Luchtvering

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere
Contacteer:

Luchtvering

Bericht door GL1500SE1992 » 17 mar 2012, 15:12

Hallo mede wingers,

Wie weet of je de luchtschokbreker aan de linkerzijde kan reviseren.
Toen ik namelijk vandaag mijn banden ging vernieuwen zag ik dat de hoes stuk was en dat hij vochtig was dus neem ik aan dat er een lekkage is anders zit er geen vocht.

Wie weet of dit mogelijk is en wie weet er anders een te koop tegen een fatsoenlijke prijs. Ik heb geen haast maar het rijd denk ik prettiger als hij normaal werkt want de veer aan de linkerzijde ( met spiraalveer ) moet het nu opvangen denk ik.

Korrie

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Luchtvering

Bericht door bowser » 17 mar 2012, 15:48

Staat de meter op je dashbord dan op nul :?: :?: :?:
Of houdt hij gewoon zijn druk
voordat je gaat reviseren eerst maar eens weten of je druk wegzakt
de hoes is los te koop en kan er met niet al te veel werk gewoon overheen geschoven worden
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door GL1500SE1992 » 17 mar 2012, 17:03

Hoi,

Dat is een hele goeie :oops: daar heb ik nooit aaan gedacht ik denk direct weer aan het ergste.
Ik zal eens kijken hoe dit werkt want ik heb geen boekje bij de Wing even zoeken of ik dit kan vinden

Waar moet de druk ongeveer op staan dan normaal gezien

Een hoes had ik al gezien kost rond de 20 euro

mvg

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door Antoon Aarts » 17 mar 2012, 17:49

GL1500SE1992 schreef:Hallo mede wingers,

Wie weet of je de luchtschokbreker aan de linkerzijde kan reviseren.
Toen ik namelijk vandaag mijn banden ging vernieuwen zag ik dat de hoes stuk was en dat hij vochtig was dus neem ik aan dat er een lekkage is anders zit er geen vocht.

Wie weet of dit mogelijk is en wie weet er anders een te koop tegen een fatsoenlijke prijs. Ik heb geen haast maar het rijd denk ik prettiger als hij normaal werkt want de veer aan de linkerzijde ( met spiraalveer ) moet het nu opvangen denk ik.

Korrie

Heb de rubberhoes en keerring altijd wel liggen .

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Luchtvering

Bericht door RonalT » 17 mar 2012, 19:01

GL1500SE1992 schreef:Wie weet of je de luchtschokbreker aan de linkerzijde kan reviseren.
De luchtschokbreker aan de linkerzijde???
Bij mij zit deze aan de rechterzijde :wink:
Aan de linkerzijde zit een gewone schokbreker.
GL1500SE1992 schreef:Waar moet de druk ongeveer op staan dan normaal gezien
De luchtveer....
Instellen tussen 0 en 40 psi (4 Bar) (of zo) al naar behoefte. Dus als je wil testen of de luchtveer goed werkt zet je hem op 30 (of 3) en wacht een aantal uren. Ik weet dat hij bij mij na maanden nog net zo staat als direct na het instellen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door GL1500SE1992 » 17 mar 2012, 22:49

Hoi,

Zit natuurlijk rechts en links zit een normale veer.
Ik heb gekeken en hij stond op 50.

Als ik hem op 40 zet is dat dan normaal ? Ik rij eigenlijk altijd alleen of met mijn dochtertje zij weegt maar 30 kg.

Antoon ik begrijp nu dat hij dus mogelijk eens niet lek is maar gewoon de rubberenhoes is gescheurd. Maar ik vond het daar toch redelijk vochtig ??


Korrie

Gebruikersavatar
goldwingdragon
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2010, 15:59

Re: Luchtvering

Bericht door goldwingdragon » 18 mar 2012, 14:58

misschien makkelijk 14 psi = 1 bar
you own a wing to show the thing

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Luchtvering

Bericht door harmdeboer » 18 mar 2012, 19:15

GL1500SE1992 schreef:Hoi,

Zit natuurlijk rechts en links zit een normale veer.
Ik heb gekeken en hij stond op 50.

Als ik hem op 40 zet is dat dan normaal ? Ik rij eigenlijk altijd alleen (als ik al rij) of met mijn dochtertje zij weegt maar 30 kg.

Antoon ik begrijp nu dat hij dus mogelijk eens niet lek is maar gewoon de rubberenhoes is gescheurd. Maar ik vond het daar toch redelijk vochtig ??


Korrie
nee de hoe is gescheurd maar de keering is lek... daarom is hij nat... dus 2 verschillende dingen aan de zelfde veer poot...
maar antoon wil het oplossen... en waarschijnlijk tegen precies de juiste prijs... :lol: :lol: :lol: :lol:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door GL1500SE1992 » 19 mar 2012, 11:16

Hoi,


Ja dat dacht ik al ware het niet dat hij gewoon op druk blijft staan na een naacht staat hij nog gewoon op 35 zoals ik hem had ingesteld.
Maar een revisie kan nooit kwaad behalve dat het geld kost, maar het hele leven kost geld dus kan dit er wel bij :oops: .

Ik zal maar een revisiesetje bestellen en maar even aan de slag gaan. Nee ik zeg het verkeerd eerst maar eens los halen om te zien wat er nou echt aan de hand is, want hij blijft gewoon op druk zegt de meter :?
O en Harm revisie is voor mij geen probleem hoor of het nu een 1 pitter is of 8 of 12 noproblemo.

Ik doe eigenlijk alles zelf maar soms moet je het uithanden geven omdat er soms mogeljk speciaal gereedschap nodig is en dit soms niet zelf is te maken.

Maar ik doe altijd eerst even wat onzerzoek voor dat ik begin want een goed begin en gereedschap is het halve werk.
En vaak komen er op een forum mensen die dit al een hebben gedaan met voorstellen van let daar even op of doe dit dan ook direct.
Nou ik hoef dan het wiel niet meer uit te vinden ik moet dan alleen er voor zorgen dat hij door rolt. :D

We gaan zondag as het maar eens loshalen eerst de toerrit van de 25e maar eens proberen te starten in Andijk bij Sturgis

Korrie

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Luchtvering

Bericht door harmdeboer » 19 mar 2012, 22:23

GL1500SE1992 schreef: O en Harm revisie is voor mij geen probleem hoor of het nu een 1 pitter is of 8 of 12 noproblemo.

Korrie
o maar dan ben je meer voor de hoes kwijt dan voor de rest...
je hoeft alleen de olie keerring/schraapring te vervagen ik meen 15 euro... en de olie...
meer zal er niet aan kapot zijn... (meestal zie je dat pas als hij los is...) maar goed in 95 % van de gevallen is het alleen de olie keerring.

succes!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door koltd » 19 mar 2012, 22:54

ik reviseer de gl 1500 schokbrekers zet er een nieuwe kering in en vul ze opnieuw af

gr koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Bjenke
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 okt 2013, 22:32

Re: Luchtvering

Bericht door Bjenke » 20 okt 2013, 23:07

koltd schreef:ik reviseer de gl 1500 schokbrekers zet er een nieuwe kering in en vul ze opnieuw af

gr koltd
Hoi
Ik heb een gl 1500
Met olie in de hoes
Maar de druk blijft constant zakt niet weg
Wel met veel te lage druk slechte weg gereden
Waar een aantal keren de vering zelfs dood veerde
Bij thuis komst olie op de band , dacht dat het de cardan keerring was
Maar na het demonteren zag ik dat het de lucht vering is
Nu staat ie op 34 druk en zakt niet
Ook geen Olie spoor
Moet ik nu reviseren laten bij jouw of kan ik een nieuwe keerring plaatsen
Of zou die niet lek zijn nu omdat het nu niet meer lekt hij houd de druk vast en geen olie spoor

Met vrgr. Bjenke 0655321362. Amih@hetnet.nl

Rob Pt

Re: Luchtvering

Bericht door Rob Pt » 20 okt 2013, 23:55

goldwingdragon schreef:misschien makkelijk 14 psi = 1 bar
Ja, op zich kan deze wetenschap van pas komen maar in dit geval heb je er niet veel aan omdat de druk óf in psi óf in kPa wordt aangegeven. Althans dat zegt mijn Instructieboekje op blz. 18.
Hetgeen dan meteen ook weer voor verwarring zorgt want in dat instructieboekje valt te lezen dat alleen bij de landcode E (= United Kingdom) de druk in psi wordt aangegeven en bij de overige landcodes (F, ED, SW, FI, AR, SP, SI) in kPa.
Nu heb ik zeker weten een 1500SE met landcode ED (= Europa, Noorwegen, België, Nederland en Italië) maar mijn meter geeft toch echt in psi aan .......

Nog een aanvulling. In het instructieboekje staat ook dat je de druk moet instellen met de motor op de middenbok en niet op de zijstandaard omdat je dan verkeerde aflezingen krijgt en ........ dat klopt ! Ik heb het uitgeprobeerd en het gaf bij mij een verschil van ruim 3 psi. Of het nu + of - was ben ik even kwijt maar dat is op zich niet belangrijk, het geeft een verschil !

Rob

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Luchtvering

Bericht door cooper » 21 okt 2013, 06:55

Rob Pt schreef:
goldwingdragon schreef:misschien makkelijk 14 psi = 1 bar
... In het instructieboekje staat ook dat je de druk moet instellen met de motor op de middenbok en niet op de zijstandaard omdat je dan verkeerde aflezingen krijgt. Ik heb het uitgeprobeerd en het gaf bij mij een verschil van ruim 3 psi. Of het nu + of - was ben ik even kwijt maar dat is op zich niet belangrijk, het geeft een verschil !

Rob

Wat op zich ook weer geen probleem mag zijn als je je druk steeds op dezelfde manier test. Durf er geen weddenschap op beginnen of deze meters wel of niet geijkt zijn hoor. :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Rob Pt

Re: Luchtvering

Bericht door Rob Pt » 21 okt 2013, 10:46

cooper schreef:Wat op zich ook weer geen probleem mag zijn als je je druk steeds op dezelfde manier test.
In het kader van meten is weten heb ik dat zojuist even getest. Ik denk dat reden dat Honda voorschrijft om de druk te meten en in te stellen met de motor op de middenbok is omdat je dan er zeker van kunt zijn dat je de druk altijd op dezelfde wijze meet.
Met de motor op de middenbok kun je ervan uitgaan dat de vering altijd op dezelfde wijze 'uitzakt' en je daardoor altijd een correcte meting hebt echter met de motor op de zijstandaard niet ! Door de motor heen en weer te bewegen terwijl hij op de zijstandaard stond kwam ik in de diverse 'standen' tot verschillen van 3 psi. Niet erg nauwkeurig dus omdat je nooit weet in welke 'stand' hij staat want ook nadat ik de motor een paar maal helemaal naar links duwde en weer losliet, las ik verschillende waarden af .
cooper schreef: Durf er geen weddenschap op beginnen of deze meters wel of niet geijkt zijn hoor. :wink:
Of alle meters van de diverse Goldwings onderling exact hetzelfde aan zullen geven weet ik ook niet maar ik vermoed dat de verschillen miniem zullen zijn en dat ze wel geijkt zijn. Je kunt er immers ook je bandenspanning mee aflezen en op de juiste waarde brengen en het zou toch wel bijzonder prettig zijn als je dan zeker weet dat je de juiste spanning afleest !

Rob

Plaats reactie