handleiding Basecamp

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

handleiding Basecamp

Bericht door Borretje » 03 jul 2016, 21:34

hè hè, het is zo ver, ik ben door omstandigheden overgegaan op Garmin. Na het spontane overlijden van mijn TT Rider V1 (!!!!!) voor een prikkie (30 Euris) een zumo 660 op de kop getikt. Was alleen met een autosteun en een usb verloopkabeltje voor in de auto, maar na enig zoekwerk op internet voor 40 euro een motorsteun gevonden. Na het installeren van Basecamp dacht ik even snel een en ander in elkaar te flansen en klaar te zijn. NOT!!! Na het doornemen van de mr. GPS wel het een en ander uit kunnen vogelen maar mijn vraag is is er ergens een geschreven handleiding te vinden hoe om te gaan met Basecamp?
Volgende vraag is wat de ervaring is met Tyre als routeplanner voor de Garmin..

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: handleiding Basecamp

Bericht door RonalT » 03 jul 2016, 21:51

Basecamp.... de vraag is wat het probleem is. Een route flans je inderdaad zo in elkaar met Basecamp.

Met de routetool (3 groene blokjes) wijs ik het beginpunt aan en klik daar een punt vast. Als ik het potloodje een beetje verschuif komt er tussen het startpunt en het potlood een lintje. Nu wijs ik een tweede punt aan, dan komt er een tweede punt te staan. Tussen deze twee punten wordt nu een route berekend, dis is een paarsige lijn.
Zo kan je ook een derde punt aanwijzen en een eindpunt. Als activiteitenprofiel gebruik ik de auto.

Bv Poeldijk als startpunt, Hazerswoude-dorp als tweede punt, Oud-Verlaat als derde punt en Naaldwijk als eindpunt.

Van Oud-Verlaat naar Naaldwijk gaat de route over de A20 en dat vind ik niet leuk. Liever ga ik langs de Kruithuisweg onder Delft. Dan kies ik het "potloodje met plusje" (invoegen) en als ik in de buurt van de route kom ontstat er een dikke zwarte lijn tussen de twee punten. Dan klik op de paarse lijn op de A20, nu wordt de zwarte lijn dunner en er ontstaan twee delen. Dit noemen wij 'het elastiekje' omdat de lijnen langer en korter kunnen worden. Het midden kan je nu brengen waar je wil en vastklikken. Er ontstaat nu een nieuw tussenpunt waar de route langs komt te lopen.
Zo kan je de route aanpassen totdat je de gewenste route hebt.

Het is een heel verhaal, maar binnen enkele minuten maak je zo globaal een route
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Devoraz » 03 jul 2016, 22:59

Basecamp is natuurlijk niet zaligmakend, maar mijns inziens het beste wat voor een Garmin te gebruiken is. Tyre voor een Garmin heb ik geprobeerd, maar dan gaat het met Basecamp makkelijker.

Als je er echt in geïntereseerd bent, zou ik gewoon de video cursus van Mr. GPS kopen. http://www.mrgps.nl/motor/basecamp/
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: handleiding Basecamp

Bericht door RonalT » 03 jul 2016, 23:51

Ik weet niet of dit wat is, wel enigszins gedateerd. Maar in grote lijnen klopt het wel.

https://www.google.nl/imgres?imgurl=x-r ... mrc&uact=8

op de link klikken en daarna op PDF BEKIJKEN
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Borretje » 04 jul 2016, 19:45

@ Pjotr,

Dank voor je input, ik was op zoek naar een stuk tekst/foto/afbeelding wat ik kan printen om naast de computer te leggen bij het maken van routes in Basecamp. Een tweede laptop met daarop de Dvd's van mr. GPS draaiende werd me net te gortig :-) Ik heb ze wel, die dvd's, gelijk aangeschaft na ontvangst van de Garmin 660.

@ Ronalt,

Thks voor de link, helemaal de top!!! daar was ik naar opzoek. Nu dat stuk gaan Lezen, aanvullen met de nodige aanvullende, dieper gaande, informatie en wie weet, eentje voor de documentatie pagina's :-)

Cheers
Rob

BTW, mochten er nog mede forummers zijn, die ook van dit soort info hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Nautic
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 jun 2016, 21:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Moerstraten

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Nautic » 07 jul 2016, 12:12

Beste Borretje , ik kan me voorstellen dat je Basecamp nu niet direct onder de knie hebt.
Ikzelf hebt jarenlang de voorloper van Basecamp gebruikt, ( Mapsource ) en ben na overstap naar mijn nieuwe Garmin Zumo 590 semi verplicht overgestapt op Basecamp.
Iets waarvan je heel erg veel leert, en kunt blijven gebruiken als naslagwerk voor dingen waar je ongetwijfeld nog meer tegenaan zult lopen , is de Videocursus Basecamp van Mr.GPS
Dat is een dubbel dvd die je af kunt spelen op je PC en die alles behandelt van Basecamp.
Alles is gemakkelijk naar onderwerp in hoofdstukken ingedeeld, zodat je niet als je iets specifieks zoekt de hele dvd door hoeft te spoelen om te vinden waar het nu ook alweer stond !
Hij is te koop bij de ANWB webshop, ik dacht voor 29,95 .
Maar wanneer je googeld : "Garmin Videocursus Basecamp " dan zie je vanzelf de verkooppunten wel verschijnen.
Ik kan het je echt aanraden om deze dubbel dvd te kopen !!

Succes,
Wilco.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nautic op 07 jul 2016, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan het krijgen hoe je het hebben wil !!?? :twisted:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: handleiding Basecamp

Bericht door RonalT » 07 jul 2016, 17:28

Of direct via de webshop van MrGPS http://www.mrgps.nl/
Waar overigens veel meer info te vinden is over GPS en filmpjes waarin Hans extra uitleg geeft die zijn gemaakt na het uitkomen van de DVD
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Hans Vaessen » 07 jul 2016, 17:48

Dank voor de reclame ;) De DVD is rechtstreeks te vinden via http://www.mrgps.nl/motor/basecamp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maaarrr... als ik het goed heb heeft Borretje 'm al, maar vind het lastig twee computers naast elkaar te zetten en zoekt dus uitleg op papier.

Ik heb zelf wel overwogen om een 'papieren cursus' te maken maar heb toch echt geconcludeerd dat video veel makkelijker is. Op papier moet je steeds bijvoorbeeld uitleggen waarop te klikken; terwijl je het met video gewoon kunt voordoen.

Daarbij echter wel de tip (die ik ook op de DVD geef):

Je kunt eenvoudig eerst basecamp starten en dan een aflevering van de video. Zet op enige moment de video op pauze en switch met ALT-TAB naar Basecamp om de handelingen zelf te doen. Héél simpel! En dan met nogmaals ALT TAB weer terug naar de video om verder te gaan..

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Borretje » 08 jul 2016, 10:49

@Hans,

Zal wel aan de leeftijd liggen.... maar stukkie proza naast t programma als naslag werkt voor mij super. De dvd met de onderwerpen separaat uitgelicht is heel gedetailleerd, geweldig gedaan met een super resultaat. Alleen na de hand heb ik maar een klein beetje info nodig om weer op de juiste weg verder te gaan. De handleiding waar Ronald de link stuurde werkt daar erg goed voor mij.
Nogmaals super dvd's heb ze met heel veel plezier en interesse al diverse keren bekeken!!

@Ronalt.
Voor het plannen van een route zet je de mode op Auto(mobiel). Wat is hier de reden voor? selectie van de snelwegen oid?



Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: handleiding Basecamp

Bericht door Hans Vaessen » 08 jul 2016, 12:33

Helemaal goed!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: handleiding Basecamp

Bericht door RonalT » 08 jul 2016, 18:46

De reden dat ik auto gebruik is inderdaad dat dan allerlei wegen wel mogen. Ik vind het prettiger werken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie