mistlampen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

mistlampen

Bericht door appieabc » 16 aug 2013, 14:05

gek he verstralers zitten er op alleen aansluiten wou die dingen op de acc aansluiten wel met zwaardere zekering wel deze
truc werkt blijkbaar niet zkering bij accu slaat ook door iemand een optie ben bang als ik de stroom bij grootlicht aftap
deze het ook niet pikt en rechtstreeeks op accu met gedege zekering :!: :?: :!: korttom heb je een idee deel het,oja de relais
die ik ertussen plaats is 35 ampere en lampen 110 ampere
bvd appie abc

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: mistlampen

Bericht door RonalT » 16 aug 2013, 16:47

Geen wonder dat de zekeringen er uit vliegen....

110 Ampère is wel een beetje veel. 12 X 110 = 1320 Watt :lol:

Je bedoelde 110 Watt, dat komt overeen met 9,2 Amp en daar moet dus minimaal een zekering van 10 Amp of ietsjes meer voor.
De ACC aansluiting hiervoor gebruiken is niet de handigste manier. Zoals al meer beschreven is kan je beter en draad van de pluspool van de accu naar een schakelaar leggen, van de schakelaar naar de lampen en dan naar een massapunt. Het nadeel van deze methode is dat je een (of meer) ke(e)r(ren) vergeet om de lampen uit te doen en dan start hij de keer er na wat slecht.
Dus dan moet er nog een relais bij gemaakt worden. Dat staat ook al ergens op het forum beschreven.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: mistlampen

Bericht door japie de cipier » 16 aug 2013, 19:19

Ik ben geen stroomkenner, maar ooit is mij verteld dat je schakelaar bij zo,n hoge stroomtrekker via een relais moet lopen, dus net als je startmotor moet de schakelaar de stroom van de + direct laten geven op je lampen, maar waarom geen LED lampen gebruiken, zelfde lichtopbrengst maar minder voltage.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: mistlampen

Bericht door RonalT » 16 aug 2013, 20:29

japie de cipier schreef:....zelfde lichtopbrengst maar minder voltage.
maar een kleinere stroom (is amperage) zoals dat heet. (maar je was ook geen stroomkenner schreef je al.) :wink:
Bij 10 ampère is dat niet perse noodzakelijk, alleen moet je wel even opletten dat de schakelaar geschikt is voor die 10 Ampère. Maar dit is een niet al te goedkope schakelaar wel.

Dat er in dit soort gevallen toch een relais geadviseerd wordt heeft meer te maken met het vergeten uit te zetten van de lampen (nietwaar Wingwesp). Dan is je accu al snel te leeg om te starten.


Onthoud het volgende: op de motor / in de auto is het voltage, ook wel spanning genoemd, 12 volt. De stroom die verbruikt wordt is het aantal ampères. Het aantal ampères kan de zekeringen kapot doen gaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: mistlampen

Bericht door appieabc » 17 aug 2013, 01:51

ampere,,,,,,watt het is me wat ,,je hebt gelijk ronald ga nog even aan de gang met aansluiten relais want volgens schema wat ik
heb zoemt de relais ,,,,of effe terug met de relais maar op deze manier gaat het dus rechtstreeks op de accu tenminste via rel,en zekering
bedankt ronald
Laatst gewijzigd door appieabc op 17 aug 2013, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: mistlampen

Bericht door appieabc » 17 aug 2013, 01:57

japie de cipier schreef:Ik ben geen stroomkenner, maar ooit is mij verteld dat je schakelaar bij zo,n hoge stroomtrekker via een relais moet lopen, dus net als je startmotor moet de schakelaar de stroom van de + direct laten geven op je lampen, maar waarom geen LED lampen gebruiken, zelfde lichtopbrengst maar minder voltage.

nee jaap ik ook niet en dacht mooie lampen halogeen zet ze er effe op wou ze er eerst op zetten voor de show .
loopty uiteraard weer op wat anders uit mischien wel led maar ook die moeten een draadje met spanning hebben :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: appie abc

Plaats reactie