vering

Technische vragen, tips, trucs, enz.
evertkool
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2012, 20:11

vering

Bericht door evertkool » 27 dec 2014, 22:25

hallo medewingers!
ik wil graag weten welke veren er in de voorpoten van mijn wing zitten,ik kan er tot nu toe niet achterkomen zonder de voorpoten los te halen !
en of het het de moeite waard is om er hypro vering in doen,Zijn er al die deze aanpassing gedaan hebben?,zoja wat is het verschil?
Ik heb het toen wel bij mijn vorige (1500) gedaan ,toen was het goed bemerkbaar ,maar nu twijfel ik omdat omdat ik ergens bij de koop van deze
(2012) ergens gezien of gelezen heb dat de vering aangepast of verbeterd is !
Mijn vraag is nu zitten er lineare of progresive veren in!!! Wie weet het antwoord??? alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: vering

Bericht door RonalT » 28 dec 2014, 00:27

Evert, ik verplaats het bericht, Probeer in het vervolg een bericht in het juiste topic te plaatsen zodat de lezers weten over welk type motor het gaat en een en ander ook een beetje terug te vinden is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: vering

Bericht door highlander » 28 dec 2014, 08:34

Heb in mijn 18OO van 2010 progressieve vering laten plaatsen, en dat is een hemelsbreed verschil.
Vroeger een vluchtheuvel met 2 erop zeer langzaam nemen, nu met de progressieve vering hoef ik bijna niet meer af te remmen, echt een heel groot verschil;

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: vering

Bericht door KvH » 28 dec 2014, 10:04

Op de mijne zat toen ik 'm kocht al hyperpro-vering. Heb dus geen voor/na vergelijking.
Toch rij ik nog steeds om vluchtheuvels heen... :roll:
Verkeersdrempels daarentegen gaan prima :lol:

peter

Re: vering

Bericht door peter » 28 dec 2014, 10:33

Ik heb de voor en achtervering vervangen voor hyperpro. De motor staat dan wat hoger, je hebt dus meer grondspeling. De motor stuurt ook makkelijker en heeft een neutraal stuurgedrag. Vervang je ook de balhoofdlagers voor conische en plaats je een voorvorkstabilisator dan heb je een perfect sturende goldwing.
Voor het verschil te merken zou je eens iemand moeten vragen die al die spulletjes erop heeft zitten. Even ruilen van brommert en merkt het verschil.

evertkool
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2012, 20:11

Re: vering

Bericht door evertkool » 28 dec 2014, 14:15

bedankt voor de reacties,
maar niemand verteld mij wat er nu voor vering in zit en dat wilde ik nu juist graag weten
let wel ik heb dat nieuwe model van 2012!!! ,graag antwoord!!
gr.Evert!!

peter

Re: vering

Bericht door peter » 28 dec 2014, 16:11

Om het zeker te weten zal je veren even moeten verwijderen. De progresieve hebben aan het einde dat de windingen dichter op elkaar liggen. dus hoe verder de motor in de veren duikt hoe meer weerstand hij krijgt.

Afbeelding

Kan je wel meteen mooi even je voorvorkolie verversen :D

Wil je echt het neusje van de zalm in je motor dan kan je monotubes overwegen. Dit zijn gasgedempte binnenwerken die in de poten passen. Die schijnen echt super te werken maar zijn niet goedkoop, 300$ voor een setje in de US. In nederland heb ik nog geen leverancier kunnen vinden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: vering

Bericht door Antoon Aarts » 28 dec 2014, 16:26

peter schreef: In nederland heb ik nog geen leverancier kunnen vinden.

Afbeelding
Onlangs nog aan een Forum lid geleverd en gemonteerd!
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

peter

Re: vering

Bericht door peter » 28 dec 2014, 16:34

Je hebt PB Antoon. Oh, nee dat mocht niet meer gemeld worden :oops:

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: vering

Bericht door highlander » 29 dec 2014, 15:22

Dank u KVH een vluchtheuvel is geen verkeersdrempel !!!!!!

Gebruikersavatar
ramonv
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2013, 19:22
Type Goldwing: GL1800

Re: vering

Bericht door ramonv » 02 jan 2015, 11:41

ik kan de monotubes nog steeds aanbevelen (na 6 jaar progressive veren, dit setje (oa) vorig jaar door Antoon erin laten zetten).
Was onderdeel van een grotere aanpassing op de voorkant (balhoofd vervangen door CNC setje van Traxxion). Achter zit al 6 jaar ook een progressief veertje. Dat laat nog te wensen over (volgens passagier).
GrtZ
Ramón

GL1800 '06
Progressive Monotubes / Traxx-Rite balhoofdplaten / Hyperpro achterveer / Vstream scherm

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: vering

Bericht door Wingnut » 02 jan 2015, 17:37

evertkool schreef:bedankt voor de reacties,
maar niemand verteld mij wat er nu voor vering in zit en dat wilde ik nu juist graag weten
let wel ik heb dat nieuwe model van 2012!!! ,graag antwoord!!
gr.Evert!!
Ik heb zelf ook een nieuw model GL1800 (2013 Airbag) na voorheen al 4x GL1800 (2001/2003/2006/2010).

Alle vorige 1800's had heb ik ook omgezet op progressieve vering voor en achter (progressive suspension of Hyperpro) en ook met superbrace voorvork stabilisator. Ik heb ter vergroting van de grondspeling tevens een verhoger voor de achterschokbreker (+1.5 CM), die ik elke keer om laat zetten van de ene 1800 op de nieuwe 1800 omdat deze niet meer te verkrijgen is omdat deze het comfort (voornamelijk voor passagier) negatief beinvloed bij het rijden over richels en/of gaten.

Ik heb bij de 2013 ook gelijk vanaf nieuw om laten zetten op progressive suspension monotubes voor en hyperpro achterveer en ook weer superbrace voorvorkstabilisator en de achterschokbreker verhoger weer om laten zetten.

Standaard is de 2013 vering echter al beter als de vorige 1800 modellen, hoofdzakelijk doordat de de onderste kroonplaat verstevigd is. Dit was de enigste echte zichtbare wijziging t.o.v. de vorige modellen volgens Amerikaanse specialisten van de voorvork en bij de achterscholkdemper was de veer ietsje anders.

Echter de progressive monotubes voorvork veren hebben als voordeel dat je nu in beide voorvorken een demper hebt en de fabrieksuitvoering slechts in 1 vork. Hierdoor reageert de voorvork soepeler op oneffenheden in het wegdek en in mijn beleving kan ik nu nog strakker en tevens comfortabeler sturen .

Afhankelijk van je rijstijl is het te overwegen om de veren voor (monotubes) en achter aan te passen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

evertkool
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2012, 20:11

Re: vering

Bericht door evertkool » 02 jan 2015, 18:25

ok met dit antwoord kan ik mee verder,hier word alles al een stuk duidelijker,
hartelijk dank hiervoor Gr.Evert

evertkool
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jan 2012, 20:11

Re: vering

Bericht door evertkool » 17 jan 2015, 16:23

ok , Ik heb intussen de voorpoten eruit gehad en de veren (hyperpro) vervangen!!
plus ik heb er stabilisator gemonteerd ,en ik heb ook al een klein testritje gemaakt!
ik moet in eerste instantie zeggen dat hij wel anders aan voelt en lekker strak stuurt maar het moet zich nog uitwijzen op langere termijn!!
maar de eerste indruk is zeker niet verkeerd
voor een ieder die zich heeft bemoeit met mijn probleem ,HARTELIJK DANK DAARVOOR!!!!!
gr.Evert Kool!!!!

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: vering

Bericht door pieter » 27 jan 2017, 12:54

Ook ik heb voor de monotubes gekozen in combinatie met progressieve vering achter en een superbrace, dit alles wordt gerealiseerd door Antoon ( wingservice )
Op mijn vorige wing had ik de progressieve van Hyperpro zitten en daar was ik al tevreden over, maar ik laat me nu graag verrassen door de monotubes.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie