Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Hier beschrijven we de testritten die we maken op interessante motoren.
Plaats reactie
peter

Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door peter » 16 jun 2014, 21:00

Triumph Trophy 1200 SE.

Afbeelding

Op weg naar Alkmaar trekt er af en toe een buitje over me heen maar ik zit in de auto dus dat doet me niks. Alleen hoop ik dat het later op de dag wel droog is want om dan met een gloednieuwe motor meteen in de regen te gaan rijden is niet echt fijn. Gelukkig trekt het open en de zon breekt door. Ik meld me bij de importeur, we schudden handjes en hij stelt me voor aan de testmotor. Het is een schitterende Triumh Trophy 1200 SE in de kleur Phantom Black. Deze heeft een bijna maagdelijk kilometerstand van 630km en het is het nieuwste model 2014 volgens de importeur. Er volgt even een uitleg en er wordt me een prettig weekend gewenst.
Dan gaat de sleutel om en meteen komt het dashboard tot leven. De tellers schieten even volledig in de maximale stand en weer terug en een digitaal gedeelte in het midden geeft allerlei info over zaken waarvan ik me voorneem die tijdens het rijden eens nader te bekijken. Starten gaat door eerst de koppeling in te trekken en op de startknop te drukken, met een mooie grom komt de 3 cilinder tot leven. Ik schakel in de eerste versnelling met een klak en zoef weg op zoek naar de 2e versnelling die er ook in klakt. Pfftt, zou die hele bak zo blijven klakken? Denk ik nog. Het schakelen in combinatie met het drive by wire systeem vraagt wat gewenning want de motor reageert razendsnel op elke gas stand. Elke millimeter die je aan het gas draait geeft een reactie en in eerste instantie vond ik het vervelend maar later weet je het te waarderen en gaat het schakelen ook steeds beter en naarmate de test vorderde werd de versnellingsbak ook soepeler en het klakken was verleden tijd.

Afbeelding

De eerste kilometers op de autoweg neem ik op mijn gemak de tijd om eens door het display te bladeren en daar vindt ik de TPS (bandenspanning) actueel brandstof verbruik en het gemiddelde verbruik, instellingen voor solo en duo rijden, welke modus dat we rijden (comfort, normaal of sport), audio settings, versnelling indicator, temperatuur en natuurlijk de brandstof voorraad. Tijdens het rijden zijn er wel wat zaken te verstellen maar de diepgaande instellingen zijn alleen stilstaand te verstellen en dan gaat de motor ook kalibreren zodat hij goed op zijn veren staat en demping ook is afgesteld zoals gewenst. De knoppen op het stuur zijn niet echt optimaal en vooral het audio gedeelte vraagt aandacht. Telkens als wat je wilt veranderen moet je je hand volledig van het stuur nemen en dat is niet prettig. De cruise control die rechts zit is heel gevoelig bij het inschakelen en voor je het weet is hij er weer vanaf. Een en ander vraagt dus wat gewenning en is voor verbetering vatbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Het rijden gaat fantastisch en de motor geeft meteen veel vertrouwen. Wennen is het wel aan de hoge zit. Je zit niet lekker laag zoals wij Goldwing rijders gewend zijn maar een stuk hoger op de motor waardoor je in de bochten toch wel een beetje vreemd gevoel krijgt. De grote tank zit prominent tussen je benen, een beetje BMW idee krijg je hierdoor. Hier wen je snel aan en de motor geeft geen krimp in snel genomen bochten zoals een klaverblad of afrit. Sterker nog, het is een feest als het allemaal wat harder kan en mag. De hoge elektrisch verstelbare ruit houdt je goed uit de wind en is reuze gemakkelijk te bedienen ( Wil ik ook op mijn Goldwing!!!!). Hoge snelheden die ver boven de toegestane maximum liggen haal je moeiteloos zonder een hoop geruk en getrek aan je helm. Rij je wat harder dan voel je een zachte winddruk in je rug die ontstaat door het vacuüm achter de ruit, hoe harder je rijdt hoe harder die druk. Hinderlijk is het niet maar je motor jasje wordt naar voren gezogen waardoor je onelegant dik lijkt :lol: De 3 settings die de motor heeft geven daadwerkelijk een heel andere beleving, comfort is bijna Goldwing achtig, normaal is inderdaad heel normaal en de sportstand is de leukste stand. Voor en achter is motor voorzien WP vering die elektrisch verstelbaar zijn.

Afbeelding

In de Eifel waar wij gereden hebben koos ik voor de sportstand, keihard op een bocht af rijden, terug schakelen, platgooien (hij kan heel plat!), gas er weer op en door knallen. Man wat prachtig op deze motor! Regelmatig ging ik zo hard op het gas dat de traction ingreep, natuurlijk is die ook af te stellen maar ik kon er goed mee leven. Toeren maken met dat ding!! 10.000tpm is max en dan grijpt de toeren begrenzer in en moet je rap opschakelen, anticiperen op de volgende bocht, aansturen, remmen en het feest begint opnieuw. Uren lang kan je dit vol houden. Het uitlaat geluid is dan ook prachtig en de motor brult er lekker op los. Door het 17inch voorwiel en de steile balhoofd hoek stuurt hij als een scheermes en is de motor heerlijk neutraal. Remmen doet hij goed en krachtig alleen moet je flink druk uitoefenen op de achterrem die tevens een voorschijf bedient. Trek je het rem handle erbij dan is het perfect. Uiteraard is de remmerij van abs voorzien. Duiken doet de motor amper in de sportstand en dat is prettig als het allemaal wat harder gaat. Rij je rustig dan zet je hem in comfort en de hobbels worden netjes glad gestreken. Rij je met een duo en kies je de juiste stand dan heb je ook geen centje pijn en rijdt de motor super, ook in snelle bochten geeft het frame dan geen krimp en al snel gaat het harder dan mag.

Afbeelding

De krachtige 3 cilinder 1215 cc motor springt lekker zuinig met de brandstof om en over de hele test van 1300km was het gemiddelde verbruik slechts 5,5ltr op 100km. Rij je netjes 80km/u dan zie je de meter zelfs op 3,5 ltr staan. Ik vindt dat keurige waardes voor een rijklaar 301kg wegende motor. De 6 bak doet natuurlijk ook een duit in het zuinigheids zakje want die is perfect gekozen voor deze motor. Het totale vermogen van deze motor is 134pk, meer dan zat dus en het koppel van 120nm sleurt je snel naar illegale snelheden. Tanken met deze Trophy hoef je bijna nooit want met deze verbruik cijfers en de 26 ltr inhoud kom je een mooi eindje weg. 480km is absoluut haalbaar zonder te stoppen. Rij je dat soort afstanden dan is een goed zadel ook fijn en in de dagen dat ik de motor heb gereden heb ik absoluut nergens last van gehad. Het zadel is ook nog 2 cm hoger of lager te verstellen tussen de 80 en 82cm zithoogte. Onze test motor was voorzien van een garmin Zumo 660 die netjes boven het dashboard was gemonteerd. Triumph heeft de motor van de nodige bevestigingspunten en aansluitingen vanuit de fabriek voorzien dus het systeem is mooi afgestemd op de motor. Bluetooth is ook aan boord (Wil ik ook op mijn Goldwing!!!) dus tobben met kabels aan de helm is verleden tijd op deze fiets, ook een usb aansluiting voor een Ipod is aanwezig (Wil ik ook op mijn Goldwing!) evenals verschillende 12volt aansluitpunten. Het lijkt wel alsof ze aan alles hebben gedacht en dat is fijn. Achter heeft de motor 2 zijkoffers die afneembaar zijn en voldoende plaats bieden aan een integraal helm en zelfs dan heb je nog ruimte voor kleine zaken die erbij kunnen. Die koffers hangen flexibel aan de motor en kunnen een beetje tegelijkertijd heen en weer bewegen voor een betere stabiliteit op hoge snelheden. Triumph noemt dat een dynamisch bagage systeem.

Afbeelding

Ook de duo zit prima achterop. Mijn vrouw die best wel kritisch is had het goed naar haar zin achterop en miste eigenlijk alleen de topkoffer waar ze normaal lekker tegenaan kon leunen. Rij je veel met duo zal je waarschijnlijk zo'n koffer aanschaffen al was het alleen al om meer bagage ruimte te creeren.

Natuurlijk kan je boekwerken schrijven over deze motor en toegegeven alles zat mee dit weekendje sturen op de Triumph. Een goede motor, goed weer, mooie omgeving, leuke medereizigers maken alles bij elkaar een mooie ervaring maar alles valt op staat bij een goede motor die doet wat jij wilt. De Triumph is een heerlijke motor die wel wat gewenning vraagt in de bediening maar verder absoluut een uitstekende sport toerder genoemd mag worden die goed voorzien is in van de fabriek uit gemonteerde zaken. Wil je meer accessoires zoals verwarmt zadel, handvatten, of een topkoffer dan kan dat. Er is een uitgebreide accessoire catalogus voor deze fiets. Helaas en met pijn in hart moest ik na 1300km de motor weer inleveren bij de importeur. Ik heb nu alleen de zoete herinnering aan een topweekend.

Alle info vind je op: http://www.triumphmotorcycles.nl/motore ... /trophy-se

Afbeelding

Hier onder het verslag van Erik alias Director
Een berichtje van Peter: “ik ga zondag naar de Eifel met de Triumph, ga je mee ? Jij op de Triumph en ik op de 1800. Ruilen we onderweg wel af en toe”. Ik kijk even in de agenda en het tuinwerk kan wel wachten besluit ik.
Dat betekent dus een dubbeltest voor mij, op de Triumph Trophy SE rijden én op de GL1800 van Peter. Als extra beloning de “Eifel route, kleine wegen” dat is voor de kenners een echt mooie route van 180 km dus het belooft een mooie dag te worden.
Aangekomen bij Peter staat de hagelnieuwe Triumph Trophy SE al op de oprit te wachten. Na de verplichte koffie en appelgebak gaan we op weg, eerst 100km over de Duitse snelweg naar Aken, daarna gaat het echte werk pas beginnen. De Garmin navigatie is gekoppeld aan het Bluetooth systeem en onderbreekt netjes de Ipod muziek om aanwijzingen te geven. Het systeem zit perfect in het gezichtsveld aan de bovenkant van de kuip.
Op de snelweg blijkt al snel dat de Triumph Trophy een gemakkelijk te rijden motor is, met de demperafstelling in de comfortstand, het scherm omhoog en de cruise control op 135 is de motor een echte kilometervreter. Even accelereren om in te halen is geen probleem , er is genoeg extra power aan boord om volstrekt illegale snelheden te bereiken. De cruise control fopt me wel een paar keer als ik na het accelereren het gas dichtdraai, de drive by wire schakelaar herkent deze beweging als een signaal om de cruise control uit te schakelen. Lijkt me een kwestie van wennen.. De verbruiksmonitor geeft netjes 5,4 l/100km aan, dat lijkt mij keurig maar eigenlijk wil ik niet weten wat mijn motor verbruikt. Motorrijden is hobby en hobby’s mogen geld kosten dus val mij niet lastig met die CO2 waarden enzo. Als ik zuinig wil rijden stap ik in de auto, als ik plezierig wil rijden stap ik op de motor.
Rijdend op de snelweg merk ik wel een ergonomische misser in de radiobediening die teveel van het handvat gemonteerd is om te bedienen. Om de radio harder of zachter te zetten moet je hand helemaal los van het stuur om de knoppen te bedienen. Het ziet er ook een beetje uit als een “aangeplakte accessoire”, en niet als één geheel.
Eenmaal in de Eifel aangekomen kan ik echt wennen aan de Triumph Trophy, er is meer dan genoeg vermogen beschikbaar, zelfs in de lage toeren die ik als Goldwing 1500 rijder graag gebruik. Het toerenbereik gaat tot 10.000 toeren, maar meestal schakel ik lekker lui bij 4-5000 toeren en heb nog geen flauw idee van het vermogen als de toeren echt loskomen. De motor reageert altijd soepel op het gas en heeft een super wegligging in de diverse mooie bochten die we afleggen.
Na een uurtje wil Peter op de Triumph Trophy (eindelijk !) en krijg ik de kans om op de GL1800 te rijden. Uiteraard schiet Peter weg en ik doe mijn best om hem bij te houden wat mij redelijk lukt. Peter probeert de totale breedte van de banden te benutten onder het motto van “daar is ook voor betaald” en lijkt daar met de Triumph Trophy goed in te slagen. De afstelling is inmiddels omgezet naar “sport” en Peter gebuikt de motor als speelgoed door de Eifel. Ik heb moeite om hem bij te houden, maar dat ligt meer aan mijn rijderskwaliteiten en bochttechniek dan aan de GL1800, ik moet hier echt vaker oefenen….


youtu.be/GEh_I7er0UM

Na een korte stop voor fotos en een filmpje is het weer mijn beurt om op de Triumph Trophy te rijden. Ik trap hem nu wat forser op de staart en merk het echte potentieel. Ondanks de 300 kilo rijdt en stuurt deze Engelse driecilinder messcherp door de bochten op elke snelheid. Kleine correcties zijn geen enkel probleem, de machine is vergevingsgezind en volgt braaf alle commando’s. Ik leef me nog een uurtje uit in de Eifel waarna we weer de snelweg op gaan.
Vlak voor Velden kan ik de verleiding niet weerstaan om een paar stoplichtsprintjes te doen tegen Peter op de GL1800. De oude dame moet telkens zijn meerdere erkennen in de Engelse driecilinder die het letterlijk uitbrult.

Conclusie:
Mijn voorkeur ligt toch bij de Goldwing, genoeg vermogen en de boxer “rolt” fijner door de bochten dan de Triumph. Ondanks de technische verfijning en uitgebreide instellingen voor dempers en afstelling ligt mijn hart bij het comfort van de Goldwing.
Met dank aan de importeur voor het ter beschikking stellen van deze schitterende motor :D



348
Laatst gewijzigd door peter op 26 jun 2014, 09:08, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door director » 25 jun 2014, 17:47

Mooi verslag Peter, bedankt voor het harde werk wat je allemaal doet... :wink:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door De Motormuis » 25 jun 2014, 18:10

Zo Heren,
Bedankt voor jullie mooie testverslag.
Jullie hebben weer een druk maar fijn weekend
achter de rug zo te lezen.
Het is in ieder geval bij jullie beiden weer
een mooi verhaal geworden.
En maar goed dat onze Director toch weer
de enige juiste en verstandige keuze heeft
gemaakt ; De Goldwing.
Nu mag hij blijven op ons mooie forum.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door RonalT » 25 jun 2014, 18:14

Eindelijk een test van een motor die de test op ons forum waard is.
Mooie motor, een van de weinig motoren waarvan ik snap dat een goldwingrijder een ander type motor koopt.

Goed gedaan mannen.

Oja Erik. Misschien kan een Pan een beetje meer tegengas geven tijdens een stoplichtsprintje..... Die is een stuk lichter (drooggewicht 287 kg) dan een Goldwing en heeft meer vermogen/koppel (127 pk/125 Nm) dan een 1800.
De Triumph wegt 301 kg en levert 134 pk / 120 Nm.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Online
Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door mothergoose » 25 jun 2014, 19:19

Mooi testverslag heren! Lekker om te lezen, ik kan me wel een inbeelding maken hoe het moet zijn daar in de Eifel op de Triumph.... Ik denk dat mijn conclusie gelijk zal zijn aan die van Erik, de voorliefde voor de Goldwing met haar zalig relaxte karakter is te groot.
Daarom ben ik ook nog wel benieuwd naar de ervaring van Erik om op een GL1800 te rijden.... Hoe was dat in verhouding tot de GL1500?

In ieder geval bedankt voor jullie moeite van het testen, was vast een hele opgave.....

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door Black Wing » 27 jun 2014, 22:33

Mooi verslag mannen, jullie hebben je toch maar weer eens opgeofferd
weer een hele dag in de eifel, klote hè, en waarom staan de smileys nu uit !!
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door director » 28 jun 2014, 17:25

mothergoose schreef:Daarom ben ik ook nog wel benieuwd naar de ervaring van Erik om op een GL1800 te rijden.... Hoe was dat in verhouding tot de GL1500?
De GL1800 van Peter (model 2008) is voorzien van progressieve veren. Hij stuurt dus als een scheermes en remt ook als een gek :shock: en rijdt zoals een Goldwing moet rijden.
Het verschil tussen een 1200 en een 1500 vind ik groter dan de stap van 1500 naar 1800. Deze 1800 rijdt dus geweldig, maar dat doet mijn 1500 ook. Mijn 1500 (uit 1989) is veel slapper geveerd en remt stukken minder (misschien toch maar eens een upgrade :?: ) maar qua motorvermogen voldoet het. Met name toen ik naar huis ging op mijn 1500 moest ik wennen aan de langere remweg........ :shock:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

peter

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door peter » 28 jun 2014, 21:10

Erik, nieuwe veren voor en achter, conisch balhoofdlager, stalen remleidingen, brembo remblokken en een stabilisator. Moet je eens kijken hoe jou brommer kan sturen. Antoon heeft vast een prijsje voor je :lol:

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Thriumph Trophy 1200 ES Roadtest.

Bericht door Black Wing » 30 jun 2014, 20:22

Vooral de stalen remleidingen kan ik van harte aanbevelen, dat scheelt wel 300%
zeker als je met een aanhanger gaat rijden

volgens mij schrijft Honda ook voor dat de rubber remleidingen om de 5 jaar o.i.d. vervangen moeten worden,
wie doet dat ?
Groeten, Eric

Plaats reactie