Waar op letten bij aanschaf GL1100

Technische vragen, tips, trucs, enz.
ajo_beavis3

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door ajo_beavis3 » 14 mar 2011, 16:04

Hallo iedereen,

Ik overweeg om een GL1100 aan te schaffen, alleen ik heb geen flauw idee waar ik dan aan begin. Ik zoek een motor welke lekker is om mee te toeren en waar ik rustig wat begage mee kan nemen. Ik kan zelf wel klein onderhoud doen, maar hoe is dat bij een goldwing? Is dat een hobby opzich, of is zo'n motor ook rustig geschikt als gebruiksvoorwerp?

Ik heb 1 zien staan met 63000 mijlen op de teller. In mijn ogen is de motor dan haast wel opgereden, of aan een grote revisie toe, of valt dat over het algemeen wel mee? Waar moet ik dan op letten?

Alvast bedankt!

peter

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door peter » 14 mar 2011, 17:23

Welkom op het forum en vergeet je niet even voor te stellen.

Een beetje de geijkte dingen;
Banden
Wielen en Balhoofdspeling
Remmenblokken en schijven.
Olie lekkage van blok en cardan
Rubber tussen blok en cardan
Zit alle plaatwerk erop.
Is de motor versleuteld?
Algemeen onderhoud?
laatste keer riemen en spanrollen vervangen?
Dynamo en de stekker naast de accubak (3 gele draden) moet 14.5 v geven bij een beetje toeren.
Werken alle knoppen en schakelaars?
vering? keerringen voor lekkage. Achter nakijken op lekkage en veren ze nog?

Er zijn er zat bij die meer hebben gelopen maar ook zat die allang gesneuveld zijn, je moet wel een beetje opletten en alles is naar zijn prijs.
lees je nog eens een beetje in op het forum en je zal zien het komt wel goed.

ajo_beavis3

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door ajo_beavis3 » 15 mar 2011, 15:35

Bedankt voor je reactie!

De motor staat ook al meer dan een jaar stil. En met zoveel kilometers al, dan is het niet onwaarschijnlijk dat er wel veel kosten gemaakt moeten worden denk ik? Moeten er dan sowiezo geen nieuwe remblokken enzo op? Wat is een gangbare prijs voor een 1100 in die staat?

Alvast bedankt!

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door japie de cipier » 15 mar 2011, 18:30

ajo_beavis3 schreef:Bedankt voor je reactie!

De motor staat ook al meer dan een jaar stil. En met zoveel kilometers al, dan is het niet onwaarschijnlijk dat er wel veel kosten gemaakt moeten worden denk ik? Moeten er dan sowiezo geen nieuwe remblokken enzo op? Wat is een gangbare prijs voor een 1100 in die staat?

Alvast bedankt!
Dat is een inkoppertje, wat is hij je waard, hoeveel kun je zelf, wat is er al [recent] vernieuwt, wat is er nog kapot.

Met al die dingen in het achterhoofd kan je eens gaan struinen op het net, maar ook hier is er over één bepaalde 1100 de meest treurige verhalen geschreven, waar ook een [bekende] motorzaak aan heeft bij gedragen.

vergeet niet dat je een fiets koopt met een aardige leeftijd waar je op de teller kan aflezen dat het geen [schuurvonds] is maar een daadwerkelijk gebruikte motor met dus de daarbij behorende slijtage.

Waar ga je de motor voor gebruiken, verplicht voor woon/werk verkeer en ben je dus afhankelijk van de betrouwbaarheid van je vervoermiddel dan zeg ik; NIET doen, kan je het als een hobby zien en is de prijs leuk; gewoon doen.

En als je goed zoek is er veel [heel veel] leuks te vinden.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door RonalT » 15 mar 2011, 20:23

Onderhoud ,is dat een hobby opzich of is zo'n motor ook rustig geschikt als gebruiksvoorwerp?
In principe is een Goldwing een motor om te rijden. Af en toe het onderhoudsboek er bij pakken. Een dag wat sleutelen en vervangen en weer rijden.
een 1100 aanschaffen, alleen ik heb geen flauw idee waar ik dan aan begin
Ga op zoek naar een motor die er betrouwbaar uitziet. Niet dat je je af moet vragen is dit goed, is dat goed?
Er zijn diverse forumleden die een 'goedkope' Goldwing kochten en er veel aan moesten doen om hem goed te krijgen (of veel kosten hebben moeten maken)
Neus maar eens op het forum rond naar 'de avonturen van JadKenJay' of naar 'renovatie motor bij antoon wingservice '.
Dat zijn een paar voorbeelden van 'goedkope' motoren.

En bedenk, ik wil je beslist niet ontmoedigen. Een GL1100 is een perfecte toermotor waar je iets op kan meenemen. Maar ze moeten in goede staat gehouden zijn. Gebouwd tussen 1980 en 1983 zijn ze toch minimaal 27 jaar oud.
En het is net als met wat oudere dames. Ze kunnen best mooi zijn, maar ze moeten dan wel goed onderhouden zijn. :? :oops:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

simon1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2013, 11:28

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door simon1982 » 09 okt 2013, 13:15

Oud onderwerp maar nieuw voor mij, heb een goldwing gevonden die ik mogelijk wil kopen. Echter het wordt mijn eerste dus ben op zoek naar bekende kwaaltjes, tips/triks/aandachtspunten etc. Of iemand met veel ervaring die mee zou willen natuurlijk ;-)
Alles tips zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door bowser » 09 okt 2013, 20:11

Dynamo stekker bij de accu of deze niet verbrandt is :evil:
Startmotor bekende kwaal, start hem ook ff als hij op temperatuur is wil het nog wel eens niet doen dan :wink:
Trek hem ook eens op de middenbok en kijk of je achterwiel van de grond staat
verders fijne oldtimers :lol: :lol: :lol:
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door harmdeboer » 10 okt 2013, 14:20

of er geen olie onder de cilinders hangt of er geen koelvloeistof uit het gaatje onder het blok komt...

of er heldere koelvloeistof in zit...
of de remmen niet vast gaan zitten na 2 / 3 x remmen... dus kijken of de wielen vrij lopen...

i.d.d. de midden bok..

indien hij daar dan toch op staat controleer even de vrije slag van het achterwiel blok in de versnelling zetten en kijken hoever je het wiel heen en weer kunt bewegen in de rij richting... dit moet minimaal kunnen (geeft slijtage van de cardan en meenemener weer...)

kijk of je lampen op ongeveer de zelfde sterkte blijven branden indien je de rem inknijpt/trap (m.u.v. het rem licht :mrgreen: )

of de knipper lichten het doen (al dan niet incl. de klikklak of de tuut tuut (richting aanwijzer verklikker 1 werkt onder de 60 kmh en de ander er boven... verschil van geluid jazeker!!!))

hoe zien de remschijven er uit... glad of golvend (dan zijn ze op!)

moeilijk te controleren is de staat van het SUBframe (de frame buis waar de zij standaard aan zit) deze wil nog wel eens door rotten t.h.v. de standaard... dit kun je voelen indien je met een schroeven draaier door het buisje en de steun heen kunt drukken... het best kun je hem er afhalen maar dit is wellicht iets te veel werk voor een proefrit... sterker nog ik denk dat de eigenaar je voor gek verklaard...

controleer de dikte van de bochten van de uitlaat tik er tegen dan hoor je verschil... bij te veel verschil weet je dat deze aan vervanging toe zijn indien er al geen RVS onder zit...

voel of het stuur vast zit.
kijk of deze naar links en rechts het zelfde reageert. (motor op middenbok en dan zelf achterop gaan zitten... voorwiel van de grond vanuit recht door positie naar links en naar rechts laten vallen (hiermee kun je het balhoofdlager "testen" let op niet de motor laten vallen maar het stuur loslaten... in de richting van...)

voel of hij schade heeft aan de val beugels....
kijk of de topkoffer (makeupdoos voor mannen) nog los wil klikken van het dragende beugeltje (JJJAAAA de 1100 heeft een met de sleutel afneembare beauty case!? :? )

vraag of je de linker kuip vak open mag draaien... kijk naar evt. ondeugdelijke kabel verbindingen (de wijze waarop de eigenaar al dan geen toestemming geeft geeft aan of hij al dan niet iets te verbergen heeft of wellicht niet veel over de motor weet te vertellen!>!>!>!>!>!>??!?!?!?!? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )


aaaaaaaaaaaa shit...

kijk op of de choke goed werkt... die kabel die op de motor van de bovenstaande motor zit is bijna niet meer te krijgen!!!! wel super origineel voor een uitvoering uit 1983!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Waar op letten bij aanschaf GL1100

Bericht door harmdeboer » 10 okt 2013, 14:28

bowser schreef:Dynamo stekker bij de accu of deze niet verbrandt is :evil:
stekker ook daadwerkelijk LOS halen en uit de 2 helften van erlkaar halen... dan thuis z.s.m. de stekker verwijderen en door solderen... (ik zien hem op de foto...)
p.s. er zitten 2 stekkers... bedoeld word die rechter 3 kabel wit of geel er in... 3 kabels wit of geel er uit... (indien licht aan de bruine kant... stekker is al aan het verbranden... en dus je dynamo ook... onderhandel punt...)

dynamo controleren is motorblok warm laten draaien (echt warm dus na de proef rit... ) gas vast zetten op 3.500 toeren en dan met volt meter op de accu... je moet dan meten dat hij tussen de 13,8 en 14,5 bij laad!!! minder dan 13,2 is een probleem tussen de 13,2 en de 13,8 een indicatie dat je dynamo toch een keer...... of je kabels moeten echt doorgesoldeerd worden...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie