Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Technische vragen, tips, trucs, enz.
RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door RuudK » 03 nov 2015, 11:27

Mensen,
Misschien ben ik raar maar ik wil dat mijn 1500 wat minder gevoelloos stuurt en dan vooral de file in zijn 1. Ik weet niet of dit 'normaal' is maar ik vind het erg onstabiel voelen.. (weg)rijden gaat prima, zodra er maar beweging is de banden zit gaan de voeten op de stepjes maar recht houden met (zeer) lage snelheid is een crime.

Is dit eenvoudig te 'verhelpen' met banden spanning iets verlagen (met alle gevolgen van dien) of moet ik naar de druk in de voorvering kijken?

Andere optie is dat dit gewoon bij een GoldWing hoort en moet ik niet zeiken en doorrijden? kan ook :-)

Ik ben benieuwd of andere hetzelfde ervaren. verder is het een geweldige fiets en wil ik nooit meer iets anders (ja een 1800 als ik later groot ben)


Ruud
Laatst gewijzigd door RuudK op 03 nov 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KingEdwin
GL 1800 rijder
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 sep 2010, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer alge snelheid

Bericht door KingEdwin » 03 nov 2015, 12:14

denk dat het een eigenschap van de 1500 is. Ik had dit ook bij mijne (SE uit 1998) destijds. Vooral als met passagier werd gereden, dan werd de voorkant voor het gevoel heel licht.
Vering en banden(spanning) is sowieso al heel belangrijk. Met progressieve (voor)veren, goede banden en de juiste spanning (of klein beetje meer) werd het beter, maar nooit een scheermes.

Nu ik wel 'later groot ben' :D en een 1800 rijd heb ik dit gevoel absoluut niet meer, maar een GoldWing is en blijft een zware toerfiets en zal nooit als een lichtgewicht racer te hanteren zijn. De 1500 heeft voor mij nog steeds een aantal pluspunten ten opzichte van de 1800, maar terug naar de 1500 wil ik echt niet meer....
Gr,
Edwin

Beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan dan spijt hebben van iets dat je niet hebt gedaan.
mijn GW site mijn luchtvaart site


Voorheen: GW1500SE, VF1100S (V65 Sabre), VF750S (V45 Sabre), CBX55FII, CX500.

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer alge snelheid

Bericht door appieabc » 03 nov 2015, 15:41

HET is als met zoveel dingen oefening baart kunst en anders de enen wat langer laten "hangen" tot er wat meer snelheid is maar filerijden blijft lastig .

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door GlimWas » 04 nov 2015, 19:45

De 1500 is niet de lekkerst sturende fiets op lage snelheid, daar ben ik ook wel achter..... Dat deed mijn 1200 een stuk beter vind ik
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door G.winger » 04 nov 2015, 20:27

rij gelukkig niet vaak in een file maar als het gebeurd is het lastig om de wing recht te houden.
meestal doe ik groot licht en alarmlicht aan dan word ik gezien en gaan de auto`s iets verder van elkaar
waardoor je iets sneller door kan maar niet te snel maar net genoeg dat de wing stabiel blijft.
het is niet alleen bij file rijden dat hij gaat slingeren bij lage snelheid.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door RonalT » 05 nov 2015, 01:53

Als je tussen een file wil doorrijden is je alarmlicht gebruiken erg onverstandig.
Automobilisten die heel even in hun spiegels kijke zouden kunnen denken dat jij aan het wisselen van rijbaan bent en dit vlak voor jou ook gaan doen. Dan wordt je misschien van je motor gereden. Grootlicht aan is aan te raden.

Zelf doe ik groot licht aan en na drie - vier seconden doe ik het een halve seconde uit en weer aan. Ergens op het forum staat een stukje over de Headlight Modulator, dat is volgens mij perfect voor de file.....

Maar dit stuk gaat over licht sturen en dat is misschien wel zo, de Pan European 1300 die Karin heeft gehad stuurde lekkerder bij lage snelheden dan mijn motor.
Wat ik er wel bij wil vermelden is dat je gewoon een hoop kilometers moet maken en dan ben je er aan gewend (denk ik) 8)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door edvissers » 05 nov 2015, 08:26

Bij langzaam rijden heb ik geen enkel probleem. Filerijden doe ik met 2 vingers in de neus. Mijn GL stuurt behoorlijk strak. Rotondes zijn een makkie.
Ik weet dat het wat ongeloofwaardig overkomt. Ik heb het al eens eerder geschreven. Ook met een GL1500 kun je lekker gummen.

Progressieve vering voor
Dikkere olie in de voorvork
Meer olie in de voorvork
Vorkstabilisator
Linksachter een hele zware veer.
Veel druk in de rechter achterveer. 50 of meer (afhankelijk van de hoeveelheid wind).

Het comfort is gewijzigd. Het zachte comfort heeft plaats gemaakt voor strak sturen. Dat is voor mij ook comfort :-)
Groeten,

Ed

RuudK
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jun 2015, 10:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Uithoorn

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door RuudK » 05 nov 2015, 10:23

edvissers schreef:Bij langzaam rijden heb ik geen enkel probleem. Filerijden doe ik met 2 vingers in de neus. Mijn GL stuurt behoorlijk strak. Rotondes zijn een makkie.
Ik weet dat het wat ongeloofwaardig overkomt. Ik heb het al eens eerder geschreven. Ook met een GL1500 kun je lekker gummen.

Daar ben ik het helemaal mee eens ik pak een afslag met 120 ook makkelijk met 1 handje aan het stuur net als rotondes (al gaan die wat minder hard :-P ). Dat was om mijn gsx1100f wel wat anders daar was het hard werken, een GW stuurt zichzelf zowat geloof ik.


Ik ga tussen de file door daar waar het mag (en ik pas) ik zit alleen in de ochtend spits dagelijks op een 2 baans weggetje waar inhalen niet mag. Probleem is met achteraan sluiten, maar dat is dus normaal daar moet ik dus maar aan wennen.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door edvissers » 05 nov 2015, 10:43

Ik heb in een mooie lange bocht ( 50 km weg ) eens achter een sportmotor aangereden terwijl ik dacht. Jee, wat gaat die "plat" door de bocht :lol: :lol:

De snelheid bocht uit was daar 99+ :oops:
Groeten,

Ed

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door edvissers » 05 nov 2015, 10:50

RuudK schreef:Mensen,
Misschien ben ik raar maar ik wil dat mijn 1500 wat minder gevoelloos stuurt en dan vooral de file in zijn 1.

recht houden met (zeer) lage snelheid is een crime.
Zoals ik schreef. Ruud, ik heb hier totaal geen last van. Ik heb jaren geleden op mn 1200 die ik toen reed ook zoiets gehad. Een soort wobble. Ik had net een nieuwe achterband en daar bleek een slag in te zitten. Na vervanging was de wobble verdwenen.

Naast vering/demping kan het dus ook aan de band(en) liggen. Ook spanning kan een rol spelen.

Voor ca 2.5 en achter ca 2.9 is meestal wel goed.
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door pbeeren » 05 nov 2015, 12:31

Ik heb de banden vervangen. Er lagen eerst Dunlops op maar toen stuurde hij belabberd en durfde ik zelfs geen bocht te nemen.
Nu , met de Bridgestone Exedra stuurt hij perfect en heb ik ook geen last meer om in zijn 1 te rijden , bijv in de file s'morgens.
Kijk dus eens welke banden je er op hebt zitten..
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door edvissers » 05 nov 2015, 14:34

De Bridgestones bevallen mij ook prima :)
Groeten,

Ed

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door peter n.d. » 05 nov 2015, 21:20

Beste Ruudk , ook ik rijd dikwijls door een file ( hier in Belgenland staan de auto 's meer in de file dan dat ze echt kunnen doorrijden ). Als ik tussen de auto's door rijd zet ik mijn 2 richtingaanwijzers aan en speel ik met mijn groot licht . De meeste autobestuurders laten je er tussen of maken plaats ( heb het van de week nog ondervonden ) ,deze bedank ik door mijn hand op te steken . Natuurlijk heb je van die heren en dames die natuurlijk met andere zaken bezig zijn dan op te letten ( neus poederen , gsm nakijken , in de neus boren , dromen ) en dan heb je van die autobestuurders die niet afkunnen dat je met de motor tussen de auto's rijdt en gewoon de weg versperren . Natuurlijk als de file oplost rij ik gewoon weer mee op een rij vak . File rijden = traag tussen de auto's door rijden , goed kijken , spelen met grootlicht en richtingaanwijzers opzetten . Of dat nu met een 1500 ( heb er ook mee gereden ) 1800, of een andere motor is het blijft een goeie oefening om je rijvaardigheid op trage snelheid toe te passen . :mrgreen: Groeten Bob en Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door RonalT » 05 nov 2015, 22:52

peter n.d. schreef:richtingaanwijzers opzetten
Een paar berichten hoger heb ik aangegeven waarom GEEN richtingaanwijzers (eigenlijk alarmlicht) te gebruiken.

lees Samenspel in de file: Spelregels motorrijder

Dit is een document voor motorrijders en automobilisten om samen goed door de file te komen. Dit is opgesteld door een aantal motor- en auto-organisaties. De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars in Nederland erkend als een goede richtlijn. Klik hier en lees een artikel over het Bindend Advies wat hier het gevolg van is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Ik vind de 1500 te licht sturen met zeer lage snelheid

Bericht door Blacky » 06 nov 2015, 07:29

Als je veilig tussen de file door wilt, zorg dan dat het stapvoets of in ieder geval met lage snelheid gebeurd en zorg dat je in het zicht van de spiegel van de bestuurder zit.
twijfel je of ze je wel zien, pas dan de snelheid verder aan. Als je in de auto zit en er komt een motor tussendoor schrik je je nog een apezuur vanwege het snelheidsverschil.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Plaats reactie