Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door beinhart » 25 okt 2015, 13:30

ik heb geen vraag gesteld bij de anwb, dit is wat ik weer op feestboek heb gelezen

Het laatste motor met aanhanger nieuws;

bericht terug van de ANWB: Dag Berry,

Het blijkt een storm in een glas water. Het ministerie heeft met een ambtelijk opgeteld persbericht onnodige verwarring gesticht.
Het volgende is aan de hand: er rijden nogal wat aanhangers rond die geen EU-typegoedkeuring hebben. Daar mag je mee de grens over, mits je je in het betreffende land geldende regels respecteert. Kortom: alle blijft zoals het was en je kunt gewoon grenzen passeren met je aanhanger.

Excuses voor de verwarring die wij hebben gesticht op basis van een persbericht dat in feite helemaal geen nieuws bevat. Het ministerie heeft iedereen op het verkeerde been gezet.

Met vriendelijke groeten,
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door Honda GL Castlebiker » 25 okt 2015, 14:06

Dank RonalT dat je het hebt opgezocht. Ik lees niet altijd even goed, vandaar. Maar zo is het eigenlijk duidelijk.

Niet dat de aanhanger veel gebruikt wordt, maar het mag dus nog steeds gewoon legaal, en ook de grenzen mag je ermee over.

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door KingEdwin » 27 okt 2015, 20:19

weer een storm in een glas water:
klik hier:

kort gezegd:
Er is niets aan de hand. De situatie is niet anders dan voor het bericht werd gepubliceerd. Je mag nog steeds met je aanhanger de grens over. Naar Duitsland, Frankrijk, België etc. Als je je maar houdt aan de verkeersregels rond aanhangers achter de motor van dat land.
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door RonalT » 08 jun 2016, 21:43

Hierboven worden quotes van de ANWB aangehaald, maar omdat ik weet dat de ANWB de zaken niet altijd even correct beschrijft heb ik de vraag bij de website van de Nederlandse staat http://www.rijksoverheid.nl weggelegd.
Het antwoord luidt (doe er je voordeel mee):

Geachte heer Troost,

Om te beginnen excuses voor het feit dat u vanwege een administratieve fout nog niet eerder antwoord heeft gehad. Dan de inhoudelijk kant van het antwoord:

Van oudsher is het in Nederland toegestaan om met een motor een aanhanger te trekken. Dat is bij de implementatie van de 3e Europese rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG) dan ook zo in het Reglement rijbewijzen, te vinden op www.wetten.nl, opgenomen. In artikel 15, lid 1, onder b, c en d van dat reglement is de bevoegdheid van de categorieën A1, A2 en A geregeld. Hier is steeds de zinsnede “al dan niet met zijspan of aanhangwagen” opgenomen.

De Europese Commissie is echter van oordeel dat de 3e Europese rijbewijsrichtlijn het trekken van een aanhangwagen achter een motor niet toestaat. Dat betekent dat Nederland dit alleen mag regelen op Nederlands grondgebied.

Dat is dan ook de wetswijziging die nu wordt voorbereid. In de regelgeving zal expliciet worden aangegeven dat het trekken van een aanhangwagen met een motor alleen is toegestaan op Nederlands grondgebied. Deze wijziging zal naar verwachting in 2017 in werking treden.

Wanneer andere lidstaten het trekken van een aanhangwagen met een motor toestaan, dan gaan we er van uit dat dit in het betreffende land ook voor houders van een Nederlands rijbewijs is toegestaan. Wij zullen nagaan welke lidstaten het trekken van een aanhangwagen met een motor toestaan, en dit te zijner tijd op de site van de Rijksoverheid vermelden. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Indien u op deze mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via http://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meezenden?

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door RonalT » 15 aug 2016, 22:41

De M.A.G. publiceert een stuk over aanhangwagens en wat ik daar weer las.... mijn kin viel op tafel van verbazing....
Country: Germany
Allowed: Yes
Max. speed: 60 km/h
Max. weight: < 750 kg
Max. width: 1 m
Other **: No possibility to have trailers registered for higher speeds; max. speed on highways is 60 km/h
Sources: Federal Ministry of Transport and digital Infrastructure

** Technical demands on sizes and weights differ: the width ranges from 0.8 to 2.5 meters, also the length differs. Motorcycle trailers are no part of the EU type approval, are not seen as O1 trailers, because O-category trailers are to be attached to vehicles with at least four wheels.

Dus je mag in Duitsland achter je MV Augusta van 180 - 200 kg een aanhangwagen van 749 kg hangen. Moet je eens proberen te remmen.... bij 60 km/u :roll:
Maar met een GoldWing van 400 kg mag je met een aanhangwagen van 100 kg maar 60 km/u.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
ijsbeer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Vidreres Espanja

Re: Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Bericht door ijsbeer » 17 aug 2016, 12:19

Ik kreeg in juni op de duitse snelweg een bekeuring (waarschuwing) van € 20 omdat ik m80 km/u ipv 60 km/u reed :oops:
groet Dirk (IJsbeer)

GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik

Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!

Plaats reactie