werking corner lights

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

werking corner lights

Bericht door roofer » 06 jan 2012, 23:17

Bij mijn 1500 se 1996, branden de corner lights altijd. Is dit de bedoeling of moeten ze aangaan in combinatie met de knipperlichten??
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: werking corner lights

Bericht door De Motormuis » 07 jan 2012, 01:45

Hallo Roofer.

Het is de bedoeling dat de cornerlights gaan branden als je richting aangeeft.
Zijn lampen om extra licht te geven bij het omgaan van de "corner " ( hoek of bocht )
Anders zouden het mistlampen of verstralers kunnen zijn.
Maar ze zijn nu waarschijnlijk aangesloten bij je gewone verlichting, sommigen vinden dat mooier.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: werking corner lights

Bericht door nico72 » 07 jan 2012, 07:25

Jep ik vind het ook mooier als ze altijd branden net als sommige automobilisten altijd met mislampen aanrijden brandem mijn cornerlichts dus altijd.

Gr.Nico
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: werking corner lights

Bericht door bowser » 07 jan 2012, 12:08

Als je je lowers weghaald hangt er tegen het frame een stekker hoort een relais in te zitten
Deze zal er nu niet in zitten en doorgelust zijn zodat je cornerlights altijd branden
Kwestie van 2 relais insteken en ze gaan weer met je knipperlicht mee :D
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: werking corner lights

Bericht door roofer » 07 jan 2012, 12:16

bedankt voor de reacties, alleen even uitzoeken of je de constant brandende lights mag voeren of dat ze alleen mogen in combinatie met de knipperlichten.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: werking corner lights

Bericht door RonalT » 07 jan 2012, 17:04

roofer schreef:of je de constant brandende lights mag voeren of dat ze alleen mogen in combinatie met de knipperlichten.
Mogen? De vraag is welke verlichting aan onze motoren is toegestaan.....

Als je ze continu wil laten branden is een oplossing zoals een aantal forumleden hebben toegepast wel aan te raden. De lampen die er nu inzitten vragen namelijk 35 Watt per stuk. Dus je verbruik is 70 W meer dan normaal. Diverse motoren zijn door de eigenaren uitgerust met een extra lampje in de corneringlights die maar 10 W zijn (ongeveer) zodat de dynamo minder belast wordt.

Als het om de wettelijk verboden verblinding zou gaan, een corneringlight schijnt schuin opzij naar beneden. Dus verblinding is geen issue.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GL1500SE1992
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 mar 2011, 08:54
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: werking corner lights

Bericht door GL1500SE1992 » 13 jan 2012, 22:31

Hoi,

Maar officieel mogen ze niet constant branden eigenlijk ook niet als je de hoek omgaat. Dit wordt toegestaan maar mag niet.
Nieuwe auto's zijn er ook vaak mee uitgerust, knipperlicht aan extra cornerlampje aan. Ook dit mag niet maar wordt toe gestaan omwille van verkeersveiligheid.

Ik denk dat men het WVW of de inrichtingeisen voor motorvoertuigen nog wel gaat aanpassen.

Alleen de overheid is een zeer stug orgaan wat niet duidelijk en vlot werkt of waar structuur is. Alleen waneer het hun uitkomt laat ik het maar een soort "Maffia praktijken" noemen.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: werking corner lights

Bericht door De Motormuis » 13 jan 2012, 23:41

GL1500SE1992 schreef:Hoi,

Ik denk dat men het WVW of de inrichtingeisen voor motorvoertuigen nog wel gaat aanpassen.

Alleen de overheid is een zeer stug orgaan wat niet duidelijk en vlot werkt of waar structuur is. Alleen waneer het hun uitkomt laat ik het maar een soort "Maffia praktijken" noemen.
Ja, vroeger was het derde remlicht in het begin ook verboden.Als je een auto had waar dit inzat mocht het niet werken,later toen steeds meer mensen dit toch hadden werd
het dan maar toegestaan.Nog later werdt het zelfs verplicht.
En zo nog wel meer voorbeelden. Fietsers klooien altijd maar wat af in verkeer,door rood rijden en geen verlichting is vrij normaal,maar omdat ze toch zeer kwetsbaar zijn en zwakkere
weggebruikers zijn worden ze nu zelfs wettelijk "beschermd ".Krijg maar eens een ongeluk met een fietser,zelfs al is het zijn schuld, meestal draai je zelf op voor je onkosten.
Maar het rare is dan, bromfietsen,scooters en de motoren rijden ook op twee wielen, hebben ook meer risico op of bij een ongeluk, maar zijn niet "beschermd".
Wat zouden wij dan moeten doen om ook meer van "bescherming"in het verkeer te kunnen genieten. Wij moeten toch ook gewoon zelf zeer goed uitkijken en voor genoeg vooruit kijken.
Preventief rijden. Dus mensen let gewoon zelf goed op en rijd veilig.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: werking corner lights

Bericht door Henkie de ledman » 14 jan 2012, 16:44

Tja ik neem aan dat je het over een GoldWing heb,,, als ze mij hadden aangehouden en mijn wel of niet controle hadden uitgevoerd Dan had ik een serieus probleem,,,,Er is namelijk geen Goldwing (uitzonderingen daargelaten) die de echte juiste verlichting voert.
er is altijd ergens een lampje wat extra brand.. althans bij mij wel.. hahahaha
Heb ooit wel eens met mijn 1100 in de nacht een verlichtings controle gehad. En de agent zei toen ... als er 10 uitvallen dan zien ze je nog van een km..... ahhahaah overal lampjes.... had ik..
roofer schreef:bedankt voor de reacties, alleen even uitzoeken of je de constant brandende lights mag voeren of dat ze alleen mogen in combinatie met de knipperlichten.
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: werking corner lights

Bericht door DeWoert » 14 jan 2012, 17:13

Heeft iemand eigenlijk al eens iets van LED lampen kunnen vinden die in de Cornerlights passen ?
Ik heb gezocht, maar tot nu toe niets kunnen vinden dat "zomaar" past...
Mijne branden continue, vind ik mooier, en ik vermoed dat je daarmee ook iets beter zichtbaar bent.
Alleen zitten er nu 35W lampen is, dat zou dus met LED een stuk zuiniger moeten kunnen... :idea:

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: werking corner lights

Bericht door Henkie de ledman » 14 jan 2012, 17:18

ik heb ze wel 3 mm maar of ze via de cormer lights voldoende licht geven betwijlfel ik..
misschien meerdere plaatsen... geen idee..

henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: werking corner lights

Bericht door RonalT » 14 jan 2012, 17:56

GL1500SE1992 schreef:Maar officieel mogen ze niet constant branden eigenlijk ook niet als je de hoek omgaat. Dit wordt toegestaan maar mag niet.
Nieuwe auto's zijn er ook vaak mee uitgerust, knipperlicht aan extra cornerlampje aan. Ook dit mag niet maar wordt toe gestaan omwille van verkeersveiligheid.
Ooit nagezocht?
Wat me opval is dat je denk dat het gedoogd wordt in verband met de verkeersveiligheid??? Ik vraag me af wat het aan verkeersveiligheid zou toevoegen. Een brandende corneringlight wordt door buitenstaanders altijd gezien als mistlampen waarvan er één kapot is (er is me al verschillende keren verteld 'dat een van mijn mistlampen' kapot is.


Verder heb ik het wel even nagezocht op:
volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) - Geldend op 14-01-2012
Artikel 41

lid 2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
Dus lijkt me het net gedoogd, maar toegestaan om corneringlights of hoeklichten te voeren.....

en wat zijn de diverse soorten precies?
bochtverlichting: een verlichtingsfunctie voor betere verlichting in bochten

hoeklicht: licht dat wordt gebruikt voor aanvullende verlichting van het deel van de weg dat zich bij de voorhoek van het voertuig bevindt, aan de kant waarnaar het voertuig gaat draaien

staaklicht: licht aan de achterzijde van het voertuig dat voor de bestuurder de lengte van het voertuig kenbaar maakt
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: werking corner lights

Bericht door Chris.Wolters » 02 mar 2015, 11:27

Hoi,

Ik weet oud topic, maar wil toch even zekerheid hebben (ook omdat ik nieuw ben als GW rijder).

Volgens het RVV art 41. lid2. dat nog steeds geldig is vallen dus de cornerlights (hoeklicht) van de Gold Wing onder hoek verlichting die dus alleen aan mag als men richting aan geeft in die bewuste richting.
(RVV is Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990))

Volgens de Regeling Voertuigen mag een motorfiets helemaal geen cornerlights (hoeklicht) hebben? hij mag wel twee mistvoorlichten bezitten.
RV art 5.4.51 en art. 5.4.57

Wat ik dan persoonlijk weer vertaal in de cornerlights van de Gold Wing, als mistlampen beschouwd moeten worden en hierdoor alleen gebruikt mogen worden bij hevige regen, mist, en sneeuwval.
RVV gaat over hoe je deel mag nemen aan/ op de weg, RV gaat over hoe je voertuig er uit moet zijn op die weg.

Nu heb ik ergens gelezen (maar kan het niet meer vinden) dat je veel lampjes op je motor mag hebben maar deze flauw licht mogen hebben en niet uitstralend mogen zijn, en dat verlichting van de zelfde kleur binnen elkaars straal van 20cm als 1 lamp worden beschouwd.

Vul maar aan of haal maar onderuit ik wil het voor de zekerheid weten en heb geen zin in discussies met oom agent of meneer de diender.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2644
Lid geworden op: 03 feb 2008, 18:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zwijndrecht (nl)

Re: werking corner lights

Bericht door Henkie de ledman » 02 mar 2015, 11:32

moet je niet zo zwaar aan tillen.. zolang hem maar geen blauwe lichten zijn..
Anders zou ik elke dag aangehouden worden, en na heel wat jaren,, nog nooit aangehouden..

gr Henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.




发件人= henk

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: werking corner lights

Bericht door pbeeren » 02 mar 2015, 15:27

Ik heb er LED lampjes in gezet.
Probleem is dat er een soort "Honda" fitting zit.
Deze heb ik er uit gehaald en de draadjes rechtstreeks op het lampje gesoldeerd.
Wel even opletten dat de plus en min goed zitten.
Ik dacht eerst dat er 1 kapot was omdat ik de middelste draad ook met het midden van de lamp had doorverbonden maar toen bleek dat de min te zijn waardoor het lampje niet brandde. even omgesoldeerd en toen deed hij het ook.
Toevallig de vorige week deed het licht het niet meer en na wat zoekwerk en meten bleek de zekering verbrand omdat er voorheen gewone lampen in zaten en dus veel meer stroom afnam .
Zal dus nu geen probleem meer zijn
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Plaats reactie