Downforce.
Downforce.
Ik had geprobeerd een aftermaket spoiler zelf te spuiten maar na 3 keer proberen toch steeds teveel kleur verschil. Via ebay een originele in de juiste kleur kunnen krijgen voor een schappelijk bedrag. Gisteravond de spoiler gemonteerd met behulp van een sjabloon omdat er geen markering in de deksel zat. Bij mijn andere 1800 wel dus er zijn wel verschillen blijkt.
Vandaag eens een rondje gereden met de motor en man man man wat verschil, de motor rijdt veel rustiger op hoge snelheid en de bochten snelheid is een stuk omhoog gegaan. Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" snelheid hebben. Boven de 135 is totaal geen probleem door de neerwaardse druk. Wel je vering wat harder zetten want anders zakt je achterkant wat verder weg dan normaal. Ik vraag me alleen af of de achterband niet te snel gaat slijten en het verbruik niet omhoog gaat aangezien de spoiler toch voor een extra gewicht zorgt op hogere snelheid. En als je met een duo rijdt zal je denk ik over het maximum gewicht heengaan.
De tijd zal het leren hoop ik.
Vandaag eens een rondje gereden met de motor en man man man wat verschil, de motor rijdt veel rustiger op hoge snelheid en de bochten snelheid is een stuk omhoog gegaan. Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" snelheid hebben. Boven de 135 is totaal geen probleem door de neerwaardse druk. Wel je vering wat harder zetten want anders zakt je achterkant wat verder weg dan normaal. Ik vraag me alleen af of de achterband niet te snel gaat slijten en het verbruik niet omhoog gaat aangezien de spoiler toch voor een extra gewicht zorgt op hogere snelheid. En als je met een duo rijdt zal je denk ik over het maximum gewicht heengaan.
De tijd zal het leren hoop ik.
Laatst gewijzigd door peter op 24 nov 2016, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Downforce.
Idd zo'n spoiler heeft een hoop voordelen Peter, en wat het eventuele overgewicht betreft kun je natuurlijk een goede afspraak maken met je passagier, hij of zij moet zich dan gewoon "locht" houden en dan zijn er weinig of geen problemen, maar dat is dan uit eigen ervaring hé.
PS. Veel plezier met het experimenteren groet Pieter.
PS. Veel plezier met het experimenteren groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: Downforce.
Tsja... Dat licht houden Als ik tegen mijn vrouw zeg, " schatje je moet je licht houden als je achterop zit", heb ik echt een probleem, haar wedervraag zal zijn: Dus jij vindt mij DIK
Sorry, maar dat uitgesproken risico durf ik niet te nemen.
Kan natuurlijk wel progresieve achterveer monteren die ik nog heb liggen Hoef ik ook geen risico's te nemen
Sorry, maar dat uitgesproken risico durf ik niet te nemen.
Kan natuurlijk wel progresieve achterveer monteren die ik nog heb liggen Hoef ik ook geen risico's te nemen
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1598
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: Downforce.
Ik weet niet of ik dat durf, om harder dan 135km/u een klaverblad te nemen.peter schreef:Je moet wel zorgen dat je voldoende snelheid hebt voordat de spoiler zijn werk doet. Onder de 135km/u merk je dat hij minder hard drukt en moet je ook niet een klaverblad nemen of je moet een "normale" hebben.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Downforce.
Prachtig dat iemand tussen de oren dit als positief ervaart maar.....om echt dit te beleven...........moet ie t formaat hebben van n behoorlijke eettafel.....K geloof er dus helemaal geen moer van....sorry..
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Downforce.
Cafe-praat, meneer GL-1000
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6771
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Downforce.
Weer lekker bezig Peter.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Downforce.
Hmm, goed idee.RonalT schreef:Cafe-praat, meneer GL-1000
Neem nog een biertje dan is Peter zijn humor beter te begrijpen.....
Ga ik NU doen........
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Downforce.
Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.
Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet
Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Re: Downforce.
Ja hij werkt alleen als je snelheid genoeg hebt, bij lage snelheid heb niet genoeg neerwaardse druk om enig effect te krijgen. Het is net als de vleugel van een vliegtuig, zonder voldoende snelheid zal het toestel niet loskomen van de grond. De spoiler op onze topkoffer werkt precies andersom. Niet voldoende snelheid zal resulteren in niet genoeg druk op de spoiler waardoor het effect afneemt.Fijn om te weten dat het zo'n verschil maakt met en zonder spoiler, ik rij namelijk al heel lang met spoiler en begrijp dat ik m niet mag missen op hogere snelheden.
Of het nou LED of een gewoon peertje is maakt niet uit. Het branden van de verlichting geeft aan dat het voertuig snelheid mindert en dus de downforce zal verminderen gelang de snelheid. Er zijn zelfs uitvoeringen waarbij na enige tijd het remlicht snel zal gaan knipperen. Dit betekent dat de bestuurder compleet de downforce zal verliezen. Gaat hij dus vanaf 135km/u ineens branden dan zal de bestuurder op het klaverblad ineens de grip verliezen en eindigen in de vangrail met alle gevolgen van dien. Tenzij hij voor de bocht weer een veilige snelheid heeft. Meestal staat er voor de bocht een blauw bord met een getal erop. dit is de veilige geadviseerde snelheid.Ik zie wel jij er een LED remlicht in hebt, maar wordt de druk lichter als het licht brand of maakt dat niet uit omdat het LED is. Eventueel kun je dus met remlicht een zwaardere passagier meenemen of snap ik het niet
Voor wat betreft gewicht zal het denk ik zo zijn, dat als je dus op hogere snelheid rijdt waarbij de spoiler zijn werk doet je het beste de passagier kan thuislaten ter compensatie van het gewicht dat de spoiler genereert tijdens de hogere snelheid.
Re: Downforce.
Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.
Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.
Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- wingryder
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
- Locatie: Sassenheim
Re: Downforce.
pieter schreef:Dit is een plausibele beredenering, dus een waar ik volledig achter sta.
Toch wilde ik nog ffe terug komen op het fenomeen "locht" houden !!!!! Wij ( mijn vrouw en ik ) willen in het nieuwe seizoen het luchtbandje eens uit proberen, daar wil ik mee zeggen dat Lianne dan op een soort van zwembandje plaatsneemt achter op de motor, om zodoende het gewicht iets meer van het achterwiel weg te halen, voor een optimale wegligging.
Ps. graag je mening over dit experiment, groet Pieter.
Volgens mij heb je daar een goede oplossing Pieter, wellicht gaat het nog beter als je het bandje vult met Helium, maar houdt er dan wel rekening mee dat je vrouw er goed op blijft zitten anders is het ding zo vertrokken.
Je zou het natuurlijk aan je zetel vast kunnen maken maar dan gaat het bandje als er niemand op zit als het ware aan je motor trekken waardoor je weer te weinig gewicht op je achterwiel krijgt
volgens mij is het nog niet zo eenvoudig, maar misschien komen we er met ons allen uit, voor het nieuwe seizoen begint.
groet,
Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Downforce.
En....denk om t vooruit schieten bij t remmen.....T licht schijnt dan naar achteren dan en zal de fiets n voorwaartse duw geven.......Andere kant...t geeft wel gewichtsverlies, je bent dat licht weer kwijt..
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten