GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 20:50

Een paar maanden geleden heb ik een blauwe GL1000 K2 uit 1978 aangeschaft. Wat mij vooral aansprak was de behoorlijk originele staat en dat hij er best goed bij stond. Op de uitlaten, de kleur van de lak en wat kleine dingen na nog helemaal origineel. De laatste onderhoudsbeurt was wel erg lang geleden uitgevoerd en had de motor ook zo’n twee jaar stilgestaan.
Na een goede onderhoudsbeurt en flink wat poetsen was ie good to go. Dus lekker rijden en dat deed ie steeds beter met het schoonmaakmiddeltje in de benzine. Toch liep de motor na flink doortrekken, elke keer weer, even knap beroerd. Tja en dan ‘moet’ toch per direct de carburateurs eraf om deze eens goed na te kijken ondanks dat dit in de winterperiode gepland was. En van het een komt het ander.

Dus tijd, ook na advies van Ruud (rudolphwolven), om een post te beginnen over het opknappen van mijn GL1000 K2. Ondanks dat ik redelijk handig ben is de Goldwing nieuw voor mij en zijn tips meer dan welkom. Het plan is om het opknappen gefaseerd te gaan doen, in de winterperiode klussen en de rest van het jaar rijden. Einddoel is een behoorlijk originele gl1000 die vooral goed en mooi is.

Afbeelding

Net aangeschaft!
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 20:57

Eerste klus is de carburateurs eraf halen en eens goed uit- en inwendig schoonmaken. Vooraf was ik van plan om na het ontvetten ze te gaan glasparelen. Echter zijn ze zo mooi geworden na wat Dasty en poetsbeurtje met tandenborstel dat ik ze waarschijnlijk zo laat. Inwendig eigenlijk weinig vervuiling gezien maar toch met carburateurreiniger tekeer gegaan, sproeiers doorgeblazen, etc. Nu nog de vlotterhoogtes controleren, o-ringen bestellen en monteren, aanzuigbuizen en deksels polijsten en alles weer in elkaar zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 22 sep 2015, 22:19

Hoi jwt67,

Leuk dat je een aparte draad opent voor je werkzaamheden met de K2.
Het is echt een prachtige K2 die daar op de aanhanger staat; daar bof je mee........een hele goede basis om hem nog wat mooier te maken!
Die carburateurs zijn echt heel mooi geworden met dat tandenborsteltje............heel gaaf vergeleken met de eerste foto.
De foto's zijn trouwens erg goed, proficiat.....foto's worden op het forum heel erg gewaardeerd, al krijg je die waardering niet altijd te horen of te lezen......echter er zijn desalniettemin veel meer meelezers dan je denkt.......een reactie (behoudens die van enkele vaste "diehards") volgt meestal niet.......ach het zij zo; het opknappen doe je tenslotte voor jezelf.
Ik wens je alvast veel succes; je start is goed zo te zien (mijns inziens)........aan het eind wordt je beloond met een prachtige goedlopende K2.......een prachtig bezit waaraan je veel plezier zal beleven.

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 22:25

Nu de carburateurs eraf zijn werden de plekken op het blok waar de verf eraf was en de oxidatie had toegeslagen nog duidelijker zichtbaar. Na er een paar keer erom heen gedraaid te hebben besloten om het maar meteen goed aan te pakken. Dus het motorblok eruit halen en opnieuw spuiten. Het motorblok eruit halen was eigenlijk best goed te doen. Wat een beetje tegen zat was de cardanas ver genoeg naar achteren te krijgen om hem van de as te kunnen verwijderen. Maar met wat meer kracht is dit ook gelukt.

Afbeelding
De oxidatie die aangepakt moest worden

Afbeelding

Afbeelding
Zo blijft er niet veel motor meer over.....

Afbeelding
Ontvetten, schuren (een uurtje of acht) en afplakken en klaar om te spuiten

Afbeelding
Na een etsende primer de kleurlak spuiten
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 22:41

Ik ben erg tevreden met het resultaat.
De kleurlak (Weissaluminium ral 9006) komt dicht in de buurt van de originele lak maar geeft in de zon een soort metallic effect wat ik erg mooi vind.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Blok is gedaan maar nu nog moeten nog wel de brandstofpomp, ontstekingshuis, startmotor, koelvloeistof leidingen, etc
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door rudolphwolven » 22 sep 2015, 22:50

Tjonge, jonge.......prachtig, prachtig, prachtig........
Zo maar ff-tjes het blok er uit......... schuren....... en spuiten met een echte verfspuit.
Petje af hoor........het blok ziet er heel erg mooi uit.
Goed dat je dat zo hebt gedaan; zo'n K2 verdient dat!

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 22:52

rudolphwolven schreef:Hoi jwt67,

Leuk dat je een aparte draad opent voor je werkzaamheden met de K2.
Het is echt een prachtige K2 die daar op de aanhanger staat; daar bof je mee........een hele goede basis om hem nog wat mooier te maken!
Die carburateurs zijn echt heel mooi geworden met dat tandenborsteltje............heel gaaf vergeleken met de eerste foto.
De foto's zijn trouwens erg goed, proficiat.....foto's worden op het forum heel erg gewaardeerd, al krijg je die waardering niet altijd te horen of te lezen......echter er zijn desalniettemin veel meer meelezers dan je denkt.......een reactie (behoudens die van enkele vaste "diehards") volgt meestal niet.......ach het zij zo; het opknappen doe je tenslotte voor jezelf.
Ik wens je alvast veel succes; je start is goed zo te zien (mijns inziens)........aan het eind wordt je beloond met een prachtige goedlopende K2.......een prachtig bezit waaraan je veel plezier zal beleven.

mvg, Ruud
Dank je wel Ruud, ik heb er nu al veel plezier in.
Wat je zegt over het posten en het wel of niet reageren is zeker waar. Zelf lees ik ook best veel maar reageer eigenlijk amper (op dit forum nog helemaal niet..... :oops: ) Maar goed ik ga mijn best doen met zelf posten etc maar het zal zeker gaan gebeuren dat ik een weekje of een maandje(s) over ga slaan.
GL1000 K2

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door De Motormuis » 22 sep 2015, 22:57

Ziet er netjes uit.
Moet je het blauw ook
opnieuw spuiten ?
Want je gaf aan dat het niet
de originele kleur was.
Of laat je dat toch zo ?
Ben benieuwd of je er,
net zoals Ruud, weer een "nieuwe"
van gaat maken.
Wens je veel succes en zal je
zeker volgen met je werk.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 23:06

rudolphwolven schreef:Tjonge, jonge.......prachtig, prachtig, prachtig........
Zo maar ff-tjes het blok er uit......... schuren....... en spuiten met een echte verfspuit.
Petje af hoor........het blok ziet er heel erg mooi uit.
Goed dat je dat zo hebt gedaan; zo'n K2 verdient dat!

mvg, Ruud
Jazeker een echte verfspuit! Het is overigens een "chinees" van een paar tientjes :D . Voor mijn auto had ik al eerder voor veel geld een verfspuit van normaal formaat gekocht maar ik wilde toch ook wel graag een klein spuitje hebben. Nu ben ik best goed in om voor mijzelf te verantwoorden waarom ik weer veel geld voor gereedschap moet uitgeven maar heb in een vlaag van verstandsverbijstering dus een goedkoop minispuitje gekocht. En het ding doet het als een dolle. Als het resultaat niet helemaal je van het is dan ligt het voorlopig gewoon aan de eigenaar en niet aan de spuit zelf.

Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 22 sep 2015, 23:19

De Motormuis schreef:Ziet er netjes uit.
Moet je het blauw ook
opnieuw spuiten ?
Want je gaf aan dat het niet
de originele kleur was.
Of laat je dat toch zo ?
Ben benieuwd of je er,
net zoals Ruud, weer een "nieuwe"
van gaat maken.
Wens je veel succes en zal je
zeker volgen met je werk.
Hallo Wil,
Ja het blauw is inderdaad niet origineel. Het originele blauw heb ik nog wel aan de binnenkant van de tankkappen zitten en dat is de kleur die hij moet gaan worden.
Het plan is om dit volgend jaar ergens op te pakken. Ik wil het bewust een beetje overzichtelijk houden zodat ik met het goede weer kan rijden en de motor niet in 12 dozen uiteengenomen op zolder ligt........
Het spuiten ga ik in ieder geval niet zelf doen. Omdat ik geen spuitcabine heb krijg je gegarandeerd stofjes in lak en dat wil ik niet op mijn tank zien. Daarnaast moet je eerst zilver spuiten en dan met blauw erover heen en dat allemaal met de zelfde laagdiktes. Dat is voor mij als goedwillende amateur te hoog gegrepen. Het spuitklaar maken ga ik wel zelf doen, scheelt weer in de kosten :)
Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door GL-1800 » 23 sep 2015, 07:05

Gelukkig, nog iemand bezig.

Je hebt je blok gespoten, n vaak vergeten ding is om deze nadien met n 2k blanke lak te behandelen. Carburateurs van n wing zijn vervelende klieren, ze willen best wel s overstromen. Ben je dr niet op tijd bij word t geel of erger nog, vreet je verf weg.....en da s niet mooi!! En hij is nu los dus.... :wink:

Ga je de originele biezen ook weer opplakken op tank deksels e.d.? Kijk ook goed naar t framedeel van de middenbok.....t spul is los dus alle ruimte...deze willen wel eens (vaak) rotten helaas.

K blijf dit volgen, leuk hoor, ik sta even in de rust met mijn opknapbeurt... :D Da s even minder leuk.

En dit.....herken ik... :D Ik wil het bewust een beetje overzichtelijk houden zodat ik met het goede weer kan rijden en de motor niet in 12 dozen uiteengenomen op zolder ligt........ :(

Suc6!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 23 sep 2015, 20:52

Hallo Rob,

Dank voor je berichtje!
Zojuist heb ik jouw post doorgelezen en die van Ruud onlangs, een ding is zeker zo rigoureus als jullie tekeer gaan ga ik niet doen. Tjonge dat is, op z'n zachts gezegd, flink balen van je frame. Ik hoop dat je gauw een goede oplossing vind.
De verf die ik gespoten heb is 2K lak en benzinebestendig dus zou het goed moeten gaan. Als ik de tank en kappen laat spuiten komen inderdaad weer de 'originele' biezen erop. Het plan is nu om na het aanbrengen van de biezen blanke lak erover heen te spuiten. Moet dit nog wel bespreken met de spuiter tegen die tijd. De middenbok en het framedeel heb ik vluchtig bekeken en zag er goed uit maar die krijgt nog wel een echte inspectie. Moet er niet aan denken dat ie door zijn pootjes zakt....... :cry:

Maar eh 'gelukkig is er nog iemand bezig' ? Wordt er zo weinig geklust dan? Waarschijnlijk alles al tip top in orde, verschil moet er zijn :D

Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door cooper » 23 sep 2015, 21:06

Hier mag een GL 1000 weer dankbaar zijn dat hij bij zo iemand als jij terecht is gekomen.
Blok is idd. 20x mooier geworden na z'n spuitbeurtje, heb je geen schrik dat na de lange stilstand er geen dichtingen gaan lekken? Dan moet je blok er weer uit. :?
Zelf ben ik nog steeds aan't wachten tot m'n frame eindelijk weer terug komt van de lakkerij, maar ook ik blijf dit topic met bovengemiddelde interesse zeker volgen.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door jwt67 » 23 sep 2015, 22:13

Hoi Cooper,

Dank voor de mooie woorden!
Nadat ik hem een grote onderhoudsbeurt heb gegeven heb ik er een kleine 1000 km mee gereden. Op de afdichting van de toerentellerkabel na was er geen lekkage :)
Ik durf het wel aan om het blok zo weer terug te plaatsen. Gaat er toch wat lekken weet ik in elk geval hoe het blok eruit en weer erin moet.
Dus als jouw frame terug is heb je ook nog wel een "klusje"...........
GL1000 K2

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: GL1000 K2 weer goed en mooi maken

Bericht door GL-1800 » 24 sep 2015, 08:56

jwt67 schreef:Hallo Rob,

Dank voor je berichtje!
Zojuist heb ik jouw post doorgelezen en die van Ruud onlangs, een ding is zeker zo rigoureus als jullie tekeer gaan ga ik niet doen. Tjonge dat is, op z'n zachts gezegd, flink balen van je frame. Ik hoop dat je gauw een goede oplossing vind.
De verf die ik gespoten heb is 2K lak en benzinebestendig dus zou het goed moeten gaan. Als ik de tank en kappen laat spuiten komen inderdaad weer de 'originele' biezen erop. Het plan is nu om na het aanbrengen van de biezen blanke lak erover heen te spuiten. Moet dit nog wel bespreken met de spuiter tegen die tijd. De middenbok en het framedeel heb ik vluchtig bekeken en zag er goed uit maar die krijgt nog wel een echte inspectie. Moet er niet aan denken dat ie door zijn pootjes zakt....... :cry:

Maar eh 'gelukkig is er nog iemand bezig' ? Wordt er zo weinig geklust dan? Waarschijnlijk alles al tip top in orde, verschil moet er zijn :D

Groet,
Jan-Willem
Er zullen er zat klussen. Moet wel met zo n oud beestje. Maar t leest leuk de bevindingen van een ander te lezen. En...ideeen opdoen.Maar de jouwe is n hele mooie basis!! Kom ook nog wel s 1 tegen. Gaan we dr weer vol tegenaan. Zelfs Moeders is weer bijgedraaid.....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie