Route uitstippelen

Georganiseerde evenementen vanuit het forum.
Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 02 jun 2013, 18:13

Velen van de actieve forumbezoekers hebben al eens een route uitgezet. Daarbij heb ik een aantal vragen met betrekking tot dat uitstippelen...

a) Wat is het minimum en maximum aantal kilometers (qua richtlijn) waar je rekening mee houd?
b) Wat is de minimale en maximale tijdsduur van een route (zonder de lunchstop of andere pauzes) waar je rekening mee houd?
c) Waar moet je rekening mee houden op de route zelf.

Misschien dat ik ooit nog eens een leuk idee heb voor een Flevoland route...
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Route uitstippelen

Bericht door DeWoert » 02 jun 2013, 20:11

Elk jaar maak ik voor de collega's op het werk de routes voor 2 verschillende uitjes:
1x een dagje toeren op een zondag, en 1x een weekend weg (tot nu toe elke keer naar Duitsland )
Met die groep is een route van 150 tot 180 kilometer wel het maximaal haalbare op 1 dag.
En dat geldt denk ik ook wel voor een rit met groepen in het algemeen.
Het tempo ligt stukken lager dan je in eerste instantie zou verwachten.
De pauzes duren langer dan wanneer je alleen (of met 2) rijdt.
Met de collega's probeer ik niet langer dan 1 tot anderhalf uur aan 1 stuk te rijden, ze pauzeren nogal graag, mede omdat de meesten weinig rijden :wink:
Dus :
a: minimum 100, maximum 180
b: rijden : max 1 tot 1.5, dan pauze.
c: Op de route zelf ? Geen idee wat je daarmee bedoeld ?

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 02 jun 2013, 20:35

Met vraag c) bedoel ik; Moet een route nog aan bepaalde voorwaarden voldoen? Type weg, door dorpen/steden of juist er omheen, etc. Dat je de snelweg zo veel mogelijk (zo niet, compleet) vermijd, lijkt me logisch. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route uitstippelen

Bericht door RonalT » 02 jun 2013, 20:42

Een Flevoland route is altijd leuk. Sommige mensen klagen dat Friesland, Limburg of Friesland te ver weg is.

a) Wat is het minimum en maximum aantal kilometers (qua richtlijn) waar je rekening mee houd?

Volgens mijn vrouw tussen de 10 en 25 km. :shock:
Maar in werkelijkheid ligt het een beetje anders.
Het hangt een beetje af van de opzet van de rit.
Een dagrit mag tussen de 100 - 150 km lang zijn. Dat is afhankelijk van de wegen 2 - 3 uur rijden. Dan kan je om 11 uur vertrekken. Onderweg eten en dan ben je om drie uur terug. Dan heeft iedereen weer tijd om naar huis te rijden.

Als het een meer daags evenement is kan je hem wat langer maken, maar het maximum voor een route is 200 - 250 km. Je hebt in Friesland zelf gemerkt dat 200 km te lang is. Langer is wel leuk, maar dan moet je goed op tijd vertrekken en een beetje door kunnen rijden.

b) Wat is de minimale en maximale tijdsduur van een route (zonder de lunchstop of andere pauzes) waar je rekening mee houd?

Uitgaande van een gemiddeld snelheid van 45 - 55 km kom je bij de bovenstaande gegeven uit op iets minder dan 2 uur tot net iets boven de 4 uur.
Als je dan nog eten en een keer koffiedrinken mee gaat rekenen komt er 1,5 tot 2 uur bij.

c) Waar moet je rekening mee houden op de route zelf.

Kies voor minder gangbare wegen, dan is het voor iemand uit de buurt ook leuk. Een mix van een stukje hele kleine en iets meer doorgaande wegen is welkom. Dan kan er af en toe wat doorgereden worden en even later is het weer kruip-door sluip-door.
Probeer veerboten te vermijden, dat kost veel tijd. Liever ook steden met verkeerslichten vermijden kost ook te veel tijd. De groep valt dan heel erg uit elkaar. Wegen met veel drempels wordt niet op prijs gesteld, je ontkom er tegenwoordig niet meer aan maar kies voor minimaal drempels.
Bij een korte rit onderweg een uitsmijter, tosti of een belegd broodje kunnen eten.
Bij een langere rit ook eten, maar dan ook nog een koffiestop.
De dames, heren trouwens ook, stellen het erg op prijs als er op beide plaatsen toiletten zijn.
Op een mooie plek een stop maken, de rokers stellen dat op prijs, en omdat het een mooie plek stelt de rest het ook op prijs.

Misschien dat anderen nog meer weten, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste punten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Chrit » 02 jun 2013, 20:49

Musschenbroek 27 to Europastrasse41 354 km 6:41:04 162° waar 78

Gasthaus Schneider tot Musschenbroek 27 224 km 4:02:20 343° waar 42

Wij rijden volgend weekend het mannen.

Zaterdag vertrekken voor een ritje van 354 kilometer Ardennen, en zondag terug voor een ritje van 224 kilometer Eifel.
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 02 jun 2013, 22:07

RonalT schreef:Een Flevoland route is altijd leuk. Sommige mensen klagen dat Friesland, Limburg of Friesland te ver weg is.
Ik hoop dat het me lukt. Ik weet alleen niet of het me dit jaar nog gaat lukken, maar we zullen zien. :)
RonalT schreef:Kies voor minder gangbare wegen, dan is het voor iemand uit de buurt ook leuk. Een mix van een stukje hele kleine en iets meer doorgaande wegen is welkom. Dan kan er af en toe wat doorgereden worden en even later is het weer kruip-door sluip-door.
Het vervelende met Flevoland is dat alle wegen zo kaarsrecht zijn. Er zijn wel een paar wegen die interessant kunnen zijn, maar dan moet ik eerst kijken of er met de motor op gereden mag worden.
RonalT schreef:Probeer veerboten te vermijden
Die hebben we gelukkig niet. :lol: :shock: :? behalve de pont van Zeewolde naar Strand Horst, maar die is alleen voor fietsers en voetgangers
RonalT schreef:Liever ook steden met verkeerslichten vermijden kost ook te veel tijd.
Lelystad is, behalve een paar in het stadshart, redelijk verkeerslichtvrij. Almere daarentegen barst van de verkeerslichten. De rest van de dorpen hebben ook redelijk weinig verkeerslichten.
RonalT schreef:onderweg een uitsmijter, tosti of een belegd broodje kunnen eten.
Dorpen genoeg onderweg. Is natuurlijk geen probleem.
RonalT schreef:Op een mooie plek een stop maken, de rokers stellen dat op prijs, en omdat het een mooie plek stelt de rest het ook op prijs.
Dat moet wel te regelen zijn.

Dank voor de pointers. Ik ga op de achtergrond hier eens mee aan de slag. Misschien eerst eens een dagtocht proberen te plannen, maar wellicht dat een weekend er ook wel in zit. :lol:
Wordt vervolgd...
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route uitstippelen

Bericht door RonalT » 02 jun 2013, 22:34

Ik denk dat je beter aan een dagtocht kunt denken. Weekenden worden er steeds meer georganiseerd. Maar ik denk dat er ook legio mensen liever aan een dagtocht deelnemen. Vooral zo centraal gelegen in het land.

En je maak het jezelf steeds moeilijker, want men wil kampeerplekken, kamers, BBQ of iets dergelijks.....
Terwijl een leuke toerrit met een lunchadres en eventueel een koffiestop al lastig genoeg is.

Je mag me overigens altijd een e-mail sturen als je ergens hulp bij kunt gebruiken. De afstand is voor mij geen bezwaar. Helaas kan ik dat over mijn vrije tijd niet altijd zeggen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 02 jun 2013, 23:25

Bedankt voor het aanbod. Ik zal er zeker gebruik van maken mocht ik er echt niet uitkomen. Het leek mij, voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft, sowieso beter om eerst een gewone dagtocht te organiseren. Ik ga eens kijken wat ik met Tyre kan doen (heb nog geen Garmin en kan dus nog niet met Basecamp aan de slag omdat de gedetaileerde kaarten ontbreken).
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route uitstippelen

Bericht door RonalT » 02 jun 2013, 23:45

Als je met Basecamp aan de gang zou willen kan je natuurlijk ook een Openstreetmap downloaden.
Via http://garmin.openstreetmap.nl/ kan je een keuze maken uit een grote hoeveelheid landen over heel de wereld en kan je kaarten downloaden.
Als je bv alleen Nederland wilt hebben, kan je die zo direct downloaden.

Onder Choose your map type: kan je kiezen voor Generic Routable (testing new style).
Kies onder Include a TYP file (Optional): voor Mapnik
Onder Choose a predefined country: kies je Netherlands onderEurope

En dan klik je op Download map now!

Dan krijg je een lijstje waar je voor het soort bestand kan kiezen wat je hebben wilt. Ik kies altijd voor het .EXE bestand. Maar dat is een voorkeur en hangt natuurlijk samen met je computer.

Ach, het meeste wijst zich vanzelf alleen de keuze maken voor Mapnik. Hierdoor krijg je een mooiere kaart. Gebieden worden mooier aangegeven.

De kaart is niet exact hetzelfde als een Garminkaart of een TT-kaart. Op elke kaart liggen de wegen net iets anders, hoe raar het ook klinkt. Maar deze kaart nestelt zich netjes in basecamp en deze mag je gratis gebruiken.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 03 jun 2013, 00:51

Done, alleen krijg je de optie 'Include a TYP file (Optional)' niet als je kiest voor 'Generic Routable (testing new style)'. Deze verdwijnt. Bij 'Generic Routable' is hij wel zichtbaar.

Ik ga wel even spelen...
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Chrit » 03 jun 2013, 08:49

Vriend RonalT,

Kun je hier in alleen maar 1 land kiezen?? BV wil België, Duitsland, Nederland en Luxemburg??
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route uitstippelen

Bericht door RonalT » 03 jun 2013, 16:39

Nee, maar dat zijn keuzes die je direct kunt downloaden. Als je een vinkje zet in het vierkantje (hieronder als twee haken weergegeven) kan je zelf een willekeurige keuze maken. Maar dan kan het wel gebeuren dat je 8 - 10 uur moet wachten voordat je kan downloaden. Je wordt overigens netjes op de hoogte gehouden dmv e-mails.
Perhaps you'd like to add some additional tiles?
Enable manual tile selection: [] , then use the map below to add and remove tiles to the selection.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 25 okt 2013, 10:41

OK, ik ben de laatste tijd in mijn omgeving (Flevoland) aan het rondrijden geweest en om er een puur Flevolandse route van te maken, gaat niet lukken. :?
De wegen zijn prima maar allen vrij lang en recht. Bochtenwerk is er haast niet. De Noordoostpolder is wat interessanter. Daar geldt nagenoeg hetzelfde maar er zijn wat meer dorpen te vinden. Zigzaggend door de polder heen met af en toe en stop is niet erg uitdagend en interessant.

Gelukkig hebben we zaterdag 19 oktober met 4 man (GoldWing, HD UltraClassic, Laverda en Suzuki) een rit gereden die mij erg aansprak (met dank aan de Laverda rijder). Deze ga ik verwerken tot een Goldwingrit. Helaas niet de Flevoland Rit die ik wilde (misschien komt dat ooit toch nog eens) maar start en finish zijn wel in Flevoland. Zo gauw ik de route in Basecamp heb staan, ga ik eens kijken of er een datum voor te prikken is... 8)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Route uitstippelen

Bericht door RonalT » 04 jan 2014, 01:26

(het is hier al lang stil, dus eens even porren)


.... en, wat zijn de laatste vorderingen?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Route uitstippelen

Bericht door Devoraz » 04 jan 2014, 02:08

Hehehe,

De route is bekend (jij was geïnteresseerd in de route en ik heb hem je toen toegestuurd). Ik heb alleen nog geen tijd gehad om over de verdere planning na te denken.
Er moet nog een voorrijder en achterrijder komen, er moet nog een datum geprikt worden en ik wil de route nog even goed nalopen in Basecamp, maar ook in het echt. Daarvoor moet het eerst beter weer worden (sorry, motor staat in winterstand :wink: ). Hoe dan ook wil ik deze route via het forum aanbieden.

Het ligt nog steeds in de planning en ik ben het niet vergeten, dus... :lol:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Plaats reactie