Voorzitter GWCH afgetreden

Plaats hier berichten die betrekking hebben op activiteiten van de Gold Wing Club Holland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door RonalT » 14 okt 2014, 13:09

Vorige week zaterdag 11 oktober jl. kregen wij, en met ons ook vele anderen, het bericht dat onze voorzitter Richard Fuchten zijn functie neerlegt. De tekst die hij daarbij gebruikte was de volgende:

‘Wegens diverse conflicten/meningen binnen het bestuur heeft de
meerderheid van het bestuur gevraagd om mijn functie neer te leggen. Ik
heb besloten om hier per direct gehoor aan te geven. Ik zie helaas geen
enkele mogelijkheid meer om nog samen te werken met het huidige bestuur.’



Van meet af aan wisten we dat Richard geen bestuurservaring had. Desondanks hebben we als bestuur destijds besloten om hem voor te dragen als kandidaat-voorzitter. Helaas heeft dat ons niet gebracht wat wij ervan verwachtten. Richard bleek het leiderschap te missen dat een club en een bestuur nodig hebben en kwam als voorzitter binnen het bestuur niet uit de verf. We hebben dat meerdere malen met Richard besproken en hem hulp aangeboden, hem daadwerkelijk geholpen en hem ook een coach toegewezen. Dat heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.
We hebben met hem besproken dat wij er geen vertrouwen in hadden dat hij in de toekomst zou kunnen groeien. Daarom hebben we hem in de bestuursvergadering van 10 oktober jl. geadviseerd zijn functie, per de komende Algemene Ledenvergadering, neer te leggen.
Richard heeft echter besloten om dat per direct te doen. Wellicht begrijpelijk, maar tevens ook jammer.


Voor alle duidelijkheid: we waarderen Richard héél erg als mens. Hij heeft het hart op de goede plaats, staat dicht bij de leden, heeft altijd een luisterend oor en heeft een enorme inzet voor de club, niet alleen tijdens het Treffen, maar sinds zijn voorzitterschap ook daarbuiten. Maar van een voorzitter wordt zeker leiderschap gevraagd. Richard kon dat helaas niet bieden en dat is – zeker ook voor hem – erg jammer.

Wij hechten er dan ook aan te benadrukken dat het gebrek aan leiderschap de enige grondslag is waarop het advies aan hem was gebaseerd.



Het bestuur van de GWCH

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 okt 2014, 13:30

Da's jammer. Ken Richard verder niet, maar toch. Hij was niet lang voorzitter.

Of je zo'n super leider moet hebben bij een club van liefhebbers (want zo zie ik het) weet ik niet. Misschien is het ook goed als zo'n man/vrouw democratisch is en samen met het bestuur de lijnen uit zet.

Vraag me dan wel af wat het bestuur dan wel zoekt? Ik zelf denk dat een bestuur het samen met de voorzitter moet doen, en de voorzitter de mond cq het gezicht van het bestuur is, ten opzichte van leden en de buitenwereld. Maar voornamelijk voor de leden, want daar draait de club op.

En da's wat anders dan de aanvoerder van een voetbalclub, die hoeft niet mondig te zijn, maar moet de tactiek begrijpen en instructies overbrengen. En is ook anders dan de sergeant-I van een infanterie peleton, die voert instructies van z'n officier uit en zorgt dat het peleton de doelstellingen bereikt die gehaald moeten worden. En ook weer anders dan de directeur van een bedrijf, die moet zorgen voor winst, en hoeft weinig menselijk te zijn. Terwijl ze dus alle 4 over leiderschap moeten beschikken, kun je al die functies dus echt niet over één kam scheren.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door director » 15 okt 2014, 19:15

Op Facebook is er een behoorlijke discussie gaande en wil men een extra ledenvergadering hebben.
Het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar ik vind het jammer dat de ex-voorzitter en het huidige bestuur geen gezamenlijke verklaring hebben opgesteld. In het bericht op de site wordt meteen al gewezen en verwijten gemaakt wat zeker niet correct is naar de betrokken partijen. Dit schaadt de situatie die toch al broos is na het vertrek van Richard.

Dit krijgt ongetwijfeld een staartje....
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Wim-S
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 apr 2014, 21:58
Type Goldwing: GL1800

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Wim-S » 15 okt 2014, 19:33

heb ook een aantal reacties gelezen op feestboek ken richard niet en niemand anders van het bestuur
ben ook nog niet zo lang lid lijkt me wel een moeilijke situatie zowel voor de voorzitter alsook voor de overige bestuursleden
je zal maar vrijwilliger zijn met de beste bedoelingen in dit geval zijn er alleen maar verliezers ik persoonlijk vind dit best wel jammer.

mvrg wim
WE ZIJN GEWOON ANDERS MAAR BEST WEL LEUK

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door RonalT » 02 nov 2014, 00:01

Omdat misschien niet iedereen de website van de GW club regelmatig bekijkt vandaar onderstaand bericht (overgenomen van Gold Wing Club Holland)
__________________________________________________________________________________________________



Uitnodiging Extra Algemene Ledenvergadering

Hierbij nodigen wij jullie uit voor het bijwonen van een EXTRA Algemene Ledenvergadering op zondag 16 november 2014. Deze vergadering wordt gehouden in AC-Restaurant “De Meern”, Meerndijk 59, 3454 HP De Meern (A12, afrit 15 ten westen van Utrecht).

De aanvang is 13.00 uur.


De aanleiding van deze extra vergadering is:
  • het aftreden van de voorzittter Richard Fuchten (op advies van de overige leden van het bestuur) en
  • het aftreden van twee bestuursleden, na opzegging van het vertrouwen in hen door de 7 regiocommisarissen en de beheerster van de clubwinkel.


Toelichting
  1. Richard heeft op een bestuursvergadering van 10 oktober jl. van de overige bestuursleden het advies gekregen om per Algemene Ledenvergadering (februari 2015) zijn functie neer te leggen, vanwege ontbrekende competenties. Richard besloot dat – zonder overleg met de rest van het bestuur – per onmiddellijk te doen en stuurde die beslissing op 11 oktober naar alle functionarissen van de GWCH.
  2. De regiocomissarissen en Rian Kok (clubwinkel) hebben per brief aan het bestuur laten weten het vertrouwen in Frank van Rij (regio-coördinator) en Marco Zuijdam (algemeen bestuurslid) per direct op te zeggen, eisten het aftreden en dreigden en masse op te stappen als aan deze eis geen gehoor zou worden gegeven.
    In een vergadering met het bestuur op 17 oktober hebben zij deze eis kracht bijgezet. De betreffende bestuursleden hebben in die vergadering besloten om – in het belang van de club – hun functie per direct neer te leggen.


Ontstane situatie

De huidige situatie (een bestuur, bestaande uit 4 leden, en een ontevreden deel van de achterban vanwege het vermeende wegsturen van de voorzitter) hebben het bestuur doen besluiten een extra ALV uit te roepen waarin alle standpunten duidelijk kunnen worden uiteengezet. Om uiteindelijk te komen tot een gezonde, voor alle partijen, werkbare situatie.



Agenda

De agenda ziet er als volgt uit:
  1. Opening en vaststelling van de agenda
  2. Voorstellen neutrale gespreksleider
  3. Presentatie en uitleg van bestuursstandpunt
  4. Presentatie van standpunten van andere partij(en) waaronder die van Richard Fuchten en eventuele aanvullingen vanuit de leden
  5. Bekendmaking van vacant gekomen bestuursfuncties en de te volgen procedure
  6. Mogelijk ingebrachte agendapunten (op bovenstaande betrekking hebbend)
  7. Sluiting


Vergeet uw clubpasje niet.



Namens het bestuur van de GWCH
Ton Plompen,
secretaris

Rob Pt

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Rob Pt » 02 nov 2014, 00:45

Hoe arrogant het ook mag klinken maar ik kan bogen op een zeer grote bestuurlijke ervaring in alle bestuurlijke functies en zet grote vraagtekens bij de handelswijze van het huidige bestuur.
Wat er allemaal gaande is weet ik niet en ik hoef dat ook helemaal niet te weten maar het is ronduit een bijzonder slechte zaak dat ik als niet-lid en ook als niet-geregistreerde op het GWCH website dit inclusief de reacties, kan lezen. De brief begint nota bene met "Beste leden van de GWCH" !

Dit soort zaken scherm je of voor niet-leden of nog beter je brengt uitsluitend de leden van de Extra ALV op de hoogte!. Het hoort hoe dan ook niet voor iedereen toegankelijk te zijn op een openbaar medium zoals internet!
Nogmaals. een bijzonder slechte zaak en het getuigt van bijzonder weinig professionaliteit! En dit laatste is zonder meer nodig bij het besturen van een club met, zoals ik las, 2000 of meer leden!
Vuile was, want dat is het intussen wel geworden, hang je niet buiten maar houd je binnen!

Desalniettemin wens ik het bestuur en de leden veel wijsheid toe en tevens een goede Extra ALV die hopelijk mag leiden tot een voor iedereen acceptabel eindresultaat.

Rob

Gebruikersavatar
Andrezomer
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2014, 16:21
Type Goldwing: GL1500

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Andrezomer » 03 nov 2014, 16:10

Kijk hier dreigt het alweer mis te gaan.
Het bestuur wipt achter gesloten deuren de voorzitter, waardoor alle leden worden verrast en hier vraagtekens bij zetten.
Krijgen we van een ervaren bestuurder het advies, om weer alles achter gesloten deuren te doen.
Sorry hoor maar deze cultuur van gesloten vergaderingen moeten we eens achter ons laten in Nederland.
Het blijkt keer op keer in Nederland op meerdere vlakken, dat belangen van mensen en leden niet worden behartigd.
Dus lekker open laten mensen.

Gebruikersavatar
Wehoo
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 mei 2012, 09:31
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Baarlo (Baolder)

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Wehoo » 03 nov 2014, 18:11

Het verbaast me dat deze perikelen binnen een club zo uitgebreid worden geplaatst op een openbaar forum (en FB). Het lijkt me dat er een verschil is in openbaarheid voor de leden van de GWHC en het plaatsen van deze zaken in het openbaar.
Groet,
Werner.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door RonalT » 04 nov 2014, 00:02

Al probeer je tegenwoordig iets binnenkamers te houden, bij een club van 2000 leden werkt dat waarschijnlijk toch niet.
Als iemand maar iets op FB zet wordt er door anderen gereageerd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 nov 2014, 10:50

Mooi om te lezen. Eentje vind het raar dat het openbaar bekend wordt gemaakt. Dan eentje die vind dat het juist allemaal wat openbaarder en transparanter mag in het leven, dan 2 uur later weer eentje die niet snapt dat het allemaal zo openbaar gemaakt wordt :-).

Ik heb er op Facebook m'n zegje overgedaan en op zich weinig behoefte om er over door te praten, omdat ik wel lid ben, maar eigenlijk aan geen enkel GoldwingClub Holland evenement deel neem (tot nu toe). En ik ben niet lid vanwege korting op verzekering, zoals ik heb gelezen dat gesuggereerd werd dat dat een reden is waarom 1500 van de 2000 leden lid zouden zijn. Ik ben lid omdat de Goldwing mijn motor is. Mijn passie, m'n hobby, m'n motor die me al veel plezier heeft gebracht. En die passie en dat plezier kunnen maar weinig andere motoren me ook geven, omdat die me simpelweg niet zo interesseren.

Het bestuur en de (ex-)voorzitter ken ik beiden niet. Dus wie ben ik om daar iets over te zeggen. Maar als 7 regio's zeggen dat het bestuur op moet stappen (of enkele leden van het bestuur), en als ze dat niet doen, de regio's er mee kappen, zal er wel meer spelen als één mannetje dat ontevreden is, want dan zijn geen 7 regio's in rep en roer.

Mijn ervaring vroeger bij de sportclub en bij de hondenclub, is dat er altijd mensen zijn die zichzelf (via het bestuur) belangrijker vinden dan de club of het clubbelang. Dat blijf je houden. En bij een sportclub of hondensportclub is dat hinderlijk, want die kunnen je dwarsbomen om je doelen te bereiken. Gelukkig kan dat bij de GoldwingClub (denk ik) niet. Tenminste niet als je zelf niet in het bestuur ervan wilt komen.

Terug naar waar het hierboven over gaat: de vuile was hoeft inderdaad niet naar buiten gebracht te worden. Maar lees je het verhaal goed (althans zoals ik het heb gelezen en begrepen), is er te lang en teveel binnenskamers gedaan, met als gevolg weinig duidelijkheid voor leden. Daarom vind ik het in dit geval wel goed dat het meer openbaar is als dat het zou horen te zijn. Zo begrijpen de leden er ook iets meer van. En niet leden krijgen bevestigt dat het niet alleen bij een sportclub zo gaat met het bestuur. Aan de andere kant: wat is openbaar? Echt een duidelijke verhaal van de ex-voorzitter of het bestuur heb ik nog niet gelezen, op een paar one-liners na dan. Maar, misschien is dat ook maar beter zo. Resumerend hoop ik dat het goed opgelost wordt, en dat er meer tevredenheid zal komen tussen bestuur en leden, en de club een mooie toekomst tegemoet kan gaan.

Rob Pt

Re: Voorzitter GWCH afgetreden

Bericht door Rob Pt » 04 nov 2014, 12:58

Wehoo schreef:Het verbaast me dat deze perikelen binnen een club zo uitgebreid worden geplaatst op een openbaar forum (en FB). Het lijkt me dat er een verschil is in openbaarheid voor de leden van de GWHC en het plaatsen van deze zaken in het openbaar.
Jij hebt de strekking van mijn verhaal helemaal begrepen. Dit in grote tegenstelling tot enige anderen die onmiddellijk met kreten als "achter gesloten deuren" gaan gooien. Jammer!

Nogmaals: binnen de club richting leden met open vizier: JA!

"Naar de hele wereld toe openheid?": NEEN!

Tja, dat mensen op Facebook graag(!) hun steentje bijdragen in het kader van de beste stuurlui staan aan wal dat is bekend. Facebook is niet voor niets het ultieme voorbeeld van wat een sociaal medium moet zijn ............... Klik, en weer een 'vriend' erbij, klik en nog een, klik en weer een. Geweldig zo simpel als je tegenwoordig "vrienden" kunt maken!

Rob

Plaats reactie