Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 17 feb 2016, 12:01

Tijdens de motorbeurs Utrecht introduceren zowel Garmin als TomTom nieuwe modellen van de Zumo en Rider.

Bij TomTom is de verandering vrij beperkt en is eigenlijk sprake van een 'premiummodel': de Rider 410. Verschil met de Rider 400 is dat de 410 kaartdekking heeft van de hele wereld (ipv 'alleen' Europa) - daarnaast zijn er alvast 100 routes opgezet.
Opmerkelijk is dat de adviesprijs van de 410 gelijk is aan die van de 400...

Bij Garmin is echt sprake van nieuwe modellen, waarbij bovendien de prijs flink omhoog gaat.
Opvallend is vooral dat nu ook de 3xx-serie beschikt over een mp3-speler - en dat is voor velen goed nieuws.

Ook kennen de nieuwe modellen, net als de rider, de mogelijkheid mate van bochten en hoogteverschil te beïnvloeden. Ik heb daar, op basis van de beta-software, wat mee mogen stoeien en ben vooralsnog niet heel enthousiast over het resultaat.

In de first impression video op http://www.mrgps.nl/garmin-zumo-595-zumo-395-zumo-345/" onclick="window.open(this.href);return false; zie je waarom...

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door De Motormuis » 17 feb 2016, 12:26

Weer een heel mooi en duidelijk filmpje Hans.
En inderdaad de Zumo's worden zo wel erg duur
tegenover de Tom-Tom en zeker als je er extra
kaarten bij koopt. Heb ook al op het forum van
WayPoint gekeken naar de prijzen en naar de filmpjes
die daar op staan.
En misschien dat er nu toch wel eens mensen zullen
zijn die gaan overstappen van Garmin naar de Tom-Tom 410.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door director » 17 feb 2016, 18:00

Hans Vaessen schreef:Ook kennen de nieuwe modellen, net als de rider, de mogelijkheid mate van bochten en hoogteverschil te beïnvloeden.
Is dat iets wat ook in de oudere modellen mogelijk gaat worden met een software update ? Of moet ik dan een nieuw toestel kopen ?
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 17 feb 2016, 18:53

director schreef: Is dat iets wat ook in de oudere modellen mogelijk gaat worden
Ik weet dat niet met zekerheid, maar ik verwacht van niet.

Frank
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 dec 2006, 01:27
Locatie: oosterhout nb

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Frank » 17 feb 2016, 23:57

Hallo Hans,

Heeft de nieuwe TomTom 410 net zoals Garmin een audio uitgang zodat deze rechtstreeks gekoppeld kan worden met de intercom van een Goldwing of aan een Sena SM10 ?
Mijn duo wil ook horen waar de navigatie ons heen stuurt.
Of kan je eens aan TomTom en Garmin vragen of ze in hun volgende toestel Duo bluetooth kunnen maken, zodat rijder en duo naar de navigatie en muziek kunnen luisteren zonder daar weer een extra moduletje voor te moeten kopen.

Gr. Frank

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 18 feb 2016, 00:24

nope... de rider kent geen line out vrees ik.

Je verzoek heeft meer te maken met de BT standaard.. Die is niet ontworpen voor multipoint..

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door RonalT » 18 feb 2016, 17:29

Geen audio-out is voor ons de reden geweest om geen R400 te kopen. Jammer, maar begrijpelijk dat TT dat niet doet. De doelgroep voor audio-out is relatief klein. Ik denk dat alleen GoldWings en Harleys zijn uitgerustmet standaard intercom.
En omdat het met draadloze BT nogal eens een gedoe is blijf ik lekker mijn bedrade headsets gebruiken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 04 mar 2016, 16:53

De Motormuis schreef: En inderdaad de Zumo's worden zo wel erg duur
Dat heeft Garmin inm inmiddels ook ingezien: http://www.mrgps.nl/breaking-news-garmi ... neden-bij/" onclick="window.open(this.href);return false;

En dat maakt de nieuwe modellen, vooral de 3xx, ineens een stuk interessanter!

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door director » 04 mar 2016, 19:28

Vóór de introductie je prijs al met 20% verlagen, heeft de marketing afdeling daar zo liggen slapen of wat zou hier de oorzaak van zijn ? Concurrentie met TomTom of een sterke Euro ? In ieder geval goed nieuws voor potentiële kopers, voor het prijsverschil van € 100 kun je zo weer 1000 kilometer rijden :wink:

Ik zag op de motorbeurs ook een scherpe aanbieden voor een (bijna overjarige) Zumo 340 voor €249. Met life-time updates is dat toch een goede deal denk ik.
Dat zal de prijzen voor de gebruikte toestellen op marktplaats behoorlijk onder druk zetten.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 04 mar 2016, 19:48

director schreef: Ik zag op de motorbeurs ook een scherpe aanbieden voor een (bijna overjarige) Zumo 340 voor €249.
Ik vermoed dat die Zumo wat schrammen zal hebben gehad, want is hoogstwaarschijnlijk 'van de vrachtwagen gevallen'.

Maar inderdaad: de verlaging is opmerkelijk. Ik denk dat Garmin verwachtte/hoopte dat ook TT naar boven bij zou stellen. Nu dat niet gebeurde moesten ze wel reageren.

Het lijkt goed nieuws, maar dat is maar de vraag. De marge op de zumo zal hierdoor erg smal zijn en de motivatie om de software aan te passen daardoor niet vergroot...

Hoe dan ook: de zumo 3xx en de rider4xx 'levelen' nu weer qua prijs en dat maakt de keuze er niet makkelijker op.

Voor wat het waard is:
uitgaand van het huidige prijsniveau kan ik twijfel tussen een 590 en 595 goed begrijpen. Zo veel voegt de 595 niet toe. Kijkend naar de 3xx zou ik zelf een maandje wachten op de nieuwe; gesteld dat je muziek relevant vindt. Vooral de 345 en 395 vind ik nu aardig 'kloppen' qua prijs.

oeroeboeroe
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2015, 15:51
Type Goldwing: GL1500

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door oeroeboeroe » 25 mar 2016, 10:37

Leuke informatie over de zumo's maar er blijven bij mij toch nog een aantal vragen open, waar ik nog wel iets meer over wil weten. mijn voorkeur naar een 5 inch scherm heeft ook wel een stem in het kapitel...

Maar.. koppeling via Bluetooth of de mogelijkheid om met de intercom/geluids installatie van mijn GL1500 se.. Hier ben ik nog een beetje aan het dubben... ik heb al BT, maar de geluids installatie van de GL is dan bedraad, geen koppeling met mijn telefoon (ik heb overigens (nog) geen bedraade helmset) wel CB, Radio, en cassette.. maar deze is niet met BT te koppelen... (of wel?)
Of is er een systeem waarmee ik BT aan het boordsysteem van de GL kan koppelen?? ook mijn ipod kan aansluiten?

Wellicht wat verwarrend, maar dat is het voor mij ook een beetje.. :-)

Dus.. Kan de zumo aan het boordsysteem gekoppeld worden? en zo ja hoe?? (maakt bedraad systeem weer interessant )

Ook nog een vraag wat is de beste manier voor het bevestigen van een navigatie systeem, als ik hem niet aan het stuur wil hebben, maar eigenlijk voor me..

Overigens hele goede reviews Hans, die een keuze makkelijk, maar ook wel weer wat lastiger maken doordat je nu pas alle mogelijkheden ziet...

Groet,

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door Hans Vaessen » 25 mar 2016, 11:37

oeroeboeroe schreef: Of is er een systeem waarmee ik BT aan het boordsysteem van de GL kan koppelen?? ook mijn ipod kan aansluiten?
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen; staat ook helemaal los van GPS. Maar ga er gerust van uit dat dat nog wel eens een lastig verhaal zou kunnen zijn, temeer omdat er sprake moet zijn van twee-richting verkeer.

Hoe dan ook: alle zumo's kun je eventueel bedraad aansluiten, de Rider niet. Bij de 595 heb je ook een bedrade line-in (bij de 3xx alleen line out). Verder zou ik adviseren eens bij de Honda dealer te informeren.

ik heb overigens gisteren een uitgebreid verhaal geplaatst om te helpen bij de keuze tussen de verschillende modellen. Zie http://www.mrgps.nl/top-3-motornavigatie-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door RonalT » 25 mar 2016, 13:12

oeroeboeroe schreef:Wellicht wat verwarrend, maar dat is het voor mij ook een beetje.. :-)
Je maakt het inderdaad wel een beetje erg verwarrend. Alles even op een rijtje zetten.
oeroeboeroe schreef:Leuke informatie over de zumo's maar er blijven bij mij toch nog een aantal vragen open, waar ik nog wel iets meer over wil weten. mijn voorkeur naar een 5 inch scherm heeft ook wel een stem in het kapitel...
(dit is even overbodig in de vraag)
oeroeboeroe schreef:Maar.. koppeling via Bluetooth of de mogelijkheid om met de intercom/geluids installatie van mijn GL1500 se..
ik heb al BT, maar de geluids installatie van de GL is dan bedraad, (ik heb overigens (nog) geen bedraade helmset)
Dus.. Kan de zumo aan het boordsysteem gekoppeld worden? en zo ja hoe?? (maakt bedraad systeem weer interessant )
Mototronix maakt en verkoopt hele handige kastjes die speciaal voor de Goldwing gemaakt worden en waarop je diverse soorten navigatie op kunt aansluiten. Circa 100 euro. De enige aansluitingen zijn Audio in/out en koppelen tussen de helm-aansluiting op de motor. Deze zijn allemaal keurig van stekkers voorzien en is simpel plug&play.

Voor de Riders zijn er speciale BT kastjes en die zijn wel een stuk duurder. BT is omdat de Riders niet over audio-out beschikken.
oeroeboeroe schreef:geen koppeling met mijn telefoon wel CB, Radio, en cassette.. maar deze is niet met BT te koppelen... (of wel?)
Geen idee wat je hiermee bedoel, maar koppeling met de telefoon doe je via de ZUMO. En ZUMO communiceert weer via Mototronix kastje met het boordsysteem van de motor. Zo kan je dus handsfree telefoneren vanaf de motor.
CB, Radio, en cassette hoor je gewoon via de bedrade headset, deze kunnen trouwens ook via de luidsprekers in de kuip en topkoffer te horen zijn (dat is een keuze via een knopje op je dashboard). En Navigatie, eventueel telefoon, I-pod en ook een eventuele duo-passagier hoor je via je headset.
oeroeboeroe schreef:Of is er een systeem waarmee ik BT aan het boordsysteem van de GL kan koppelen??
Niet nodig denk ik.
oeroeboeroe schreef:ook mijn ipod kan aansluiten?
De ZUMO 590 en 595 hebben audio in, daar zou je de Ipod op kunnen aansluiten. Je zou overigens ook kunnen overwegen om de interne MP3 speler van de ZUMO's te gebruiken.
Of je (laat) een audio-ingang op de radio maken, dan kan je daar de I-pod op aansluiten en zo de muziek via de luidsprekers horen.
oeroeboeroe schreef:Ook nog een vraag wat is de beste manier voor het bevestigen van een navigatie systeem, als ik hem niet aan het stuur wil hebben, maar eigenlijk voor me..
Hier ga ik geen antwoord op geven omdat een navigatiesysteem, inclusief de houder vrij zwaar is en m.i. niet op een plastic ondergrond bevestigd dient te worden. De mooiste plek is dan ook het stuur, de kabels kunnen heel mooi door de stuurhoezen weggewerkt worden.
Anderen geven je wel antwoord, het is overigens ook al vele keren beschreven....

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk hebt uitgelegd wat voor mij eigenlijk zo simpel is :-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

oeroeboeroe
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2015, 15:51
Type Goldwing: GL1500

Re: Nieuwe motortoestellen van Garmin en TomTom

Bericht door oeroeboeroe » 25 mar 2016, 14:24

Hallo Hans, RonaIT,

Dank voor jullie reacties, het is me weer een stukkie duidelijker welke het voor mij gaat worden.. Op Basis van de mogelijkheden die Hans schetst en de mogelijkheid om op het GL geluidssysteem aan te sluiten gaat het voor mij dan een zumo 595 worden, en een kastje van mototronix. (ook in die volgorde.. er moet wel een beetje voor gespaard worden :wink: )
Ik kan zo in eerste instantie navigeren, en mijn telefoon gekoppeld houden, en dit via BT in de helm horen.. Later de mototronix interface, met helmsets.. Deze hoeven ook niet opgeladen te worden, daar de BT headsets die ik tot nu toe gebruikt heb tussendoor opgeladen moeten worden..
Een voordeel van BT headset is altijd wel dat je nog met elkaar kan praten.. bijv tankstation, neem ook nog wat kaugum mee.. hihihi

Nogmaals dank voor de adviezen, c.q. uitleg!!!

ik ben er uit..

Groeten,

Plaats reactie