verbruik 1500


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Re: verbruik 1500

Berichtdoor Blacky » 19 Mrt 2014, 09:09

Ha ha ha.. En wij maar rije!!!@@@ Gisteren 1:16 gehaald en afgelopen zondag 1:12 . Maar ja dan ook harder gereden dan normaal. En normaal rij ik als een sufferd lekker rond de 90/100 das hard zat en veel binnenweggetjes. Dan zie te minste nog wat. vogels, vreemde vogels en nog heeel veel andere vreemde vogels...
Wat niet rijdt staat stil..
Blacky
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 27 Sep 2008, 23:28
Woonplaats: Woensdrecht

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 22 Mrt 2017, 20:19

Interessant gegeven. Mijn gl1500 uit 1993 amerikaanse versie loopt ook 1 op 12,5. De sensor heb ik echter nog niet kunnen vinden, als ik het goed begrijp regelt die hoe de lucht het luchtfilter in komt? Wat je vroeger zag bij auto's waar je het filter op zomer of winter kon zetten. ik ruik regelmatig een benzinelucht en de motor loopt stationair een tikkeltje onregelmatig. ik ga morgen eens op zoek naar de sensor om te kijken of ik die op een betere plaats kan zetten.
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor peter » 22 Mrt 2017, 22:30

Die sensor zit rechts voor op het kuipframe.voor je rechter vorkpoot. Die sensor moet je in je luchtfilter plaatsen. Dus gaatje boren en hem er daar inschroeven.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
Gebruikers-avatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 6411
Geregistreerd: 30 Aug 2006, 20:54
Woonplaats: Velden noord limburg
Type Goldwing: GL1800

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 23 Mrt 2017, 14:50

peter schreef:Die sensor zit rechts voor op het kuipframe.voor je rechter vorkpoot. Die sensor moet je in je luchtfilter plaatsen. Dus gaatje boren en hem er daar inschroeven.

Bij mij zit daar geen sensor en die zit ook niet in het lucht filter. Mogelijk zit die nog ergens anders, het ging me een beetje ver om vandaag al het plastic eraf te slopen. Wat ik gedaan heb is het vacuumslangetje wat het klepje in de luchtinlaat bedient los te maken om zo te garanderen dat de motor geen verwarmde inlaatlucht binnen krijgt, in de winter bouw ik dit weer terug.

Afbeelding
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 25 Mrt 2017, 22:17

Vandaag rondje afsluitdijk gedaan, een dikke 400 km. Tank 1 ging in het gebruikelijke 1 op 12,5, tank 2 is nog maar half leeg. conclusie 1: het loshalen van het vacuumslangetje heeft niet geholpen, wellicht toch die sensor zien te vinden. conclusie 2: de tweede tank was later op de dag toen het warmer was minder leeg. Ik heb nog niet getankt maar denk dat ik nu 1 op 15 heb gehaald. het is dus inderdaad een temperatuurdingetje.
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 26 Mrt 2017, 12:27

Ik heb de sensor gevonden :D hij zit onder de koplamp, de stift is gelijkliggend met de onderrand van de kuip ik ga hem binnenkort verplaatsen.
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor GL-1000 » 26 Mrt 2017, 13:40

K zou de sensor koudstart s bekijken.....
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 26 Mrt 2017, 13:58

GL-1000 schreef:K zou de sensor koudstart s bekijken.....

waar zit die en wat doet die? Het is mij ook niet duidelijk wat de sensor voor de luchttemperatuur precies doet?
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor GL-1000 » 26 Mrt 2017, 14:07

Zal vanavond ff in t boek loeren......Vind ik wel grappig.

Naar mijn mening heb je te maken met n sensor die je buitenlucht regelt via t klepje in je luchinlaat en....je verhoogd ...ietsje, bij koude start. Deze gaan in t algemeen erg vlot terug naar normale stat. toerental....Ik...neem aan dat ie extra peut geeft bij koude start en ja....als dat niet ok is zal ie veel drinken. Maar je geeft zelf aan dat ie later wel t gewone verbruik heeft.

Zal mij vanavond s ingraven in t boek......
Om oud en wijs te worden :wink:, moet je jong en dom beginnen... :lol:
GL-1000
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 14 Okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1000

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 26 Mrt 2017, 20:02

overbodige quote gewist

ja zeg maar de winterstand van het luchtfilter, die heb ik uitgeschakeld door het vacuumslangetje los te trekken. Dan krijg ik dus altijd de zomerstand. Want hij krijgt alleen maar niet opgewarmde inlaat lucht. In standje winter trekt die de lucht uit een ander kanaal wat over een door koelwater verwarmde buis loopt. Te warme inlaat lucht is naar ik aanneem ongunstig voor het mengsel. Ik ga dat echter weer aansluiten want het heeft niet veel gebracht. ik ben alleen nieuwsgierig wat die andere sensor doet die de luchttemperatuur meet onder de koplamp?
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Re: verbruik 1500

Berichtdoor appieabc » 26 Mrt 2017, 23:45

wat bij mij behoorlijk scheelt is hoog octaan en de wat duurdere benzines tanken octaan 98 als het kan.
Gebruikers-avatar
appieabc
 
Berichten: 994
Geregistreerd: 05 Mei 2008, 20:08
Woonplaats: amsterdam
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Berichtdoor RonalT » 27 Mrt 2017, 16:33

Ik citeer een website van een technische opleiding:


Octaan

Als eerste is het belangrijk te weten dat benzine het spontaanst en best ontbrandt met een laag octaangetal. Denk bijvoorbeeld aan de normale benzine RON 91. Het octaangetal is een zogenaamd vergelijkingsgetal. Octaan is een bestandsdeel van benzine en men heeft aan octaan het getal 100 gegeven. Dit getal heeft dus niets met de hoeveelheid octaan in benzine te maken.

Pingelen

Het beste is om benzine met het laagste octaangetal te gebruiken wat door de autofabrikant is vrijgegeven. Dat is benzine die nog net niet op de pingelgrens zit.

Pingelen is het geluid dat je hoort als je bijvoorbeeld rijdt met te veel voorontsteking in het lagere toerenbereik en dan plotseling volgas geeft. Het geluid van een rammelende zak knikkers dat je dan hoort, noemt men pingelen. Dit zijn de geluidsgolven van het detoneren van de onverbrande koolwaterstoffen. Deze ontstaan doordat na de verbrand-inginleiding de druk en temperatuur boven een bepaalde waarde uitstijgen. Het restmengsel verbrandt dan niet meer, maar detoneert met enorme drukgolven. Dit heeft grote schade aan het drijfmechaniektot gevolg. In moderne motoren zitten klopsensoren die bij pingelen de ontsteking en/of het TI signaal terugnemen. Het motorvermogen daalt dan.

Verbrandingskamer

Om zo veel mogelijk energie uit de brandstof te halen en zo economisch mogelijk te rijden, moet worden gezorgd voor een zo hoog mogelijke motorcompressie. Dat betekent een optimale combinatie van motorconstructie en hoogte van het benzineoctaan. De vorm van de verbrandingskamer is hierbij zeer belangrijk. Het centraal ontsteken en naar alle kanten gelijk ontbranden werkt namelijk het beste, eventueel kan hiervoor een zogenaamde squiseruimte zijn geconstrueerd. Motoren met 4 kleppen per cilinder hebben de bougie op de juiste (want centrale) plaats. Bij veel oudere 2-kleps motoren zit de bougie vanwege constructiebedingingen uit het midden, waardoor de compressieverhouding niet hoog genoeg kan zijn om detoneren te voorkomen. Bij sommige typen werd daarom een extra 2e bougie per cilinder toegepast, zoals bij de 4 cilinder Carrera, de 964 en 993. Dit zijn allemaal motoren met 2 kleppen per cilinder waarbij dankzij de 2e bougie alle brandstof verbrand is, voordat detonatie kan optreden. Het is echter wel een dure en ook gevaarlijke oplossing, want wanneer 1 bougie uitvalt, zal de motor gewoon doorlopen met één kloppende (pingelende) cilinder, die uiteindelijk vanzelf uitvalt.

Hoger octaangetal

Wat men kan doen is benzine met een hoger octaan gaan gebruiken.

Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen.Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.


Dus:

1. Zoek uit wat het laagste octaangetal voor de motor is, wat loopt het mooist?

2. Als je niet weet of een auto is omgebouwd naar E10 of je kunt geen Euro 95 tanken zoals bijvoorbeeld in Frankrijk dan is het verstandiger om 98 octaan te tanken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender voor 2016 wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan
Gebruikers-avatar
RonalT
 
Berichten: 11395
Geregistreerd: 11 Okt 2007, 09:45
Woonplaats: Dinteloord
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Berichtdoor appieabc » 29 Mrt 2017, 20:44

verhaal klopt als een zwerende vinger helaas zijn er verschillende specificaties en waarden Europese zijn anders ls Amerikaanse en een 4 cylinder verbranding motor is heel anders dan een 6cylinder ergo injectie als carburateur dus kort door de bocht heb j gelijk enkel de ervaring leert dat een krachtigere ontbranding beter is ik zou zeggen doe de ervaring een op, de quote over e10 slaat de plank volledig oct 90 werd al verkocht voor er e10 werd toegevoegd.
Gebruikers-avatar
appieabc
 
Berichten: 994
Geregistreerd: 05 Mei 2008, 20:08
Woonplaats: amsterdam
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Berichtdoor redmac » 02 Apr 2017, 22:06

Damn. Ik heb 'm ook op 1:12 draaien. En inderdaad zit 'ie bij een '90er voorop 't midden. Ik wist wel dat die sensor op een gegeven moment verplaatst was. maar dat dat zo veel zou schelen. !:17 wil ik ook wel :D
Ben op voorhand al helemaal blij ;-)
In retrospect is alles evenredig tegengesteld
redmac
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 19 Sep 2009, 16:17
Woonplaats: Paal
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Berichtdoor wijnz » 03 Apr 2017, 23:33

Nu, na de modificatie verplaatsen sensor naar kuchtfilter 1 op 16 :D :lol:
wijnz
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 25 Jun 2016, 13:25

Vorige

Terug naar GL1500

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast