Tomtom 410 Route of Track onderweg aanpassen

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Tomtom 410 Route of Track onderweg aanpassen

Bericht door Frank » 20 sep 2016, 16:44

Hallo ik ben onlangs overgestapt van Garmin naar Tomtom omdat we de kaartweergaven en instructies van Garmin niet goed vonden.
We zijn er afgelopen week een week mee wiste toeren in Frankrijk en we zijn weer helemaal blij met onze navigatie.
Alleen heb ik een vraag/probleem waar we tegenaan liepen:
We waren aan het rijden d.m.v. een track en kwamen in een gebied waar de weg was afgesloten.
Ik een andere weg in geslagen maar tomtom leiden me elke keer weer naar die weg die was afgesloten.(We kwamen er met geen mogelijkheid uit!)
We hebben nog gezocht in de tomtom of we ergen konden aangeven rij via ..... of punt toevoegen,maar die mogelijkheid is er bij een track niet, maar bij een route wel.
Is dit een fout of zijn ze wat vergeten in de software van tomtom of doen wij iets fout ?
Wij kunnen nergens in de tomtom vinden waar je onderweg een track kan aanpassen, bij een route is dat geen probleem.

Gr. Frank

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom 410 Route of Track onderweg aanpassen

Bericht door Hans Vaessen » 20 sep 2016, 17:02

Het kan zijn dat je je firmware even moet aanpassen. In het verleden kwam het voor dat de rider té lang aan een retourpunt vasthield.

Kan echter ook zijn dat het gewoon aan de omstandigheden lag, en dat het gedrag 'logisch' was. In dat geval even uitzoomen en op eigen inzicht (of op basis van de omleidingsborden) naar een plek verderop op de route rijden. De Rider zou zich dan vanzelf aan moeten passen.

Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Re: Tomtom 410 Route of Track onderweg aanpassen

Bericht door Frank » 20 sep 2016, 17:18

Ik beschik over de laatste nieuwe firmware en het waren de omstandigheden die het de tomtom niet gemakkelijk maakte.
Maar is het niet mogelijk om onderweg op je tomtom in een track de route iets aan te passen of aan te geven dat je toch via ... wil rijden ?
Bij een route gaat dit wel !

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom 410 Route of Track onderweg aanpassen

Bericht door Hans Vaessen » 20 sep 2016, 17:35

Klopt. Bij ee n ITN kun je aangeven waar je de route wilt oppikken. Bij gpx is het (vooralsnog) alleen het dichtstbijzijnde danwel het startpunt. Meestal gaat dat vanzelf goed, maar niet altijd. (zo blijkt ;)).

Ergo: nee... in dergelijke situatie moet je even (figuurlijk) afstand nemen van je gps en even met ouderwets gezond verstand verder gaan. Op enig moment is de rider vanzelf weer bij de les. Vooral in gebieden met geringe wegendichtheid kan dat zomaar een kilometer of vijf a tien duren...

TIP: door op het pijltje midden-links te drukken zoom je uit zodat je de totale route ziet; zo kun je er toch voor zorgen dat je een beetje 'in de buurt' van de route blijft.

Plaats reactie