en makkelijke) aansluiting te maken voor de koelvloeistof door mn spruitstuk.

Ik hou jullie op de hoogte.
gr
arno


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 25 dec 2016, 17:33

voor alle mensen die mijn projectje volgen, het ligt een beetje stil hier....ben nogal door mn rug gegaan. Ben 46 maar loop als een 80 jarige..... Afijn, 2017 gaat het jaar worden dat ie weer de weg opgaat. Alle onderdelen heb ik al in huis dus dat komt goed. Ik ben met nog iemand in contact die een goedlopende setup heeft met een Weber carb. Hoe dan ook gaat dit project wel lukken. Iedereen fijne dagen en hopelijk voel ik mij in 2017 als herboren om het project af te maken.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door jwt67 » 25 dec 2016, 17:41

Hey "ouwe" man jij ook de beste wensen en dat je maar weer snel mag opknappen. Voordat je het weet begint het zonnetje weer te schijnen en dan moet ie wel weer rijden. ...... :D
GL1000 K2

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 04 jan 2017, 15:09

mn fysio therapeut doet zn werk en ik mn oefeningen, rugklachten worden minder. durf nog niet met mn wing aan de slag te gaan uit angst dat t er in weer in schiet. Ik hoop er eerdaags weer aan te kunnen beginnen. Hier een paar foto's van mn verdamper en waar de aftakking zit om koelvloeistof "af te tappen/om te leiden". Deze aanpassingen heb ik zelf niet gedaan, heeft de vorige eigenaar gedaan.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door q45 » 06 jan 2017, 11:52

ziet er wel een roestboeltje uit pfff....... veel suc6 :wink: :mrgreen:

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 06 jan 2017, 17:11

Valt wel mee hoor, tja het is geen concours goldwing... maar dat zou ik ook niet willen, als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel aan poetsen :twisted: . Mn CB550 uit '77 is dan ook volledig matzwart :-). Ik heb mn goldwing een periode buiten moeten stallen omdat ik destijds geen garage had, reed er toen bijna dagelijks mee, dan gaat er natuurlijk overal vuil en bagger tussen zitten......

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2052
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door cooper » 06 jan 2017, 20:08

Ieder z'n ding maar niet't mijne . :shock:
Succes met de "operatie" !
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 11 jan 2017, 21:06

Mijn rug laat weer enig sleutelwerk toe dus ik ben weer begonnen. spruitstuk heb ik vanavond gemonteerd. Slangen tbv spruitstuk verwarming moeten nog aangesloten worden.
Afbeelding Afbeelding

GL-1800
Berichten: 1476
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door GL-1800 » 12 jan 2017, 08:35

Dan de vraag....wanneer starten??? Leuk moment en idd, GW1000 en die carb s KAN n compleet drama zijn...T lijkt dat half USA single rijd.... :P

En idd, jou wing is n gebruikswing....n echt mooi plaatje vond ik die met die kast oid in de bak!! :lol:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

adebouwer
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 dec 2016, 19:49
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 single carb setup solex 30pict1

Bericht door adebouwer » 12 jan 2017, 21:28

ik heb mn solex carb die ik kan monteren, ik ben daarnaast nog met iemand uit duitsland in contact voor nog een andere carb. Hij heeft deze op zijn goldwing in duitsland ter keuring aangeboden en kreeg hiervoor een type goedkeuring, daarnaast ook nog een vermogenswinst van 12pk. Extra vermogen is lekker maar kompleet overbodig, hardrijden zal ik niet met mn zijspan doen (ik moet tenslotte ook nog mee kunnen remmen) en met beleid gaat alles gewoon een stuk langer mee. Het is wel prettig dat er dan een goede carb opzit waar mn motor lekker mee uit de voeten kan. Ik kan dus eigenlijk bijna niet wachten totdat ik m aan de praat heb. Maargoed, ik ga niet overhaast te werk, nu met het winterse weer op komst ga ik toch niet rijden. Volgende klus zijn de distributie riemen en spanrollers


Ik hoop binnenkort met heugelijk nieuws te komen, mogelijk met behulp van mn dochter die altijd aan het vloggen is kan ik nog een filmpje op youtube zetten, men kan indien gewenst inspiratie opdoen, ook kan men horen hoe ie dan loopt (of niet..... :lol: )

Plaats reactie