Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Plaats hier je mooie reisverhalen
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 05 aug 2014, 18:32

We gaan een weekje op de motor weg. Eerst naar Rothenburg ob der Tauber en daarna nog een paar dagen naar Hasselt in België.

Maandagmorgen vroeg vertrokken na uitgezwaaid te zijn door onze zoon, Pascal, die gedurende deze week het huis mag bewaken en de katten van eten voorzien.
Eerst een stukje autoweg om even op te schieten, Breda - Eindhoven - Venlo en Mönchengladbach schieten voorbij. Na precies 200 km stoppen we op een Rastplatz om wat te eten en drinken. We gaan verder langs Keulen en Bonn om via een hoge brug de Moezel over te steken. Bij Alzey verlaten we de autoweg en gaan verder via B-wegen en kleiner. En dat kleiner hebben wegeweten. De binnenste binnenlanden van Duitsland zijn door ons verkend. Wegen die te smal waren om nog weg te noemen of te steil om er asfalt op te kunnen leggen. Maar via gehuchten als Lorsch, zotzenbach en Wildentierenbach ook hebben we onderweg nog een ree gespot (het diertje zag ons trouwens ook :wink: ) en een aantal roofvogels die op het land hun prooi zaten te verwerken.
Na ruim 7 rijuren waren we om kwart voor vijf in Rothenburg aan gekomen.

Afbeelding
Rothenburg ob der Tauber klik op de foto voor een vergroting

Motor in de stalling en ingecheckt in het hotel. Vlug de kamer opgezocht, gedouched en verkleed. Daarna de stad in om eens rond te kijken en wat te eten. Eten is gelukt. Zie maar.....
Afbeelding

Het eten kwam niet snel, maar dat had te maken met de manier van werken. De schnitzels werden ter plaatse gemaakt en dat was te horen ook. Af en toe leek het wel een timmerwerkplaats :wink:
Ook de maultaschen (ravioli op zijn Schwäbisch) werden ter plekke gemaakt. En het was lekker.


Foto's van Rothenburg houden jullie nog te goed, we struinen hier nog een paar dagen rond.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door peter n.d. » 05 aug 2014, 18:59

Beste Karin en Ronalt , goeie reis en veel rij plezier. :wink: En Ronalt niet te veel ijsjes eten anders moet je misschien toch de aankoop overwegen van een 1800. :mrgreen: :mrgreen: . Groeten Peter n.d.

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door KvH » 05 aug 2014, 19:26

Veel plezier daar!

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door inside » 05 aug 2014, 19:27

Hoi Karin en RonalT,

veel plezier deze week en nog meer foto's zien we graag tegemoet.
Jij weet hoe je ze moet plaatsen? :mrgreen:
Ben wel benieuwd of jullie met twee motoren zijn of alleen met de wing


groet Hans

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door De Motormuis » 05 aug 2014, 20:10

Hallo RonalT en Karin.

Een hele fijne vakantie samen.
En veel fijne en veilige en mooie kilometers.
En geef in Duitsland maar door dat wij geen tol
willen gaan betalen. :mrgreen: :mrgreen:
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door tumtrans » 05 aug 2014, 20:16

Hey motor liefhebbers,

Ja jullie moeten zeker aan de rest laten zien hoe mooi het daar is. Ik ben er ook geweest met mijn vrouw in de tijd dat ik nog geen motor had.
Heel veel plezier daar, vergeet niet even in de Weihnachtsladen te gaan kijken en een rondje over de vestingmuur te maken, zeer de moeite waard!
We wachten vol spanning op de foto`s.

Fijne vakantie verder, Michel
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
Wingwesp
Berichten: 536
Lid geworden op: 08 aug 2010, 17:07
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Steenbergen nb

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door Wingwesp » 05 aug 2014, 21:23

Fijne vakantie en eten is niet alleen ijs, maak maar eens foto,s van die vleesbergen.
Waar een Wing is , is een weg.

groetjes wim

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 05 aug 2014, 21:27

Dat motorrijden gaat zeker lukken. We hebben al best wat leuke kilometers achter de rug. We zijn met een motor Hans, dan is de vakantie nog een beetje te betalen. :lol:
En Wil we zullen doorgeven dat 'de Nederlandse Motormuis' geen tol wil betalen. Het hotel heeft nogal goede connecties, op allerlei deuren hangt een bordje dat Willi Brand in 1985 of Kaiser Helmut zus-en-me-zo in 1898 hier gelogeerd heeft.
En Michel, we waren hier 4 jaar geleden een nacht en toen vonden we het zo mooi dat we allebei dachten we moeten nog een keer gaan kijken. En tot nu toe met veel plezier. In de ochtend ontbijten, daarna een stukje motorrijden en daarna een beetje door de stad sloffen, winkels kijken en eten....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 06 aug 2014, 18:10

Dinsdag zijn we op tijd opgestaan en hebben uitgebreid ontbijt. Daarna hebben we onze motorkleding aan getrokken en het navigatieysteem een route laten berekenen. We konden op weg, via kleine plaatsjes en hele kleine plaatsjes (sommige waren maar 7 huizen groot plus een kerkje). De wegen waren soms breed, maar ook dikwijls smal en bochtig met veel hoogteverschillen.
In Brodwinden hebben we gegeten. Karin had een soep met broodballen waarvan er eentje een vleessmaak had, eentje naar lever smaakte en de derde was naturel. Ik had heel verstandig voor een Strammer Max (uitsmijter) gekozen. Er werd gevraagd of er rauwe of gekookte ham bij moest. Gekookt leek me lekker en dat was het ook. Twee boterhammen, drie eieren en daartussen zaten ongeveer 6 plakken ham die er als de kraag van Hugo de Groot tussen lagen. Dat was lekker. Oja, er lag ook nog een heerlijk zure augurk bij.
Na de lunch nog even verder gereden. De hele rit lag in zuid-oostelijke richting van Rothenburg en was 170 km lang.

Daarna nog een beetje rund-gespatseerd in de oude maar o-zo mooie stad
Afbeelding
Nog een stukje vesting

Afbeelding
Het centrale plein met links het Rathaus

Afbeelding
Ons hotel, Gldener Hirsch, was een van de oude gebouwen in de stad en dat was soms ook wel te zien
op de trappen moet je altijd goed oppassen, ze waren niet alle even recht :-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door director » 06 aug 2014, 18:19

Veel plezier op jullie trip, en probeer goed te eten...
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 06 aug 2014, 18:22

En drinken, Erik. Met dit warme weer moet het vocht op peil gehouden worden. :D


Dinsdag zijn we op tijd opgestaan en hebben uitgebreid ontbijt. Daarna hebben we onze motorkleding aan getrokken en het navigatieysteem een route laten berekenen. We konden op weg, via kleine plaatsjes en hele kleine plaatsjes (sommige waren maar 7 huizen groot plus een kerkje). De wegen waren soms breed, maar ook dikwijls smal en bochtig met veel hoogteverschillen.
Afbeelding
Heerlijke bochten en hoogteverschillen in de wegen


In Brodwinden hebben we gegeten. Karin had een soep met broodballen waarvan er eentje een vleessmaak had, eentje naar lever smaakte en de derde was naturel. Ik had heel verstandig voor een Strammer Max (uitsmijter) gekozen. Er werd gevraagd of er rauwe of gekookte ham bij moest. Gekookt leek me lekker en dat was het ook. Twee boterhammen, drie eieren en daartussen zaten ongeveer 6 plakken ham die er als de kraag van Hugo de Groot tussen lagen. Dat was lekker. Oja, er lag ook nog een heerlijk zure augurk bij.
Na de lunch nog even verder gereden. De hele rit lag in zuid-oostelijke richting van Rothenburg en was 170 km lang.

Afbeelding
Een van de ouderwetse zalen in het hotel.....


Na de rit hebben we de motor in de stalling gezet, ons verkleed en zijn we nog even de stad gaan bekijken. Een beetje rondgekeken en uiteindelijk kwamen we bij de Rodertor, een van de stadspoorten. Daar zijn we de stadswal opgegaan,daar kan je namelijk een heel eind over lopen. Maar dit is niet aan te bevelen voor mensen die langer dan 1.85 zijn. Zij moeten constant gebukt lopen. :lol:
Uiteindelijk kom je dan bij de Spitalbatei uit. Dit is een poort waar omheen een ronde muur gebouwd is waar soldaten vroeger doorheen konden lopen en een eventuele vijand die tussen twee van de driepoort zat konden beschieten. Want om de vesting binnen te komen moest je door drie poorten en als men die sloot stond je tussen muren en poorten en was je het haasje. :lol:

Ook nog lekker gegeten, Karin had een visfilet in mosterdsaus (waarschijnlijk met dille) en ijs na. Ik had een 'salatteller mit garnale' en een knoflook dip. Erbij een lekker glas wijn en mooi weer. Wat wilt een mens nog meer tijdens zijn vakantie, Tonny ..... :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door KvH » 06 aug 2014, 18:25

RonalT schreef:Maar dit is niet aan te bevelen voor mensen die langer dan 1.85 zijn. Zij moeten constant gebukt lopen.
Klinkt als kruipwerk ;)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 06 aug 2014, 18:42

Ja Koen, voor jou wel. :roll: Het is duidelijk dat de mensen vroeger niet zo lang waren.
Afbeelding
Karin is 167 cm hoog dus je kunt wel nagaan hoe laag die balken hangen.


Woensdag, na het ontbijt een stukje gereden. De rit had ik thuis al voorbereid en zou 252 kilometer lang zijn.
Maar het liep anders. Want na een 50 tal kilometers ging mijn motor steeds zwaarder schakelen en uiteindelijk schakelde hij bijna helemaal niet meer. Dat is reuze onhandig en ik was blij dat 40 km/u rijden goed in de 5e versnelling gaat. Er een tijdje over na zitten denken en ik dacht nog "gelukkig heb ik Antoon zijn nummer bij me". Maar dat was uiteindelijk niet nodig. Eens wat logemaakt en wat bleek, het draaipunt van de hak-teenschakelset ging zo ontzettend zwaar. Wat nu gedaan, ik had eenvoudig wat vet nodig..... er reed een trekker in de buurt, ik hoorde hem maar zag 'm nergens. Dan toch maar weer gaan rijden. Na enkele kilometers was een tweewieler zaak en warempel er achter een soort van trekker-werkplaats. De boel even los gesleuteld en een klein beetje "Fett oder Öl" gevraagd. Gelukkig had men dat er er werd een ruime vinger vet op het asje gedaan. Bedankje naar de smit, "nee dat kost niets".
Het was wel genoeg voor drie maal invetten, alles weer in elkaar geknutseld en rijden maar weer.

Verder liep de rit door een mooi glooiend af en toe stijl landschap. Bossen, akkers en weides met koeien. Van alles was er te zien. Ook nog een kostelijk, stoffig stukje gravelweg. Maar weer schitterend weer met zon.
Afbeelding
mooie bochtige wegen in een glooiend landschap

Zoals ik scheef het zou 252 km zijn maar door de troubels met het schakelen hadden we het een stukje verkort. Uiteindelijk hebben we 190 km gereden.

Na het verkleden zijn we weer in de stad rond gaan neuzen, want deze bestaat uit een paar hoofdstraten, pleinen bij kerken en het Radhaus en een heleboel steegjes. Sommige leiden nergens toe en andere geven leuke doorkijkjes.
En uiteindelijk zijn we in de beroemde, heel het jaar open, kerstwinkel geweest. Daar zie je werkelijk alles wat er op gebied van kerstversiering te koop is. Ballen, huisjes, dorpjes, poppentjes, hout figuurzaagwerk, porselein, glas, kerststallen, eigenlijk te veel om op te noemen. We hebben er net als veel anderen een klein uur rondgedwaald en ons vergaapt aan zo veel "moois".
Afbeelding
Käthe Wohlfahrt, das Weltbekannte Weinachtsfachgeschäfte
(fotograferen verboden, dus we moeten het met plaatsjes van anderen doen)


Nog een beetje rond geslenterd en heerlijk gegeten, Karin lasagne en ik een Frankischer Schnitzel Jagerart mit salat... en een lekker glas witte wijn.
Als toetje hebben we bij het Italiaans ijsrestaurant nog een (ietsjes minder) belachelijk groot ijsje gegeten met vier soorten ijs, slagroom, advocaat en een brandend suikerklontje.
Afbeelding
een lekker ijsje met een brandend suikerklontje


Koffie of thee na.

Deze oude stad biedt heel veel moois, en gezelligheid. Maar morgen vertrekken we richting Nederland. Met nog een drie daagse tussenstop in Hasselt. Kijken hoe het daar is.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Wim-S
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 apr 2014, 21:58
Type Goldwing: GL1800

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door Wim-S » 06 aug 2014, 20:46

heb net even gegoogeld schitterende plaats zo aan de fotos te zien wensen jullie heel veel plezier
en doe voorzichtig.
wim
WE ZIJN GEWOON ANDERS MAAR BEST WEL LEUK

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Karin en RonalT in Rothenburg/Hasselt

Bericht door RonalT » 10 aug 2014, 16:18

Donderdag 7 augustus vroeg opgestaan, nadat ik gefelici..... dingest was door mijn liefje.... :oops:
En ze had zelfs een leuk cadeautje op de kop getikt
Afbeelding
een kruidenlikeur, let vooral op de vorm

Ons laatste Duitse ontbijt en van het fantastische uitzicht te hebben genoten zijn we op weg gegaan voor weer een lange rit. Tot aan Würzburg een deel van der Romantische Straße gereden.
Afbeelding

Bij Würzburg de autobahn op om even op te schieten, via de A3 en de A61 tot aan afrit Rheinböllen om daar wat kleinere wegen te gaan rijden. Via Bullay, ja daar hebben we enkele jaren geleden een heel heet weekend beleeft, Alflen - Kelberg - Bleialf steeds maar in westelijke richting rijdend zijn we bij Steinebrück de Belgische grens overgestoken. Vandaar meer in Noordelijke richting zijn we de Hoge Venen overgereden met als hoogtepunt Botrange wat bijna 700 meter hoogt ligt. Daar staat ook dat rare communicatietorentje.
Afbeelding

Bij Verviers weer de autoweg op om tot aan Hasselt nog even door te rijden. Ons nieuwe hotel, Holiday Inn Express, snel gevonden. Alleen kon de motor daar niet veilig geparkeerd worden, maar bij het Holiday Inn hotel kon hij wel veilig staan.
Leuke kamer met een grappige doucheruimte/toiletdeur. Als je de doucheruimte open deed sloot je de toiletruimte af. Dat was dus een deur voor twee ruimtes..... :roll:

's Avonds de stad in geweest en lekker gegeten. We kwamen goed weg, want er was op allerlei pleinen straat theater te zien.

Deze dag 550 km afgelegd in 7 uur en 30 minuten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie