koppeling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Akke
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2011, 11:31
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Apeldoorn

koppeling

Bericht door Akke » 27 apr 2011, 12:34

Wie kan mij verder helpen.
Ik heb een 1500 eind 1990 volgens mij schakeld hij niet echt lekker hij klikt erg hard zoals je bij bmw vaak hoord ook als je hem van vrij in zijn 1ste zet het is net of de platen blijven plakken.....Ik heb de motorolie vervangen (weet niet wat er in zat )maar nu semi syntetisch 10w40 speciaal voor motoren.
En ik heb de remvloeistof van de koppeling ververst ontlucht (dot4)heb geen lekkage kunnen ontdekken niet bij de hoofd en niet bij de slave cilinder.Nu heb ik het idee dat er verkeerde olie in heefd gezeten en dat daarom de platen blijven plaken als dat zo is zal het langzaam weer beter moeten gaan denk ik.
Als iemand van jullie zegt van nou dat is het niet het zal dat of dat wel zijn dan hoor ik het graag.
Vr Gr Akke

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: koppeling

Bericht door harmdeboer » 27 apr 2011, 16:23

de platen blijven ook met goede olie plakken indien deze niet optijd ververst.

2 mogelijke oplossingen

1 aangezien je nu al nieuwe olie op je fiets hebt zou ik TOP END TREADMENT van Forte in aan je olie toevoegen.
2 bij de volgende olie wissel je blok spoelen met flush! dit verwijderd alle slik en slijk en maakt je blok van binnen schoon... dus ook je koppeling...
,let op bij flush bestaat ook de kans op lekkages!! kleine lekkages die nu dicht geslipt zitten kunnen met flushen open gaan...

dus...
1http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
2http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Akke
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2011, 11:31
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Apeldoorn

Re: koppeling

Bericht door Akke » 28 apr 2011, 11:15

Bedankt Harm voor de reactie zal zaterdag op jagt gaan naar dat spul

Gr Akke

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door Chris.Wolters » 05 mei 2015, 07:27

Ik heb dit zelfde probleem waarschijnlijk, bij het omhoog of omlaag schakelen zijn het behoorlijke klappen die gemaakt worden (af en toe(vaak wel en soms niet) en maakt ook niet uit of het blok warm of koud is, Als ik de koppeling goed in knijp en langszaam de schakel omhoog of omlaag duw gaat hij er wel zonder hokken of klappen in maar heb je even een moment van "hij moet nu" dan is het een klap die gemaakt wordt).
En soms bij het terug schakelen moet je hem er echt in trappen anders gaat hij niet.

Afgelopen januari een flush uitgevoerd olie ververst en er NANO TECH 4+ 10W-40 van putoline in gedaan.

Nu vraag ik mij af heeft de forte Top End Treatment nog wel toegevoegde waarde?
Daarnaast zag ik dat putonline nieuwe olie heeft voor de GL1500 speciaal voor natte plaat motoren ESTER TECH SYNTEC 4+ 10W-40 van putoline.
Voordelen:
  • Zeer sterke smeerfilm, ook onder de meest extreme bedrijfscondities
    Maximale motorprestaties
    Zeer hoge en extreem stabiele viscositeitsindex
    Optimale werking van de natte koppeling
    Trefzeker en soepel schakelgedrag
    Superieure bescherming tegen slijtage
    Minimaal olieverbruik door lage vluchtigheid Ester Tech Syntec 4+ 10W-40
Nadeel: is exclusief ontwikkeld voor moderne hightech race- en wegmotoren met hoge- tot zeer hoge vermogens.

Lijkt er op als je deze nieuwe olie gebruikt je Top End Treatment niet meer nodig hebt of zie ik dat verkeerd?

Binnenkort gaan we hopelijk de koppelingskabel en cylinders nazien en de dot4 verversen. Hopenlijk lost dat al wat op.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling

Bericht door Rongoos » 05 mei 2015, 21:59

Chris, die van mij schakelt soms als boter en soms moet ik hem erin trappen en voel je ook meerdere weerstanden.
Ik kan er ook geen vinger opleggen wanneer hij nu soepel schakelt en wanneer niet.
Het enige wat ik merk is dat als met mijn tenen schakel (puntje van de laars) dan heb ik de weerstand.
En zet ik mijn wreef eronder en til de schakelpook al iets op voor ik schakel dan schakelt hij weer een stuk soepeler.
Misschien zijn onze schakelproblemen verleden tijd met de schakelbrace die ze aan het ontwikkelen zijn.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door Chris.Wolters » 06 mei 2015, 15:07

Hey Ron,

Koffie ...lol...

Maaru ik heb het e.e.a. getest nu schijnt het zo te zijn dat als je de GL op het midden bok hebt staan en het achterwiel is vrij van de vloer, je start hem en zet hem in z'n 1 en houd de koppeling in geknepen.
Het wiel zal gaan draaien langzaam maar wel draaien. Okey dat doet hij.
Nu schijnt het ook zo te zijn dat je dan het wil moet kunnen tegen houdt met je laars o.i.d. simpels en dat be hoeft niet veel kracht te kosten.
Dat is bij mij niet het geval, wat dus aan zou geven dat mijn platen kleven.

Dus ik zit er hard aan te denken om die Top End Treatment er toch bij te gooien, om te kijken of hij na 100km minder kleeft.
En we gaan de koppeling vloeistof & circuit nakijken en of vervangen. Hopelijk Zaterdag al.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koppeling

Bericht door RonalT » 06 mei 2015, 16:44

Kleven is een mogelijkheid en een andere mogelijk is dat de platen niet genoeg van elkaar komen en daardoor dit effect veroorzaken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door Chris.Wolters » 06 mei 2015, 18:13

Vandaag even langs Motorplanet geweest (Almeerse Honda motor dealer), hij zij mij dat Top End Treatment leuk is voor de auto maar niet geschikt is voor de motor en zeker niet voor een GL1500.
Alles wat je in je olie toevoegt gaat rechtstreeks naar je platen en dan worden ze vuil en gaan zeker kleven.

Hij zij ook dat als ze kleven het waarschijnlijk komt door verkeerde olie die er nu in zit of heeft in gezeten.

Toe ik beschreef wat ik heb zij hij hetzelfde als RonalT:
RonalT schreef:Kleven is een mogelijkheid en een andere mogelijk is dat de platen niet genoeg van elkaar komen en daardoor dit effect veroorzaken.
Dus ik kreeg de tip mee om zo snel mogelijk de Dot4 te vervangen en dit ieder jaar te doen en maximaal om de twee jaar.
Dot4 trekt vocht aan en het koppelings- circuit is kleiner dan het rem circuit en heeft dus snel last van vocht.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling

Bericht door Rongoos » 06 mei 2015, 22:00

Ik ben A-technisch maar wil wel een hoop leren over onze motor.
Heeft onze koppeling ook een drukgroep? en is het niet gewoon een kwestie van de drukgroep met koppelingsplaten te vervangen?
Aan de andere kant hoor ik daar niemand over dus ik vermoed dat onze ingenieuze machines anders in elkaar zitten als een auto. :D
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: koppeling

Bericht door RonalT » 06 mei 2015, 23:30

Heel anders. Een auto heeft een droge platen koppeling met twee platen.
Onze motoren hebben een koppeling met meer platen die in de olie draaien. Voordeel dat je de platen niet zo gemakkelijk kan laten verbranden. Nadeel dat je duurdere olie moet gebruiken, omdat auto-olie de koppeling laat slippen.

De drukgroep is een deftige uitdrukking voor een sterke veer die de platen tegen elkaar klemt als je de koppelingshandel niet hebt in geknepen of het pedaal (auto) niet hebt ingetrapt.
Als de drukgroep niet goed zou zijn zou de koppeling juist slippen omdat de platen niet voldoende tegen elkaar gedrukt worden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: koppeling

Bericht door peter » 07 mei 2015, 05:36

Gooi er ook geen olie in van een of ander huismerk wat lekker foedkoop is maar koop een echt merk. Zelf gebruik in Motul olie. Mijn 1500 schakelt prima zonder bijgeluiden. Mindere kwaliteit olie zat erin toen ik kocht en het was rammelen en hoop kabaal bij schakelen.

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: koppeling

Bericht door Chris.Wolters » 07 mei 2015, 06:29

Ik gebruik zelf nu die NANO TECH 4+ 10W40 van putoline (dat is ook wat BB in het onderhouds pakket verkoopt).

Die man van Motorplanet vertelde mij dat ik beter een ESTER TECH olie er in kon doen deze waren namelijk speciaal gemaakt voor de natte plaat koppeling motoren.
Dus zodra ik weer ga of zal moeten vervangen dan gooi ik die ESTER TECH SYNTEC 4+ 10W-40 er in.

@Ron technisch ben ik wel en handig ook wel maar motor technieken ga ik me nu voor het eerst mee bezig houden dus ook ik leer iedere dag weer wat bij
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: koppeling

Bericht door Rongoos » 07 mei 2015, 21:37

Dat is nou het mooie van ons forum, als iedereen zijn kennis en ervaring blijft delen dan leren de minder technische mannetjes onder ons daar ook weer van. :D
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie