K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GoWi
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 20:10
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door GoWi » 27 aug 2015, 21:22

Hallo Ruud,

Ik heb geweldig genoten van je verslag.
Ben onder de indruk en heb veel respekt van je aanpak.
Het resultaat is geweldig en de K1 is nu mooier en beter als dat ie uit de fabriek kwam.

Ik ben enorm blij met mijn eigen K2 uit 1978 en vindt het geweldig om te zien met wat voor enthousiasme je bezig bent.
Grote stimulans voor alle liefhebbers,

Chapeau!

Grtjs,
Wouter.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 27 aug 2015, 21:56

Hallo Wouter,
Hartstikke bedankt voor je lovende woorden.......fijn om te horen.
Het is heel veel werk geweest, maar over het resultaat ben ik heel tevreden.
Hij rijdt erg fijn; logisch met pas 17.000 km op de teller.
Leuk dat je een K2 van 1978 bezit.
Ik zie dat je nieuw bent op het forum; misschien is het een idee om heel kort iets over jezelf en je K2 te vertellen bij de rubriek "voorstellen".
In elk geval veel plezier op het forum en vooral met je K2........
Met vriendelijke groet,
Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GoWi
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 20:10
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door GoWi » 27 aug 2015, 23:08

Goed idee; ga ik meteen doen. :D

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 12 nov 2015, 22:13

fout bericht, sorry
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door q45 » 13 nov 2015, 18:02

a zo ik dacht al dat je aan een tweede gl begonnen waard :wink: :lol: :wink:

grts Gunther

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 13 nov 2015, 23:36

Neeeeeeh Afbeelding.........geen denken aan........eerst eens lekker genieten van mijn K1.....Afbeelding
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door q45 » 07 dec 2015, 20:36

hoi Ruud ik zou ook mijn tellers nog onderhanden moeten nemen , maar hoe heb je die felsranden zo mooi kunnen openen en sluiten? :oops: :oops: :roll: :?

grts Gunther

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 07 dec 2015, 23:48

Hoi Günther,

"Mooi" is anders......achteraf kan je altijd zien dat hij geopend is geweest.......is echter in wezen niet zo erg want als je voorzichtig, in kleine stapjes de rand van de zwarte behuizing aan de onderzijde openwerkt dan blijft de zijkant van deze rand zonder schade. De onderkant van de rand welke daarna zichtbare sporen vertoont (zie foto van opnieuw gesloten benzinemeter) wordt daarna bij de 2 tellers immers afgedekt door een chroom behuizing.

Mijn werkwijze:

- Meter (met glaszijde naar onder) afsteunen op een rol smalle verfafplaktape o.i.d. welke er concentrisch onder ligt.
Dan met klein schroevendraaiertje (zie die met groen/geel handvat afgebeeld op de tellerfoto) successievelijk de felsrand open wrikken in kleine gelijke stapjes; de felsrand niet in 1 keer van plat naar verticaal omhoog werken, maar in de 1e ronde rondom zo'n 20-30 hoekgraden opgekrikt........daarna nog 1 tot 2 ronden zodanig dat de opkrikbeweging over ca. 60 hoekgraden heeft plaatsgevonden. Het kost weing kracht beslist niet veel.....als er eenmaal een opening is dan kan je van hieruit prachtig rondom verder werken.
- Na zo'n 60 graden kan meestal het blankmetalen tellerframe uit de zwarte behuizing worden getrokken.
- Bij sluiten van de teller opletten dat alle plastictellerdelen en de rubberring in de oorspronkelijke positie worden teruggeplaatst.

- Het sluiten heb ik gedaan met behulp van zo'n typisch (heel) kort en stevig/groter schroevendraaiertje welke een korte metalen platte bek heeft welke qua sleufdikte niet "scherp" is maar zo'n 1-1,5 mm dik.
- Bij het sluiten gebruik je niet meer de plakbandrol maar wordt de felsrand telkens ter plaatse ondersteund door een (hard)houten blokje dat stevig tegen het zwarte tellerhuis wordt gedrukt (een klein doekje ertussen tegen de krasjes?) ......je kan nu goed de benodigde kracht uitoefenen op de felsrand.
- Het korte schroevendraaiertje kan niet wegschieten omdat het tussen duim en wijsvinger heel stevig op de muis van je hand steunt (een lange schroevendraaier ketst gemakkelijk af) .......zo kan je tamelijk veel kracht uitoefenen welke benodigd is om de felsrand stap voor stap weer terug te drukken tot de horizontale/vlakke stand........dit keer wel elke plek in 1 keer sluiten dus nu telkens in 1 keer de retourbeweging van 60 graden naar 0 graden maken.
- Je begint met het omfelsen van 2 tegenoverliggende punten van de zwarte behuizing, daarna 45 graden draaien en weer 2 tegenoverliggende punten
- Daarna tussen deze 4 punten weer 4 andere plaatsen omfelsen (alle symmetrisch om een goede vochtafdichting van het glas/rubber afdichtrand te bereiken........vervolgen telkens meer terugfelsingen plaatsen, echter steeds de symmetrie in de gaten houden.
- Als er dan zo'n 16 omgefelsde plekken zijn kan je de ruimtes tussen die plekken in zeer kleine stapjes van zo'n 2 mm ook dichtdrukken. (enigszins monnikenwerk, maar je wordt door het resultaat beloond)
LET OP:.....niks hameren/tikken met een pons o.i.d......ook geen platte tangen gebruiken, want de naad gaat welliswaar dicht maar de zichtzijde wordt meestal beschadigd en (licht) ingedeukt, waardoor lekkage tussen glas en rubber ring.........alleen maar hard en ondersteund door een (hard)houten blokje met de korte/botte schroevendraaier de omhooggefelsde rand weer in/terugdrukken

Pffffffftttttt......wat een lang verhaal............hopelijk heb je er wat aan.

mvg, Ruud


Afbeelding

Afbeelding
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door peter » 08 dec 2015, 08:42

Inderdaad een heel verhaal maar het kan ook anders. Zoek op youtube op: how to open CB750 gauge. Daar vindt je ook een filmpje over het sluiten van de tellers. De cb en gl tellers zijn eigenlijk bijna hetzelfde principe.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 08 dec 2015, 10:55

Ik heb de bewuste youtube video's bekeken en ben niet onder de indruk..............
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door q45 » 08 dec 2015, 15:28

ok Ruud, bedankt voor je uitgebreid verslag ik ga nog even bekijken hoe ik het ga aanpakken :wink:

bedankt

Gunther

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door q45 » 18 dec 2015, 19:18

heb nog is door dit mooie restauratie verhaal gewandeld, wel spijtig dat er een deel foto's weg zijn...... :? :roll:

@Ruud,war heb je de NOS afdekkapje signaallampjes nog gevonden zo zou ik er ook nog ééntje willen..... :wink:

grts Gunther

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 19 dec 2015, 11:46

Hoi Gunther,
Ja, idd jammer dat sommige foto's weggevallen zijn.......komt o.a. omdat een bepaalde goede Duitse "uploadsite" enige tijd / wisselvallig buiten werking was en ik noodgedwongen een andere moest gebruiken met alle gevolgen van dien.......mocht je een bepaalde foto willen zien, dan kan ik je hem opsturen als je e.e.a. weet te omschtijven........
Overigens staan de foto's soms ook op de Duitse en de USA sites.......dus wellicht helpt zoeken aldaar.....ff gratis inschrijven en je kan het bekijken......
http://www.goldwing-forum.de/forum/board.php?id=6&" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewforum.php?f=9" onclick="window.open(this.href);return false;
http://goldwingdocs.com/forum/viewforum ... 23fd722a9d" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja het NOS-kapje zag ik plotseling (€ 75,- + verzendkosten) "ergens" bij eBay te koop.......heb hem a la minute gekocht.........normaal gesproken worden ze al lang niet meer nieuw aangeboden........zal helaas moeilijk worden voor je denk ik........
Je kan via de USA doorzichtige (glimmende) stickers kopen met alleen de witte letters...........is niks; zou ik nooit toepassen ....
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door q45 » 18 feb 2016, 20:59

Hoi Ruud, ik had nog een vraagje over het logo op je zadel ,heb je dat zelf terug gespoten? dan zou ik graag is weten hoe je dat klaar gespeeld hebt?
en met welke verf?

grts Gunther

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door cooper » 18 feb 2016, 22:21

Ben de blauwe schildjes van de week nog tegengekomen op Ebay England.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Plaats reactie