opeens slecht lopende motor

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 09 sep 2016, 18:59

Hallo,
Gister ontdekte ik wat olie op de grond en zag dus dat er lekkage was ergens, klein beetje. olie bijgevuld en vanmorgen tank ik de fiets vol en na verloop van tijd begint hij een beetje te bokken met wegrijden en doorschakelen en rare geluiden te maken, dat laatste werd wel snel minder maar het voelt ' anders' dan normaal en het niet mooi lopen is gewoon waardeloos.
Mijn gevoel zei dat ik een sukkel ben en verkeerde benzine getankt had maar dat was niet zo. Was wel bij een zelf service tank (tinq geloof ik). kan het zijn dat deze benzine slecht is? motor heeft pas een maand of 2/3 terug in Renswoude een uitgebreide grote beurt gehad dus rotte bougies lijkt mij niet kunnen.

Iemand enige tips of hints waar ik naar moet kijken ? (ik ben geen techneut met motoren!)
lekke uitlaat? slechte benzine/vieze tank? een of andere zekering? of zou het met de olie lekkage te maken kunnen hebben?

gl1500 uit 88

Bedankt voor de aandacht!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RonalT » 09 sep 2016, 21:01

Tja, ik heb het met een van mijn vorige motoren ook wel eens gehad dat ik bij een voor mij vreemde witte pomp had getankt en daarna reed de motor minder goed. Na een volgende tankbeurt werd het weer beter. Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar ik heb er maar een keer getankt. Verder nooit problemen gehad.

Maar er zijn meer mogelijkheden. Is het als de motor koud is, als hij warm is of gewoon steeds. Alleen met optrekken of ook met gewoon op snelheid rijden?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 09 sep 2016, 22:20

Het was vooral met optrekken, maar ook met schakelen op snelheid warm koud maakt niet uit.. en ik heb er al vaker getankt zonder problemen..

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door ronnieD » 10 sep 2016, 10:26

laat even je accu testen
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 10 sep 2016, 19:43

De accu?.. ik heb u je het zegt wel al een keer stilgestaan op een snelweg parkeerplaats omdat hij niet wilde starten. Met een starkabeltje was het 1 keer draaien en starten,
Zou dat het kunnen zijn? dan zou hij toch ook niet starten? (start motor draait als een malle)

ronnieD
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:03
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door ronnieD » 11 sep 2016, 10:43

als de accuspanning onder de 12volt zakt, draai de startmotor nog goed rond maar heeft de rest van de electronica niet genoeg spanning (bv de ontsteking)
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door Troll » 11 sep 2016, 18:03

Motor loopt toch? Dan zal het niet de accu zijn. Als ie eenmaal loopt houd de dynamo de boel wel aan het draaien. Tenzij je errug veel verlichting en stereotorens van stroom aan het voorzien bent. ( of een dooie dynamo hebt)

Was die olie op de grond zeker weten olie? Was dat geen benzine? Als ie ergens benzine lekt kan dat kan dat natuurlijk, tijdens het naar beneden sijpelen, allerlei vuiligheid en vettigheid meenemen waardoor het olie kan lijken op het eerste gezicht.
Pas aub op met benzine lekkages. Denk niet dat ik uit moet leggen waarom. Benzinedampen, de een ruikt ze meteen de ander ruikt niks of pas als een ander hem er op wijst.

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 12 sep 2016, 12:57

benizne dampen ruik ik inderdaad regelmatig.. vooral met een volle tank en flink gas geven...

Zal van de week maar even naar Renswoude tuffen (als hij dat haalt)

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 27 sep 2016, 20:20

Oke na een paar weken uit zichzelf weer prima gereden te hebben ben ik terug bij af. Gister sputteren met gas geven, afslaan met stationair met lage toeren inhouden en bokken. wegrijden is lastig zo zeg maar als je eenmaal boven de 2600 rpm kom gaat het beter. Ik hoor nu ook de uitlaat waar ik die eerst niet hoorde. Kan lekke pijp dit veroorzaken? of kan het zijn dat er ergens een of ander filter afgerammeld is?

Omdat de vorige keer begon met tanken en deze keer met een kwart tank heb ik er 'dure' super benzine in gedaan maar dat heeft niet geholpen.


Ik wil/moet ermee naar mijn werk grrrr

Renswoude is geen optie, moet ik naar Motoport Uithoorn of motorservice Uithoorn. ik ga in dit geval liever naar een GW expert maar die zitten hier niet in de buurt geloof ik (Uithoorn / Aalsmeer / Schiphol)

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door f.schuiling » 27 sep 2016, 20:39

sturges andijk, toch dichterbij dan renswoude volgens mij
gr fred.

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: opeens slecht lopende motor

Bericht door RuudK » 27 sep 2016, 21:40

Hoi Fred,
Andijk is zelfs nog verder dan Renswoude niet veel maar toch.

Bedankt

Plaats reactie