Snelheidsmeter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 22 apr 2016, 08:06

Allo Allo,

Wie is er ook bekend met het blijven hangen of zoals ik ook al gelezen heb blijven plakken van de naald in de snelheidsmeter.
Bij mij gaat dat een steeds groter probleem worden, het wordt schijnbaar veroorzaakt door verandering van temperaturen en/of direct lichtinval op de teller, dit veroorzaakt dan een soort van vervorming van de tellerplaat en daardoor blijft de naald hangen.
Ik kreeg hier een paar jaar geleden voor het eerst mee te maken in de zomer, maar dan alleen met hogere temperaturen en toen kon ik er wel mee leven, maar op dit moment is het een drama want nu heeft het stukje technisch vernuft constant de "kuren"
Wat ik er van heb gelezen schijnt dit fenomeen zich voor te doen bij de 1800 van het 1e productie jaar en is er ook een recall voor geweest, zie bijlage.

Mijn vraag is: heeft hier op net forum ook al eens iemand dit probleem gehad en hoe is dit op te lossen ?

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Snelheidsmeter

Bericht door RonalT » 22 apr 2016, 17:19

Naar een motorzaak gaan en vragen of deze actie bij jouw motor is uitgevoerd.

Oja, en ik hoop dat het 5 - 8 mei warm is ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 22 apr 2016, 18:43

Dankjewel Ronald, ook wij hopen dat het dan warm is, ennuhhh ik heb dan geen snelheidsmeter nodig omdat ik toch de hele tijd bij iemand in het wiel hang. :lol:
Maar alle gekheid op een stokkie, ik heb natuurlijk niet stilgezeten, en heb bij verschillende mensen ( ons wel bekend ) de vraag weggelegd aangaande dit probleem, maar bij geen van hun was dit fenomeen bekend, met andere woorden ze hadden nog nooit een klant gehad met dit euvel, maar desalniettemin zijn ze heel behulpzaam en wacht ik hun berichtgeving af.
Zoals ik in mijn eerste bericht heb aangeven ( zie bijlage ) had ik hierover al het wat gevonden op hondagoldwing-startkabel.nl en deze info heb ik vandaag, met een begeleidend schrijven gemaild naar Honda Nederland, en van hun heb ik zonet al een nette reactie mogen ontvangen, het komt er in het kort op neer dat deze briefing/recall in Europa nooit is gevoerd, en dus als zodanig bij H.N onbekend is.
Honda Nederland heeft me wel geadviseerd om met deze gegevens naar de dealer te gaan, en deze moet dan de contacten gaan leggen met Honda Europe om het probleem op te lossen, waarvan de contactpersoon overigens overtuigd is dat dit zal gaan lukken.

wordt vervolgd Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
dartagnan
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2016, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: ham

Re: Snelheidsmeter

Bericht door dartagnan » 22 apr 2016, 21:14

om te zien welke recals zijn gedaan aan je motor alleen chassisnr op deze site invullen en je kan het zien .groeten dartagnan
http://www.honda.co.uk/motorcycles/my-b ... dates.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 23 apr 2016, 09:18

dartagnan schreef:om te zien welke recals zijn gedaan aan je motor alleen chassisnr op deze site invullen en je kan het zien .groeten dartagnan
http://www.honda.co.uk/motorcycles/my-b ... dates.html" onclick="window.open(this.href);return false;
pieter schreef:Dankjewel Ronald, ook wij hopen dat het dan warm is, ennuhhh ik heb dan geen snelheidsmeter nodig omdat ik toch de hele tijd bij iemand in het wiel hang. :lol:
Maar alle gekheid op een stokkie, ik heb natuurlijk niet stilgezeten, en heb bij verschillende mensen ( ons wel bekend ) de vraag weggelegd aangaande dit probleem, maar bij geen van hun was dit fenomeen bekend, met andere woorden ze hadden nog nooit een klant gehad met dit euvel, maar desalniettemin zijn ze heel behulpzaam en wacht ik hun berichtgeving af.
Zoals ik in mijn eerste bericht heb aangeven ( zie bijlage ) had ik hierover al het wat gevonden op hondagoldwing-startkabel.nl en deze info heb ik vandaag, met een begeleidend schrijven gemaild naar Honda Nederland, en van hun heb ik zonet al een nette reactie mogen ontvangen, het komt er in het kort op neer dat deze briefing/recall in Europa nooit is gevoerd, en dus als zodanig bij H.N onbekend is.
Honda Nederland heeft me wel geadviseerd om met deze gegevens naar de dealer te gaan, en deze moet dan de contacten gaan leggen met Honda Europe om het probleem op te lossen, waarvan de contactpersoon overigens overtuigd is dat dit zal gaan lukken.

wordt vervolgd Pieter.
Hoi Dartagnan,

Bedankt voor de tip ( is bij mij bekend ) maar is in deze niet aan de orde, zie bovenstaand citaat.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter

Bericht door Blackwing116 » 27 apr 2016, 22:50

Dag Pieter,

Ik ken het probleem met de snelheidsmeter ook, mijn wing is van 2001.
Mijn dealer gaf aan dat er niets aan te doen is en dat dit inderdaad komt door een te hoge temperatuur bij de naald.
Deze schijnt te veel uit te zetten.

Ik heb hier over nagedacht en heb bovenin het kunststof 2 kleine gaatjes geboord van 1,5 mm. Te klein om vocht binnen te krijgen, zijn doordat je hoog in het paneel zit een minimale kans om er vocht in te krijgen, maar wel genoeg om de warmte achter het paneel van de snelheidsmeter weg te halen.
Sinds ik er gaatjes in heb is het niet meer voorgekomen, en dit is nu bijna een jaar geleden.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 28 apr 2016, 09:40

Hoi Blackwing,

Bedankt voor je reactie en tip, heb je voor deze handeling het dashboard gedemonteerd , ( in verband met het boorsel wat er eventueel achtervalt ) of is dat niet nodig ? zou je hiervan een foto willen maken en deze ffe posten ?
Ikzelf ben ook nog bezig om het e.e.a aan te kaarten bij Honda Nederland/Europa ( via officiële Honda dealer ) en hoop hier binnenkort uitsluitsel over te krijgen die ik dan natuurlijk zal delen op dit topic.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Snelheidsmeter

Bericht door Wingnut » 28 apr 2016, 13:43

Dit is een bekend, maar sporadisch probleem en hoofzakelijk op 2001 model van toepassing. Daarom heeft Honda hier nooit een recall op gedaan, alleen een service bulletin voor als de klant zich indertijd zich bij de Honda dealer zich aan melde met dit probleem.

zie link met betreffende bulletin in het Engels http://www.wingman26.com/service/sb08.pdf

Ik denk echter dat Honda na 15 jaar hier geen verder gevolg aan zal geven (schijnbaar jarenlang geen probleem). Je kunt altijd proberen of dit nog lukt, maar de kans is klein.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 28 apr 2016, 13:58

Dank voor je reactie, maar als je mijn ingezonden stukken had gelezen had je gezien dat die van jou overbodig is :wink:

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter

Bericht door Blackwing116 » 29 apr 2016, 20:06

Dag Pieter,

Ik heb geprobeerd het dashboard te monteren, maar toen ik de manual zag hoe dit te doen zag ik hier van af.
Ik heb heel voorzichtig geboord en heb hier steeds de stofzuiger bijgehouden.
Je zuigt wel iets weg, maar niets alles.

Er viel wel iets achter het plastic, maar is minimaal en valt niet op.
Ik zal zsm foto's plaatsen, maar de wing staat helaas in een garagebox 5 km verder op, helaas.
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 29 apr 2016, 22:15

Hoi Blackwing 116,

Nogmaals dank, ik wacht jou foto's ( een goede optie ) en eventuele andere reacties af en neem dan een beslissing de mij het beste lijkt.

Groet Pieter
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 03 mei 2016, 18:15

Eindelijk een reactie op mijn mail, na tel. overleg ( verzonden op 24-04-20016 met leesbevestiging ) van een Honda dealer, maar dan wel op mijn verzoek !!!!!
Zijn verzoek was; neem even telefonisch contact op, dus dat maar ffe gedaan om van hem te horen dat hij wel 250 e-mails per dag kreeg en die van mij er waarschijnlijk nooit tussen gezeten zou hebben :lol:
Het gesprek was wat je noemt bijzonder maar eigenaardig, hij had zich totaal nog niet verdiept in het gene waar het om ging maar had al wel z'n oordeel klaar, ik moest de motor maar eens afleveren in de werkplaats en dan moest alles eerst gedemonteerd worden om te zien of het dat inderdaad wel was zoals aangegeven in de mail, want iedereen kon zomaar wat roepen als ze wat op het internet gelezen hebben, kortom als hun dan de diagnose gesteld hadden kon er gekeken worden of het een kans van slagen zou hebben bij Honda Benelux, maarrrrrrrrr gezien de leeftijd van de motor ( 2001 ) achte hij de kans klein want zoals ikzelf wel kon begrijpen is dat wel een beetje over de datum.
Om een lang verhaal kort te maken, na nog wat onzinnigheden van dit ( van Gaaltje ) in het kwadraat heb ik hem maar bedankt voor zijn fantastische service en zijn vriendelijkheid.

Wordt vervolgd, Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 31 aug 2016, 08:27

Blackwing116 schreef:Dag Pieter,

Ik heb geprobeerd het dashboard te monteren, maar toen ik de manual zag hoe dit te doen zag ik hier van af.
Ik heb heel voorzichtig geboord en heb hier steeds de stofzuiger bijgehouden.
Je zuigt wel iets weg, maar niets alles.

Er viel wel iets achter het plastic, maar is minimaal en valt niet op.
Ik zal zsm foto's plaatsen, maar de wing staat helaas in een garagebox 5 km verder op, helaas.
Foto al ontwikkeld Eric ? anders zie ik het wel als je de molenrit meerijdt.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Blackwing116
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter

Bericht door Blackwing116 » 02 sep 2016, 21:53

Oeps,

Dag Pieter,

Excuses voor de zeer late reactie. Ik was het helemaal vergeten tot ik je bericht weer zag.
Ik heb de foto's mee gestuurd. Het is wel slecht te zien maar ik heb 2 kleine gaatjes tussen de 130 en 140 en tussen de 100 en 110.

Nogmaals excuses
Afbeelding

Afbeelding
Het is een zwarte bagger geworden :D

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Snelheidsmeter

Bericht door pieter » 04 sep 2016, 13:25

Het is inderdaad haast niet te zien Eric, maar dat aanschouw ik op de 18e wel.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie