Molens ... in België

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 21:05

Vervolg, Molen 2 Zandhoven,

Stenen Molen, ( 15055 )

Type, Stenen Bergmolen, bouwjaar 1840 in Zandhoven.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=55

http://www.zandhoven.be/vrije-tijd/toer ... pulderbos/

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 05 okt 2016, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 05 okt 2016, 21:08

Vorige keer toen ik in Belgie was was bij de Steenen molen in Zandhoven een groot feest met heel veel mensen en een springkussen.... Dit is een mooier plaatje ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 21:54

Vervolg, Molen 3 Grobbendonk,

De watermolen van Grobbendonk is gelegen aan de samenvloeiing van de Kleine Nete en de Aa, maar bevindt zich op de Nete. Tot op vandaag wordt de molen enkel aangedreven door waterkracht wat een unicum is voor Vlaanderen. Door de grote watertoevoer is steeds een behoorlijk sluizenstelsel noodzakelijk geweest. Opgravingen aan de sluis in 2005 legden zelfs een Romeinse oorsprong bloot.
De molen van het onderslagtype wordt reeds in de 11de eeuw vermeld. In 1254 was de molen eigendom van de heren van Grobbendonk en de Sint-Bernardsabdij van Hemiksem die deze streek in leen hadden van de hertogen van Brabant. Het was toen een banmolen wat betekende dat alle inwoners van de heerlijkheid er hun graan moesten laten malen. Van oudsher betrof het een dubbelmolen voor zowel het slaan van olie als het malen van graan. De molen werd meermaals vernield, maar steeds weer heropgebouwd. De laatste brand dateert van 1919 waarbij het mechanisme en de raderen volledig vernieuwd werden.
Het huidige molengebouw dateert van de 17de eeuw en bestaat uit twee afzonderlijke gebouwen aan weerszijden van twee waterraderen; een voor de in onbruik geraakte olieslagerij en een voor de graanmolen. De molenaarswoning en de bijgebouwen zijn gelegen aan de overzijde van de straat en dateren vermoedelijk uit de tweede helft van de 19de eeuw.
De molen is eigendom van de familie d'Ursel en wordt nog dagelijks draaiende gehouden door de molenaarsfamilie Van Hool.
Verwante plaatsen: Watermolenweg (Grobbendonk)

Deze molen is gelegen aan een van de mooiste gebieden van Belgie, en is in de loop der jaren gered van het verval wat was ingetreden en weer helemaal in ere hersteld, wat de molen zelf betreft, daar zal het nodige aan gerestaureerd gaan worden want ook daar heeft de tand des tijds zijn werk behoorlijk gedaan.

Molen van Hool ( 15046 )

Type, Onderslagrad, bouwjaar 1100 in Grobbendonk.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=46


youtu.be/m91YYwYmx84

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De molenaar de heer van Hool ( in het midden van de foto ) met wat klanten in zijn winkel alwaar hij de producten verkoopt die hij maalt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 22:51

Vervolg, Molen 4 Geel.

Molen van 't Veld ( 15044 )

Type, Staakmolen, bouwjaar 1823 in Geel.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=44

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 23:03

Vervolg, Molen 5 Lommel,

Leyssens molen ( 15211 )

Type, Staakmolen, bouwjaar 1797/1808/1964/2012 in Lommel.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Windmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=211


youtu.be/PuhOR-zKmSU


youtu.be/NZ0EJOE5Tko

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 05 okt 2016, 23:18

Vervolg, Molen 6 Lommel,

Rosmolen van de groote Hoef ( 16208 )

Type, Buitenrosmolen, bouwjaar 1995/1997 in Lommel
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Rosmolen.

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1208

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dit was het voor vandaag, morgen het laatste verslag van het onvindbare scheprad in Retie.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 05 okt 2016, 23:47

pieter schreef:Dit was het voor vandaag, morgen het laatste verslag van het onvindbare scheprad in Retie.

Je maak het zo wel erg spannend. Heb je d'onvindbare gevonden?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 06 okt 2016, 10:15

RonalT schreef:
pieter schreef:Dit was het voor vandaag, morgen het laatste verslag van het onvindbare scheprad in Retie.

Je maak het zo wel erg spannend. Heb je d'onvindbare gevonden?
Yep, maar het verslag komt later op de dag, ik heb het gesprek met de eigenaar opgenomen en moet dat nog ffe uitwerken.

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 07 okt 2016, 18:36

Vervolg "Molen" 7 op 05-10-2016 Retie

D'onvindbare,

Zoals eerder gememoreerd in het eerste bericht van mijn molenrit op woensdag de 5e oktober, kom ik terug op het ( onvindbare ) Scheprad in Retie.

Het heeft best wel veel voeten in de aarde gehad om het rad van Postel ter Heide te vinden, maar het is me uiteindelijk wel gelukt.

Ik had het scheprad bewust als laatste van de dag geplaatst, omdat ik dan op mijn gemak het veldwerk kon doen. Hierdoor hoefde ik niet steeds op mijn horloge te kijken, van verdorie !!!! laat maar zitten, want ik moet er nog zes doen.
Via de coordinaten (van RonalT) heb ik op google maps eens gekeken of er ergens een adres als ijkpunt te vinden was en heb toen gekozen voor de taverne Postel Ter Heide. Deze is te vinden net over brug 2 (Turnhoutse vaart) aan de linkse kant van de weg. Ter info, dat is aan de Postelsebaan 74 in Retie.

Enfin, de wing geparkeerd en als eerste maar eens de taverne binnengelopen. De inkom was open, maar er was niemand bij de receptie aanwezig. Zelfs na veel gerammel met het drukbelletje dat op de balie stond bleef dat zo.
Maar goed, verder nog geen man overboord, opties genoeg. Aan de vaart zaten een drietal mensen te vissen, dus aan hun de vraag voorgelegd of ze misschien.......... Helaas, jammer dan, moederlief wist het niet, vaderlief bleef stoicijns naar zijn dobber staren en zoonlief had waarschijnlijk lekker veel beltegoed op zijn telefoon, want die bleef maar lullen.
Dan het brugwachtershuisje maar eens proberen, ook hier was niemand aanwezig. Oké, geeft niet, het moet ook niet te gemakkelijk gaan, anders krijgt zo'n ding niet de status van onvindbaar, niet waar.

Het geluk was dan toch aan mijn zijde, toen ik een man aansprak die liep te wandelen met zijn hond. Na wat aftasten ( hij bleef in eerste instantie wat oppervlakkig ) wist hij mij te vertellen, dat ik in de Mimosalaan moest zijn. Hier zou ik dan uitkomen bij het riviertje/beek "Zwarte Neet".
Eenmaal daar, zou ik aan de rechterzijde het scheprad kunnen zien. Tenminste, als de ruige begroeiing dat toe zou staan. Anders moest ik maar eens informeren bij Frits en Pietsje van der Staay, die in het eerste huis aan de Mimosalaan zouden moeten wonen.
Aldaar aangekomen (ongeveer 700m van het coordinatiepunt) deed er niemand open, maar wel zag ik een vrouw in de tuin lopen, echter ik wist met geen mogelijkheid haar aandacht te trekken.
Dus dan maar eens bij de buren proberen, voor info, en wat schets mijn verbazing, door de spijlen van de grote stalen poort kon ik een stukje van het scheprad ontwaren.
Deze buurman die heel behulpzaam was, heeft toen het contact gelegd met de heer Frits van der Staay (eigenaar), die toevalligerwijs bezig was met werkzaamheden aan het scheprad.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hierna volgt de ontmoeting met Frits vanuit de tuin van de buren,

Na een voorstellingsronde, vertelde hij mij dat, het scheprad gebouwd is door leerlingen van een technische school vermoedelijk uit "Turnhout of Mol" als opdracht voor de vorige eigenaren (familie de Wolf) en dit alles geschiede tussen 1966-1970.
De bedoeling was om er elektriciteit mee op te wekken voor eigen gebruik. Echter, het project heeft nooit een kans van slagen gehad, omdat achteraf gezien de stroom snelheid van de beek niet voldoende was, hierdoor is het gehele project uiteindelijk afgeblazen.

Het hoe en waarom legt Frits uit in onderstaand gesprek (geluidsfragment).


youtu.be/LffmBIK8XVQ

De familie van der Staay gebruikt het rad nu al zo'n 25 jaar om het water te laten circuleren, vanuit de beek naar de vijver en van de vijver naar de beek. Dit gebeurd overigens door een ingenieus systeem van waterloopjes door een groot gedeelte van de tuin.
Er zijn op verschillende plaatsen dammetjes ingebouwd (met overloop) om het water in de vijver op pijl te kunnen houden.
Kortom, je moet het zien als een natuurlijke circulatiepomp met een "filterende" werking.

PS. Het pand staat op dit moment te koop, omdat Frits en Pietsje ( ze is daar geboren ) graag terug gaan naar Friesland, ( om gewoon wat dichter bij de familie te zijn ) dus laten we hopen dat de toekomstige eigenaren het scheprad in ere houden en het niet in de vergetelheid laten verdwijnen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het verhaal van de kokers aan het scheprad.


youtu.be/nAeFK1c6oYc

Het is een ontmoeting geworden met mensen die een unieke levensgeschiedenis hebben, zo hebben Frits en Pietsje bijvoorbeeld drie jaar in Taiwan gewoond, omdat hij daar werkzaam was voor het ons welbekende bedrijf uit het Zuiden waarvan een van de illustere stichters dezelfde voornaam droeg.
Dan was er ook nog het verhaal over Zimbabwe,
Pietsje Bruinenberg is kunstenares ( ze schildert overigens de meest mooie stukken die met dieren en natuur te maken hebben ) en daardoor zijn er in de loop van de jaren veel contacten ontstaan in die richting.
Zo kwamen ze op een korte vakantie in Bergen NH bij een expositie een beeld tegen wat hun aandacht trok, namelijk een Olifant.
De vervaardiger van dit stuk, Hans van Belle vertelde hen dat hij dit gemaakt had van Serpetijnsteen uit Zimbabwe, en dat hij samen met zijn vrouw Alice ( die hij in het desbetreffende land ontmoet had ) workshops gaf in het bewerken van deze steen.
Door de aankoop van het beeld is er altijd goed contact gebleven, en hebben ze meerdere sculpturen aangekocht, en die staan dan ook her en der verspreid in de mooie tuin, die een oppervlakte heeft van zo'n 7700 m2

De geschiedenis in deze gaat uiteindelijk nog iets verder dan de achtertuin alleen, namelijk het plaatsje Tengenenge,en dat ligt uiteraard in Zimbabwe, waar naar het schijnt ene Tom Blomefield ooit begonnen is met het vervaardigen van beelden uit die steen die daar gedolven wordt.
Toen Frits dan ook in de gelegenheid kwam om met zijn fietsvrienden op vakantie te gaan in dit Afrikaanse land, kon hij het natuurlijk niet nalaten om een bezoek te brengen aan het eerder genoemde plaatsje, het was voor hem een buitengewone gebeurtenis waarbij hij ook nog de Beeldhouwer TB heeft mogen ontmoeten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Frits in person.

http://www.stonedreams.nl/index_alicehans.html

http://www.tengenenge-tomblomefield.com ... field.html

Afbeelding

Scheprad ( Zwarte Neet ) ( 16369 )

Type, Onderslagrad, bouwjaar 1966/1970 in Retie.
Functie, Wateropvoermolen voor visvijver,
Aandrijving, Watermolen.


ik had een verslag weggedaan naar Molenecho's maar daar was ik niet tevreden over, dus wanneer ze dit opgelost hebben zal ik alsnog de "link" plaatsen. ( deze is inmiddels aangepast )

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1369

Dit is het dan voor 2016, wat de molens betreft. Een mooiere afsluiting had ik me niet kunnen wensen.

Groet Pieter.
Laatst gewijzigd door pieter op 18 okt 2016, 11:27, 6 keer totaal gewijzigd.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Molens ... in België

Bericht door RonalT » 07 okt 2016, 19:17

Werkelijk ongelooflijk hoe jij dit soort dingen weet te vinden.... ;-)

En dat Molenecho's er een rommeltje van maakt was me al lang duidelijk.
Want als je deze scheprad opzoek krijg je een adres Mimosalaan 2 en de coordinaat wijst naar een hele andere plek, namelijk vlak bij een nier-vormige vijver. Die ligt ongeveer 1400 meter westelijker dan de Mimosalaan.
Nog zo'n voorbeeld is de Toremansmolen. Volgens de beschrijving in Arendonk aan de staart Wampenberg. En als je toon op kaart aanklik kom je al 450 te ver naar het NO uit, de coordinaat wijst een plek aan die 14 km zuidelijker ligt. En dan sta je naar een hek in een bos te kijken, zoals Marco overkwam.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 08 okt 2016, 10:24

Inderdaad RonalT, maar we zullen er mee moeten dealen, het is niet anders.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in België

Bericht door peter n.d. » 10 okt 2016, 20:10

Beste Pieter , rare jongens die Belgen , maar toch toffe mensen . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Molens ... in België

Bericht door pieter » 11 okt 2016, 14:44

Inderdaad Peter, dat klopt als een zwerende vinger, het zijn gewoon heeeeele toffe mensen.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Molens ... in België

Bericht door Marco1 » 18 jun 2017, 22:19

Vorige week zondag had ik een toerritje gemaakt met mijn collega in de omgeving Echt/Susteren.
Het was geen lange ronde, want mijn collega had niet zo veel tijd, maar toch zo'n 2 uur onderweg geweest.

Onderweg naar huis kwam ik nog een molen tegen. nou ja tegen hij stond er gewoon.

Het is de Napoleonsmolen in Hamont-Achel.
http://www.goldwingforum.nl/molenkaart/ ... mmer=15001

http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1
Afbeelding
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Molens ... in België

Bericht door Marco1 » 03 jan 2019, 21:06

Vandaag het eerste ritje van 2019 gemaakt.
Ik moest voor een marktplaatsje even naar Tessenderlo in België.

Om half negen vertrokken, om rond half tien in Tessenderlo te zijn.
Na een paar minuten weer vertrokken en vervolgens een stuk van een forumroute-in-maak gereden.

Onderweg zag ik een molentje op de kaart. Dus even gestopt voor een foto.

Het was de Topmolen in Balen.

molenkaart/?tenbruggencatenummer=15030

http://www.molenechos.be/molen.php?AdvSearch=30
Afbeelding

Dat was ook de enige die ik gezien had.
Nu ik thuis de kaart zie, kom ik erachter dat ik wel veel rode molens op de route had.

Het was wel koud.
Totale route 165 KM.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Plaats reactie