Dit houdt in dat iedereen zelfstandig kan rijden. De uitleg....
En let vooral goed op de rood geschreven regel. Dit is zo ontzettend belangrijk.......
Leer deze regels uit je hoofd, hang ze boven je bed, doe er iets mee.
Het is o zo belangrijk om de rit tot een goed einde te brengen.
Voor vertrek zullen we ze nog een keer bespreken.
____________________________________________________
Let op, als we volgens het follow Up System gaan rijden kunnen we ons aan de verkeersregels houden, stoppen om voorrang te verlenen en geen stress als er andere voertuigen in onze groep komen rijden.
Het Follow-Up Systeem
Je hebt een vaste voorrijder en een vaste achterrijder. Iedereen rijdt dus tussen deze twee personen in, allemaal achter elkaar. Bij kruisingen, splitsingen en alle onduidelijke situaties wijst de voorrijder een plek aan. Het is dan de bedoeling dat de motorrijder die achter de voorrijder rijdt op deze plek stopt en als 'wegwijzer' functioneert. De wegwijzer blijft staan totdat de achterrijder langskomt en sluit dan weer achter in de groep aan (maar wel voor de achterrijder dus).
Als wegwijzer ga je:
- VOOR het punt staan waar we afslaan, met je richtingaanwijzer aan in de richting die we op gaan, (voorkeur)
- VOORBIJ het punt staan waar we afslaan, maar wel zodanig dat de motorrijders die aangereden komen je ZIEN staan.
Een paar dingen zijn belangrijk:
- De voorrijder bepaald de route, niet de tussenliggende rijders (op basis van ideeën of van hun navigatie HULPmiddelen),
- De wegwijzer wordt op een specifiek punt neergezet. Hou als wegwijzer echter wel rekening met je eigen veiligheid. Ga dus niet midden op de weg stilstaan. In stedelijke gebieden wil een fietspad of stoep wel eens uitkomst bieden,
- Wordt de wegwijzer na het kruispunten/splitsingen/e.d. weggezet zoek je altijd een plek zodat je voor de aankomende rijders op tijd zichtbaar bent zodat zij hun afslag niet missen. Dus zo kort mogelijk na de afslag,
- De wegwijzer blijft ten allen tijde staan totdat de achterrijder langskomt (ook al sta je een half uur te wachten),
- Inhalen van andere motorrijders is niet de bedoeling (tenzij volgende punt),
- Rijd nooit harder dan je zelf aandurft/aankan!
Mocht je vinden dat het gat naar je voorligger daardoor te groot wordt, dan mag (dus niet moet) je op eigen aangeven andere motorrijders laten passeren. Je mag dus ook alleen bij uitzondering inhalen als een voorligger jou daartoe een teken geeft EN je een duidelijk overzicht hebt over de situatie),
- Uit veiligheidsaspect rijdt men zoveel mogelijk achter elkaar/in baksteen-formatie (zeker niet naast elkaar),
- De achterrijder zal als zodanig van een afstand te herkennen zijn, dmv een fluor vest,
- De achterrijder moet ten alle tijden achterrijder blijven en niet bij een gestrand iemand moet gaan staan wachten/kijken/prutsen. Bij voldoende vrijwilligers kan er naast de achterrijder een tweede rijder hiervoor mee rijden.
Voordeel van het systeem is dat je dus altijd weer bij het eindpunt uitkomt en je dus ook niet bang hoeft te zijn om de groep kwijt te raken.
____________________________________________________