Banden vervangen (tips & tricks)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Banden vervangen (tips & tricks)
Gisteren met de velgen naar de bandencentrale om de nieuwe ContiMilestones te laten monteren.
WAT EEN VERSCHIL IN RIJGEDRAG ! (oude waren nog van 1990)
Ik heb het achterwiel als volgt gedemonteerd :
Afdekkap onder kentekenplaat eraf.
Linker koffer eraf.
Achterste beugeltje (chroom) eraf. (houdt beide kofferbeugels bij elkaar)
Koffer ophangbeugel v/d linker koffer eraf. (zorgt er voor dat je meer spel krijgt en het wiel makkelijker uitneembaar is)
Final Gear, 4 bouten 12mm aan de aandrijfas behuizing enkele mm's los gezet. (geeft wat speling bij uithalen wiel)
Beide schokbrekers, onderste bouten er uit en naar achteren ophangen. (Luchtdruk aflaten)
Krik v/d auto onder de swingarm, zodat de wielas boven de uitlaat uit komt.
Wielas er uit en het wiel van de Final Gear afgekoppeld.
Wiel langs achter er uit gerold.
Nadien alles flink in het vet gezet.
Hier zie je hoe alles vrij was om eens deftig te poetsen.
Het idee om de autokrik te gebruiken, kwam van mijn lieve vrouwtje. Daar stond ik dan met mijn mond vol tanden...
Verbindingsbeugeltje tussen beide kofferbeugels weggenomen om het wiel langs achter uit te rollen.
Kofferbeugel links weggenomen om meer vrij spel te krijgen bij het wegnemen v/h wiel op de aandrijving.
Zowel handig bij in-als uitnemen.
De nieuwe ContiMilestones staan te popelen om gemonteerd te worden.
Zo, die zit er al onder...
Ook het voorwiel moest er natuurlijk terug op.
En dit is dan het resultaat !
Wat een prachtige wegligging.
Het vervelend geruis uit de kuip is weg (overbrengen van geluid wegkwaliteit via de band)
Langsgroeven in het wegdek zijn niet meer merkbaar.
De motor "kleeft" als het ware aan het wegdek.
En zeggen dat ik de eerste 100km voorzichtig aan moet doen...
Mijn dank gaat vooral uit naar Ger die mij overtuigde om voor de ContiMilestones te gaan.
WAT EEN VERSCHIL IN RIJGEDRAG ! (oude waren nog van 1990)
Ik heb het achterwiel als volgt gedemonteerd :
Afdekkap onder kentekenplaat eraf.
Linker koffer eraf.
Achterste beugeltje (chroom) eraf. (houdt beide kofferbeugels bij elkaar)
Koffer ophangbeugel v/d linker koffer eraf. (zorgt er voor dat je meer spel krijgt en het wiel makkelijker uitneembaar is)
Final Gear, 4 bouten 12mm aan de aandrijfas behuizing enkele mm's los gezet. (geeft wat speling bij uithalen wiel)
Beide schokbrekers, onderste bouten er uit en naar achteren ophangen. (Luchtdruk aflaten)
Krik v/d auto onder de swingarm, zodat de wielas boven de uitlaat uit komt.
Wielas er uit en het wiel van de Final Gear afgekoppeld.
Wiel langs achter er uit gerold.
Nadien alles flink in het vet gezet.
Hier zie je hoe alles vrij was om eens deftig te poetsen.
Het idee om de autokrik te gebruiken, kwam van mijn lieve vrouwtje. Daar stond ik dan met mijn mond vol tanden...
Verbindingsbeugeltje tussen beide kofferbeugels weggenomen om het wiel langs achter uit te rollen.
Kofferbeugel links weggenomen om meer vrij spel te krijgen bij het wegnemen v/h wiel op de aandrijving.
Zowel handig bij in-als uitnemen.
De nieuwe ContiMilestones staan te popelen om gemonteerd te worden.
Zo, die zit er al onder...
Ook het voorwiel moest er natuurlijk terug op.
En dit is dan het resultaat !
Wat een prachtige wegligging.
Het vervelend geruis uit de kuip is weg (overbrengen van geluid wegkwaliteit via de band)
Langsgroeven in het wegdek zijn niet meer merkbaar.
De motor "kleeft" als het ware aan het wegdek.
En zeggen dat ik de eerste 100km voorzichtig aan moet doen...
Mijn dank gaat vooral uit naar Ger die mij overtuigde om voor de ContiMilestones te gaan.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Luister je hebt het kardan/menemer toch wel gruwlijk dik in het molybdeen vet gezet he!?!?
Want dat moet echt wel!!!
P.s. ik heb de pilot van conti gereden met de milestone op mijn 1200... ik zeg super band!!!
En dat is elders ook terug te vinden op het forum... jaren terug!!
Want dat moet echt wel!!!
P.s. ik heb de pilot van conti gereden met de milestone op mijn 1200... ik zeg super band!!!
En dat is elders ook terug te vinden op het forum... jaren terug!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Écht gruwelijk, wees gerust.harmdeboer schreef:Luister je hebt het kardan/menemer toch wel gruwlijk dik in het molybdeen vet gezet he!?!?
Want dat moet echt wel!!!
P.s. ik heb de pilot van conti gereden met de milestone op mijn 1200... ik zeg super band!!!
En dat is elders ook terug te vinden op het forum... jaren terug!!
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Toppie!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
hoi ben er van middag ook mee bezig geweest.
dit nadat ik de achterband probeerde op te pompen, en ik teveel met het ventiel heb zitten rommelen waardoor het totaal afscheurde.
heb veel gehad aan de tips en ga morgen met de band naar de motorboer kijken of hij er een nieuw ventiel in kan zetten en anders word het een nieuwe band.
dat vet kan ik ook bij de motorboer kopen?
denk dat ik ook gelijk de kardan olie doet verversen, en is het wijs om hier een toevoeging bij te doen?
als er iemand nog handige tips heeft bij het terug plaatsen van de achterband en de cardanas hor ik het graag.
dit nadat ik de achterband probeerde op te pompen, en ik teveel met het ventiel heb zitten rommelen waardoor het totaal afscheurde.
heb veel gehad aan de tips en ga morgen met de band naar de motorboer kijken of hij er een nieuw ventiel in kan zetten en anders word het een nieuwe band.
dat vet kan ik ook bij de motorboer kopen?
denk dat ik ook gelijk de kardan olie doet verversen, en is het wijs om hier een toevoeging bij te doen?
als er iemand nog handige tips heeft bij het terug plaatsen van de achterband en de cardanas hor ik het graag.
- RonalT
- Berichten: 13423
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Zit het ventiel in de band? Volgens mij zit een ventiel in de velg. De bandenboer kan zo een nieuw ventiel in de velg zetten. Een goede bandenwisselaar doet dat ook elke keer als hij nieuwe banden monteert....roover schreef:...teveel met het ventiel heb zitten rommelen waardoor het totaal afscheurde.
heb veel gehad aan de tips en ga morgen met de band naar de motorboer kijken of hij er een nieuw ventiel in kan zetten en anders word het een nieuwe band....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Dat vet verkopen ze o.a. bij heuts of auto materiaal zaak... flink invetten met die zwarte tattie!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
hoi alles zit er weer in en nu met de juiste bandespanning rijd gelijk een heel stuk beter.
heb voor de achterband gelijk een haaks ventiel laten plaatsen en ook een verloopstuk meegenomen voor de voorband.
heb voor de achterband gelijk een haaks ventiel laten plaatsen en ook een verloopstuk meegenomen voor de voorband.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
hoi ben ik weer na he terugplaatsen van de band heb ik toch een lekkage gekregen van de cardan.
heeft iemand een adres waar ik een setje keerringen kan halen wil nu ook gelijk alles goed aanpakken en vernieuwen.
alle goede tips zijn welkom.
groet john
heeft iemand een adres waar ik een setje keerringen kan halen wil nu ook gelijk alles goed aanpakken en vernieuwen.
alle goede tips zijn welkom.
groet john
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Cmsnl.com
Of anders bij een specialist...
Maar hoe krijg jij je cardan lek bij het banden wisselen...
Je hoeft alleen maar je as te trekken en molybdeen smeren... daar kunnen de keringen niet van kapot gaan... toch..
Of anders bij een specialist...
Maar hoe krijg jij je cardan lek bij het banden wisselen...
Je hoeft alleen maar je as te trekken en molybdeen smeren... daar kunnen de keringen niet van kapot gaan... toch..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 19 mar 2016, 10:54
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: halsteren
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
hoi harm mijn zoon is er mee bezig geweest en heeft alles gedemonteerd inclusief de cardanklok anders kon hij het wiel niet verwijderen ook kwam de cardan as mee.
is er tijdens het monteren toch iets mis gegaan.
volgende week gaat hij naar de motorboer, vind het zelf een heel karwei om het buiten op het stoepje te moeten doen.
ben bang dat het wel een paar knaken gaat kosten.
is er tijdens het monteren toch iets mis gegaan.
volgende week gaat hij naar de motorboer, vind het zelf een heel karwei om het buiten op het stoepje te moeten doen.
ben bang dat het wel een paar knaken gaat kosten.
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Banden vervangen (tips & tricks)
Hmmm bizar...succes!!
Hoop dat t meevalt...
overigens als je de klok verwijderd komt altijd de as mee...
Laat s.v.p even weten wat het nu was... erg nieuwsgierig..
Hoop dat t meevalt...
overigens als je de klok verwijderd komt altijd de as mee...
Laat s.v.p even weten wat het nu was... erg nieuwsgierig..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)