Het Follow-up systeem
Re: Het Follow-up systeem
Zelf vindt ik het plezierig als ik de route ook op de navi heb. Ik weet dan zeker dat ik goed zit en hoef niet te "zoeken" naar wegwijzers die om de hoek achter een struik staan alsof ze van de politie zijn met een lasergun. (Bij J Trekhaak heb je daar geen last van die stopt ter plekke). Mocht je een storing hebben o.i.d. kan je die oplossen en de rit vervolgen (tanken )
Soms is het niet anders dat een wegwijzer ongelukkig (zichtbaar) staat en als de groep bij elkaar is is het geen ramp maar wel als je halfuur of langer moet wachten op die plaats. Drukke centra zouden in mijn optiek dan ook eigenlijk gemeden moeten worden.
Soms is het niet anders dat een wegwijzer ongelukkig (zichtbaar) staat en als de groep bij elkaar is is het geen ramp maar wel als je halfuur of langer moet wachten op die plaats. Drukke centra zouden in mijn optiek dan ook eigenlijk gemeden moeten worden.
- Chrit
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
- Locatie: Kaulille (belgie)
- Contacteer:
Re: Het Follow-up systeem
peter schreef:Hhuh Chrit: Trek het je niet aan aan want had jij niet voorop gereden dan was ik het zelfs geworden of Karin of RonalT of wie dan ook van het overigens erg leuke groepje
Enne we hebben je ook niet echt tegen gehouden.
Peter je kent me toch he...Of ik me ergens wat van zou aantrekken...
Volgende keer rij IK gewoon als sluitrijder....
Maar men wilde toch graag een "zondebok" hebben....dus geef ik hun die...PS. trouwens jij zat er toch ook bij toen jullie me wilden verplichten om JA te zeggen!!!!!!
Groetjes
Chrit Gunther
Chrit Gunther
Re: Het Follow-up systeem
Ja en weet je wat zo erg is???
>
>
Je deed het graag en vol verve
Zoefff en daar ging Chrit, van bijna sluitrijder tot bijna koprijder Hij was dus eigenlijk net niks
>
>
Je deed het graag en vol verve
Zoefff en daar ging Chrit, van bijna sluitrijder tot bijna koprijder Hij was dus eigenlijk net niks
- Chrit
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
- Locatie: Kaulille (belgie)
- Contacteer:
Re: Het Follow-up systeem
Gelukkig hoef ik dit jaar niet meer mee te rijden met het GWF.
Volgend jaar, na nog vele lessen, zal het NOG beter zijn....en wie weet leer ik dan nog wat!
Maar moet zeggen dat ik het een perfect systeem vind.....Maar het blijft mensen werk.
En RonalT, natuurlijk is Peter niet als enigste die je verhaal begrijpt....Maar je reactie was wel erg kort van stuk..."verspil mijn tijd niet in die discussie"...Mag je als voorbeeld moderator niet schrijven maar wel denken. Dus een sorry aan de lezers zou wel terecht zijn....
Volgend jaar, na nog vele lessen, zal het NOG beter zijn....en wie weet leer ik dan nog wat!
Maar moet zeggen dat ik het een perfect systeem vind.....Maar het blijft mensen werk.
En RonalT, natuurlijk is Peter niet als enigste die je verhaal begrijpt....Maar je reactie was wel erg kort van stuk..."verspil mijn tijd niet in die discussie"...Mag je als voorbeeld moderator niet schrijven maar wel denken. Dus een sorry aan de lezers zou wel terecht zijn....
Groetjes
Chrit Gunther
Chrit Gunther
- bikerr
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19 feb 2012, 11:30
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Siebengewald
- Contacteer:
Re: Het Follow-up systeem
Ik denk dat ieder te volgen systeem met foutjes te maken krijgt en dat foutje is de mens zelf
Ik heb de route gemaakt en was voor het eerst de voorrijder én voor het eerst dat ik met het folluw-up systeem ging werken.
Bij de briefing is duidelijk aangegeven dat de kopman leading is, niet het navigatiesysteem en er verderop iedere afslag-hoek-rotonde enz een wegwijzer zou worden neergezet.
Dit betekent in mijn beleving dat het dan ook niet fout kan gaan op doorgaande wegen , je volgt de weg totdat je een wegwijzer tegenkomt.
Mijn valkuil was mijn bekendheid ter plaatse zoals ik in Nijmegen op de rotonde ( voor mij )rechtdoor naar Berg en Dal ging, hier had ik een wegwijzer moeten neerzetten.
In Groesbeek herinnerde ik me ineens dat er activiteiten in het centrum waren i.v.m. de dodenherdenking en ik heb toen in een split second besloten rechtdoor te rijden en om Groesbeek heen te rijden i.p.v. af te slaan en door het centrum naar Groesbeek te gaan.
Misschien had ik hier ook een wegwijzer moeten neerzetten, maar geen wegwijzer is toch gewoon rechtdoor want de kopman beslist?
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik toch op lange stukken gewacht/langzaam gereden heb tot de groep weer compleet was en ik steeds weer de sluitrijder zag
In 2014 zal het beter gaan want ik leer van mijn "foutjes" en heb geleerd dat je beter een wegwijzer meer kan wegzetten dan één te weinig.
Richard
Ik heb de route gemaakt en was voor het eerst de voorrijder én voor het eerst dat ik met het folluw-up systeem ging werken.
Bij de briefing is duidelijk aangegeven dat de kopman leading is, niet het navigatiesysteem en er verderop iedere afslag-hoek-rotonde enz een wegwijzer zou worden neergezet.
Dit betekent in mijn beleving dat het dan ook niet fout kan gaan op doorgaande wegen , je volgt de weg totdat je een wegwijzer tegenkomt.
Mijn valkuil was mijn bekendheid ter plaatse zoals ik in Nijmegen op de rotonde ( voor mij )rechtdoor naar Berg en Dal ging, hier had ik een wegwijzer moeten neerzetten.
In Groesbeek herinnerde ik me ineens dat er activiteiten in het centrum waren i.v.m. de dodenherdenking en ik heb toen in een split second besloten rechtdoor te rijden en om Groesbeek heen te rijden i.p.v. af te slaan en door het centrum naar Groesbeek te gaan.
Misschien had ik hier ook een wegwijzer moeten neerzetten, maar geen wegwijzer is toch gewoon rechtdoor want de kopman beslist?
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ik toch op lange stukken gewacht/langzaam gereden heb tot de groep weer compleet was en ik steeds weer de sluitrijder zag
In 2014 zal het beter gaan want ik leer van mijn "foutjes" en heb geleerd dat je beter een wegwijzer meer kan wegzetten dan één te weinig.
Richard
Der Weg ist das Ziel
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Het Follow-up systeem
Richard, het is eigenlijk perfect gegaan.
Als we geen navigatiesystemen gehad zouden hebben was het perfect gegaan. Maar daarmee ging het fout.
De enige reden dat ik dit heb aan gezwengeld is om er eens over te bomen of er in de regels niet iets moet komen te staan dat er met deze specifieke situatie rekening gehouden gaat worden.
Dan loopt het hele systeem gesmeerd met of zonder navigatie. Denk ik, maar ik ben benieuwd wat de rest denkt.
Het gaat niet om schuldigen aan te wijzen, want dat wil onze achterstevoren rijder veel te graag , maar om het systeem te verbeteren.
Er komt een dag dat het systeem perfect is.
En dan gaan we iets anders doen.
Als we geen navigatiesystemen gehad zouden hebben was het perfect gegaan. Maar daarmee ging het fout.
De enige reden dat ik dit heb aan gezwengeld is om er eens over te bomen of er in de regels niet iets moet komen te staan dat er met deze specifieke situatie rekening gehouden gaat worden.
Dan loopt het hele systeem gesmeerd met of zonder navigatie. Denk ik, maar ik ben benieuwd wat de rest denkt.
Het gaat niet om schuldigen aan te wijzen, want dat wil onze achterstevoren rijder veel te graag , maar om het systeem te verbeteren.
Er komt een dag dat het systeem perfect is.
En dan gaan we iets anders doen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
- Locatie: Nieuwegein
Re: Het Follow-up systeem
Dat klopt wel Richard, dat de kopman beslist, maar in onze situatie was er een te groot gat ontstaan tussen jouw laatste en onze eerste rijder. Jouw laatste rijder was door ons niet meer te zien. Als in dat geval de nav zegt afslaan, wie zijn wij dan om dat te negeren?bikerr schreef:Misschien had ik hier ook een wegwijzer moeten neerzetten, maar geen wegwijzer is toch gewoon rechtdoor want de kopman beslist?
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: Het Follow-up systeem
Ondanks dat ik er niet bij was, toch even ermee bemoeien:
Was er wel een "sluitrijder"? Dus iemand die steeds achterop blijft rijden? Dat was toen met Aaldert wel, en dat was eigenlijk best makkelijk. Voorste en achterste rijder een geel vestje aan. Rongoos ging toen ook ergens in de fout kan ik me herinneren, maar verder liep het goed.
Zoals toen in Slagharen, zo zou ik het ook gedaan hebben als ik er dus wel bij was geweest: geen navigatie en mooi de groep volgen. Da's mijn mening over een toerrit. En de voorrijder, Bikerrr in dit geval, die bepaald.
Grote steden (in dit geval Nijmegen, bij Slagharen was dat Nordhorn, natuurlijk niet te vergelijken bij Nijmegen) kun je lijkt mij ook beter vermijden.
Was er wel een "sluitrijder"? Dus iemand die steeds achterop blijft rijden? Dat was toen met Aaldert wel, en dat was eigenlijk best makkelijk. Voorste en achterste rijder een geel vestje aan. Rongoos ging toen ook ergens in de fout kan ik me herinneren, maar verder liep het goed.
Zoals toen in Slagharen, zo zou ik het ook gedaan hebben als ik er dus wel bij was geweest: geen navigatie en mooi de groep volgen. Da's mijn mening over een toerrit. En de voorrijder, Bikerrr in dit geval, die bepaald.
Grote steden (in dit geval Nijmegen, bij Slagharen was dat Nordhorn, natuurlijk niet te vergelijken bij Nijmegen) kun je lijkt mij ook beter vermijden.
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: Het Follow-up systeem
Heb een kleine vertraging met internet en zie nu pas de laatste 3 postings. Zoals je hierboven al schrijft RonalT. Dus, navigatie uit.RonalT schreef:Als we geen navigatiesystemen gehad zouden hebben was het perfect gegaan.
Maar ik was er niet bij, ken de omstandigheden niet. Als je de rijder voor je kwijt bent, is het makkelijk lullen met navigatie uit, dan ben je blij dat je de route daar in hebt staan. Maar voor mij was het follow-up systeem ook nieuw, en moet zeggen in Slagharen werkte het gewoon goed. Niks mis mee.
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Het Follow-up systeem
Ik heb volgens mij al eerder geschreven dat het niet realistisch is om tegenwoordig nog te zeggen "navigatie uit". Het is te veel een onderdeel van het toeren geworden.Johan Helmond schreef:Heb een kleine vertraging met internet en zie nu pas de laatste 3 postings. Zoals je hierboven al schrijft RonalT. Dus, navigatie uit.RonalT schreef:Als we geen navigatiesystemen gehad zouden hebben was het perfect gegaan.
Vandaar mijn simpele opmerking "als er van de route afgeweken wordt, moet er een wegwijzer weggezet worden om verwarring te voorkomen".
Maar deze heeft al tot een heleboel commotie geleid en verhalen van mensen die deze opmerking nog niet precies begrijpen.
Maar ik wil er gewoon voor zorgen dat we volgens het Follow-up systeem kunnen rijden én gebruik kunnen maken van onze navigatiesystemen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Honda GL Castlebiker
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
- Type Goldwing: GL1200
Re: Het Follow-up systeem
Maar da's verder toch geen probleem RonalT? Dan doen we dat toch gewoon volgende keer. Denk ook niet dat daar iemand moeilijk over doet toch?RonalT schreef: Vandaar mijn simpele opmerking "als er van de route afgeweken wordt, moet er een wegwijzer weggezet worden om verwarring te voorkomen".
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Het Follow-up systeem
De volgende keer is Friesland en daar mag Karin de wegwijzers wegzetten. Hopelijk gaat het goed.....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- De Motormuis
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 6768
- Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Geldrop. Noord Brabant.
Re: Het Follow-up systeem
Twijfel jij aan de capaciteiten van Karin ?????RonalT schreef:De volgende keer is Friesland en daar mag Karin de wegwijzers wegzetten. Hopelijk gaat het goed.....
Groeten,
Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Wil.
Een Goldwing rijder is een blijde rijder.
Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.
HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Het Follow-up systeem
Twijfel jij aan de capaciteiten van Karin ?????
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Het Follow-up systeem
Degene die de navigatie zijn gaan volgen hebben de regel, De voorrijder bepaald de route, genegeerd.RonalT schreef:Dat is inderdaad het principe Erik, maar doordat de routes tegenwoordig via navigatie goed te volgen zijn is het anders geworden.
En als de gevolgde route en de route in het navigatiesysteem afwijken volgt er verwarring en daar gaat het nu juist om. Hoe kunnen we voorkomen dat er verwarring optreedt.
Dat lijkt me heel simpel, als er op dat punt een wegwijzer staat volgt iedereen de juiste route zonder verwarring.
Als deze regel aangehouden word, is de extra wegwijzer bij het verlaten van de oorspronkelijke route, niet nodig.
Twijfel is de grootste boosdoener waardoor het vaak verkeerd gaat.
Bij ons is dan ook de regel, gewoon dezelfde weg vervolgen tot de volgende wegwijzer.
Komt ook nog eens bij dat het een onmogelijke regel zou worden
Omdat de voorrijder niet kan bepalen van wie de navigatie op welk moment een andere route zal gaan kiezen/de fout in zal gaan.
als er op dat punt een wegwijzer staat volgt iedereen de juiste route zonder verwarring Eigenlijk staat er dan, volg het navigatiesysteem tenzij er een aanwijzer staat.
De theorie is dat men allemaal dezelfde route zou moeten kunnen rijden, maar de praktijk is helaas anders, door eerder genoemde verschillende kaarten en met bijbehorende fouten daarin, verschillende navigatie systemen en nog meer van die zaken.
Laten we wel zijn, niet iedereen is even fanatiek en of bedreven met hun navigatie als de ander.
Komt nog eens bij dat je voor de niet Garmin bezitters, bij elke zijstraat of kruising een aanwijzer zou moeten neerzetten, omdat zij op elk moment een andere route zouden kunnen nemen
Bij de voorrijder bepaald de route, is er geen twijfel.
Bij ons bepaald niet de voorrijder waar de wegwijzer moet staan, maar de eerst volgende rijder of de daarop volgende rijder.
Hiermee voorkom je dat dat de voorrijder vergeet of het niet nodig acht om een wegwijzer neer te zetten, dat gebeurt nog al eens als de voorrijder ter plekke zeer bekend is of als een rijder het gevaarlijk vind om daar te gaan staan. Denk b.v. aan mensen die net hun rijbewijs hebben of iets dergelijks.
Alle rijders achter de voorrijder moeten dus ook gaan opletten of men zal gaan staan in een onduidelijke situatie. Voordeel is dat iedereen betrokken is en snel bekend raakt met het follow up systeem.
De voorrijder kan zich dus volledig concentreren op de route .
Uiteraard past de voorrijder zijn snelheid aan, aan de rest van de groep.
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989