beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op film

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op film

Bericht door Goldiefan » 02 feb 2016, 18:46


youtu.be/O402Xsi_sSM

Toen ik enkele jaren geleden mijn eerste GL1000 startte na de winter was dat geen feest en dat blijkt zelden een feest te zijn. Later ben ik er achter gekomen waarom, zie link hier onder en copy uit het verhaal: dat hoort gewoon zo. Het leek mij gisteren leuk om dit eens te filmen, en het lukte, de machine startte knap beroerd, twee cilinders hadden aanvankelijk maar zin en kort daarna wilden de andere twee ook wel meedoen, en dat nadat ik de vlotterkamers met een trechtertje had gevuld, wat ik altijd doe na de winter, door schade en schande wijs geworden :-). De rit daarna was prima, de machine liep als een zonnetje en stuurde perfect na vervanging van een kromme voorvork ...... En: later op die dag nog een ritje gemaakt en hij startte zoals gewoonlijk onmiddelijk.

Compounding all this is the fact that the GL1000 relies on a mechanical fuel pump which operates only when the engine is spinning. On most bikes, you can simply turn the petcock to “on” and gravity will cause fuel to flow and refill the bowls after a short lay-up. Not so, for the GL1000. Fuel will not flow without the aid of the fuel pump unless the tank is ¾ full or higher.

At cranking speeds, the fuel pressure is trivial (2.4 psi), so it takes quite a bit of “grinding” to refill the bowls via the fuel pump. Further, the way the four carbs are plumbed together through the plenum complicates matters when re-filling of the carb bowls in this manner. The bowls will fill sequentially starting with the two rear cylinders, then in turn the front two. What generally happens is the rear cylinders will fire before the front, so you will invariably have an extended period where the bike is only running on one, then two, then three before all cylinders are firing. Owners usually panic during this process and fear catastrophe. It’s really only a matter of (partial) fuel starvation.


http://www.randakksblog.com/hard-starting/
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 06 feb 2016, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op f

Bericht door q45 » 02 feb 2016, 20:06

beste goldiefan,

mooie demonstratie :!: :!: :!: :!: enkel de man op de moto is niet zo gelukkig precies :lol: :lol: :lol: hij roept steeds "stop maar stop maar"
het lijkt wel zijn handelsmerk te zijn ik heb hem dat nog horen roepen in een ander filmpje van de acteur :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: :lol:

hahahahahahahah

grts

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op f

Bericht door jwt67 » 02 feb 2016, 21:21

Mooi dan hoef ik dus niet in paniek te raken als ik hem over een tijdje ga starten en ik een paar cilinders mis .......... :D
GL1000 K2

peter

Re: beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op f

Bericht door peter » 03 feb 2016, 10:34

Bij een wat langere stop gewoon aftanken of een elektrische pomp nemen. Randakk heeft een zwaar overpriced exemplaar in webshop.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op f

Bericht door Goldiefan » 06 feb 2016, 17:23

Klopt Jan-Willem, maar het moet niet echt een tweecylinder worden, dan is er toch iets anders aan de hand :D.

En inderdaad Peter, een elektrische pomp zou ideaal zijn, ik had laatst een lekkend membraan, nieuwe originele mechanisme pomp gekocht, kost kapitalen en dat alleen omwille van originaliteit, heb even getwijfeld wat ik zou doen: een universele elektrische pomp kost echt helemaal niets (tenzij bij Randakk gekocht, zoals jij al zegt), is veel beter en met enige fantasie netjes te monteren, dan zou ik niet meer van dit soort trieste filmpjes hoeven te maken :lol: . Nou ja, we weten het allemaal, het rijden op en rijdend houden van een GL1000 is niet echt een drama maar onmiskenbaar toch wel een lichte vorm van zelfkastijding die 'lekker' voelt.

Groetjes,

Jeroen.

Plaats reactie