verbruik 1500

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jan 2013, 03:50
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Bericht door Forza1961 » 24 mei 2013, 12:13

Vanmorgen getankt. Verbruik 1 op 18,8! De Wing is op de snelweg veel voordeliger in het verbruik dan in de stad. Ik gebruik de laatste tijd veel mijn cruise control op de snelweg en het scheelt behoorlijk zo te zien.
In de stad haal ik 1 op 15 absoluut niet.
Droom het en je kunt het!

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: verbruik 1500

Bericht door cooper » 24 mei 2013, 21:34

Goldie drinkt elke 100 kilometer 6.67 litertjes benzine. Dit is het gemiddelde over een kleine 4 jaar, van sinds de dag dat ik hem heb tot nu dus. :wink: Die 1 op ... zegt ons Belgen weinig. :oops: :D
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 25 mei 2013, 00:41

dat is 1 : 15 (voor de Nederlanders)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Bericht door edvissers » 27 mei 2013, 21:04

De mijne reed de laatste tijd ca 1:10 Ook rook ik wel eens een benzineluchtje.

Afgelopen week is hij onderhanden genomen door Antoon ( http://www.wingservice.nl/ ).
Antoon heeft de carburateurs ultrasoon gereinigd en alle onderdeeltjes beoordeeld. Er hoefde geen revisiesetje in.
Natuurlijk zijn ook de carburateurs gesynchroniseerd, luchtfilter vervangen alsook de bougies. Tevens nieuwe olie + oliefilter.
Tja... Hij gaat weer als de brandweer. Wat een opmerkelijk verschil.
Na 94,5 km ging er (tot aan de bovenkant vulopening) 5,88 liter bij. Die 94 km gingen over de snelweg met over het algemeen illegale snelheid :)
Ook heb ik flinke stukken file gereden en veelvuldig het genot van accelereren vanaf 120 km/h beleefd. Dan is 1:16 geen slecht waarde. :D
Groeten,

Ed

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: verbruik 1500

Bericht door Blacky » 14 mar 2014, 13:27

Wat zou er gebeuren als je de luchtsensor voor onder de kuip of in de kuip alleen zou afschermen zodat er geen lucht langs blaast?? dopje er over of zo?? Zou dat ook ergens invloed op hebben??
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik 1500

Bericht door mothergoose » 14 mar 2014, 14:32

Ik heb de eerste meting erop zitten en heb 1:15 gereden waarbij ik vrijwel alleen maar binnendoor gereden heb. Mijn PC800 was beduidend zuiniger met zijn 1:21 maar die weegt natuurlijk minder en heeft 1/3e van de cilinders. Ik ben benieuwd wat hij doet als ik alleen maar snelweg rij, gaan we ook maar eens een keer testen.

Ik heb van Ger overigens begrepen dat het verplaatsen van de airflow sensor helemaal niet verstandig is. Hij heeft het dan ook niet gedaan tijdens de beurt. Het zou zo zijn dat de computer dan met verkeerde waarden gaat rekenen waardoor van de afstelling niks meer klopt. Iets met de CDI meen ik me te herinneren. Hoe is de ervaring daarmee bij jullie?

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: verbruik 1500

Bericht door harmdeboer » 14 mar 2014, 14:59

Afdoppen resulteerd in een niet lopende motor... geen zuurstof... klik ook geen brandstof...
daarom zit hij bij latere modellen ook gewoon in het luchtfilterhuis.

Ik heb nog niet 1 negatieve reactie gehoord anders dan... het werkt minder goed dan ik verwacht had... en dat kwam uiteindelijk door een slechte afstelling...

het word wereldwijd als brandstof besparings middel gebruikt... en nooit als negatief bestempeld...
alle onderdelen van alle 1500 zijn uitwisselbaar dus waarom zouden sensoren van bohwjaar x dan anders zijna als van bouwjaar y. Ik zoe het gewoon doen.. bevalt het niet gaatje afdoppen en sensor terug zetten in de kuip... succes..
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik 1500

Bericht door mothergoose » 14 mar 2014, 15:43

harmdeboer schreef:
en dat kwam uiteindelijk door een slechte afstelling...
Dat lijkt me dan een leuk projectje om de 1500 eens van binnen wat beter te leren kennen :D :D :D

Alleen dat afstellen... Dat kan ik niet verwacht ik. Is er iemand die me daarmee kan helpen? Of moet ik dan alsnog naar de specialisten? Ik wil even niets uitgeven, maar besparen op brandstof is welkom :)

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: verbruik 1500

Bericht door mothergoose » 14 mar 2014, 16:24

hmmm, nog eens even wat oude berichten doorgelezen, ik denk dat ik misschien even moet wachten. nu 1:15 met binnendoor rijden bij een temperatuur van 11-12 graden is blijkbaar zo slecht niet. Misschien even wat warmere dagen en langere afstanden rijden, If it ain't broken, don't fix it..... 8)
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 14 mar 2014, 16:50

Ik hou al zo lang als ik mijn Wing heb bij wat het benzineverbruik is. En bij lagere temperaturen is 1:14 - 1:15 niet abnormaal. Bij warmer weer (20+) is 1:16 - 1:17 normaal met af en toe een uitschieter 1:18

Het verbruik is echt temperatuur afhankelijk..... (en ook afhankelijk van je rechterhand) :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: verbruik 1500

Bericht door ScrewLoose » 14 mar 2014, 17:05

Iemand er al eens rekening mee gehouden dat de Wing (vooral de 1500) 'n échte windvanger is?!?
Het lijkt mij immers nogal logisch dat onze luxe, gemotoriseerde fauteuils nimmer nooit een prijsje zullen meepikken wanneer ze in een windtunnel staan pronken. De Wing is dan ook op luxe en comfort gebouwd, het gewicht zit al niet echt mee en als je diens grote voorfront mee in ogenschouw neemt lijkt het me nogal logisch dat het nogal wat brandstof lust .......
Daarentegen krijg je hiervoor ook een hoop terug; een bagageruimte vanjewelste, een buitengewoon luxe en ontspannen zit welke je na honderden kilometers nog steeds niet beu bent en nat worden tijdens een regenbui pleeg je doorgaans slechts te doen wanneer je stilstaat voor een verkeerslicht.
- Mijn 80'er GL1100 draaide 1:21/1:23, ietwat meer binnendoor.
- Mijn huidige dame zuipt doorgaans als 'n ketellapper, zelfs zij maakt echter ook uitzonderingen.

Afbeelding

- Snelweg richting TT Assen (af en toe 160 of meer op de klok) 1:11
- Snelweg met een snelheid rondom 120/130 kmh ca. 1:13/1:14
- Binnendoor in mijn eentje (lekker raggen, stuiteren, driften en vooral fun hebben) ca. 1:12/1:13
- Dagje achter een Pan European aan scheuren in de duitse Eifel 1:7 :oops:
- Binnendoor met mijn lief achterop, flinke bergjes nemen met volle bepakking tijdens stralend weer 1:19?!? :shock:
- Binnendoor met dezelfde lief achterop en behoorlijk fris, mistig, dezelfde bergjes etc. 1:16

Ergo: ik moet vooral méér gaan tuffen met mijn vrouwtje en de snelweg mijden! :mrgreen:
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 14 mar 2014, 17:32

ScrewLoose schreef:Iemand er al eens rekening mee gehouden dat de Wing (vooral de 1500) 'n échte windvanger is?!?
Allicht, mijn vorige motor reed gemiddeld 1:22 maar die woog ook maar de helft, had maar 2 cilinders en bood geen comfort. Dus dit had ik al ingecalculeerd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: verbruik 1500

Bericht door Frederick Lieverdje » 14 mar 2014, 19:48

Een gemiddelde zondag toeren over verschillende soorten wegen met een max van 140 km/uur en een temp van 15 Gr. Geeft een verbruik van 1:16
160 op de German highway is wat duurder en komt al snel richting 1:11 :roll:

Groet Frederick
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: verbruik 1500

Bericht door pijnenburg » 15 mar 2014, 19:18

De mijne gemiddeld 1:14. Ik heb het er graag voor over. Het is jammer dat mijn cruisecontrol niet werkt, denk dat het dan beter had gekunt
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 15 mar 2014, 20:20

Volgens mij maakt cruise-controle wel of niet gebruiken niet zo veel verschil.

Ik rijd best veel op cruise-controle, maar nog nooit kunnen zien dat het verschil maakt. Je rechterhand heeft er veel meer invloed op.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie