gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Bericht door eppie » 02 jun 2016, 14:41

Hallo allemaal. Ik heb een Gl1000 uit '77 gerestaureerd. Als totale leek is het nog best gelukt. Probleem is dat de motor slecht of niet start na een stuk rijden. Het laadsysteem lijkt goed te werken. Nou kwam ik er achter dat als de motor niet draait en het contactslot op 'aan' staat er een stroom van 5 ampere loopt. Met contactslot op 'uit' loopt er geen stroom. Ik weet niet of het zo hoort die 5 amp maar het lijkt me veel. Als ik de onderste zekering eruit haal, de 'Horn-stop-turn' zekering is de 5 amp gezakt naar 0,6 (uit mijn hoofd, dacht ik). Maar als ik de Dyna-s die ik heb geinstalleerd doorverbind, met de rode draad, (omdat deze gevoed wordt via het knipperlichtrelais en die krijgt nu de zekering eruit ligt geen stroom) met de rechterkant van de zekeringhouder (deze geeft 12 volt) is de 5 ampere weer terug. Hieruit zou ik kunnen concluderen dat er iets mis is met de Dyna-s of met de bobines... dacht ik. Of is het gewoon normaal dat er 5 ampere loopt als de sleutel op aan staat? Iemand een idee? Dank!

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Bericht door Goldiefan » 02 jun 2016, 16:37

Ik ben geen specialist, maar weet wel dat er een stroom door de primaire spoel van de bobines loopt als de gever van de elektronische ontsteking toevallig net in een stand staat die dat mogelijk maakt. Dat is ook de reden waarom Dyna waarschuwt voor het langer dan 5 minuten de motor niet lopend met het contact aan laten staan. Er loopt in dat geval een vrij grote, ononderbroken, stroom die zelfs de bobines kan opblazen. En volgens de wet van Ohm, I = V/ R, moet er in dat geval inderdaad een stroom van minstens 4 ampere lopen ....... Ik heb de ballen verstand van natuurkunde maar volgens mij moet dit toch echt zo zijn .......

Verder kun je denk ik met een voelermaatje tussen de gever en Dyna modules bepalen of er een stroom moet lopen of niet en dat op die manier controleren ......

eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

Re: gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Bericht door eppie » 02 jun 2016, 18:18

Dank je wel voor je antwoord Goldiefan!
Dat stelt dan toch gerust dat die stroom daar mag zijn met het contactslot aan.
Ik heb met de kickstarter de motor geroteerd en zag de stroom wat schommelen, als ik me het goed herinner van 3,5 tot 5 ampere.
De laatste zin die je schrijft ga ik nog even op kauwen. Ik ga nog uitzoeken hoe je met een voelrmaatje bij de Dyna-s kan bepalen of er een stroom moet lopen. Maar dat zou dan ook betekenen dat er een moment moet zijn dat er geen stroom moet lopen, of zie ik dat verkeerd..

Dank je wel!

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Bericht door Goldiefan » 02 jun 2016, 18:25

je voelt het magnetisme tussen gever en module ...... als je bij beiden geen magnetisme voelt is er geen verbinding. Maar kijk even op de Dyna website, daar staat een document over troublehooting waar al dit soort zaken worden besproken.

eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

Re: gl1000 '77 5 ampere met contactslot op 'aan'

Bericht door eppie » 02 jun 2016, 18:27

Top! Dat ga ik doen.

Plaats reactie