goldwin op gas !

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
martin

goldwin op gas !

Bericht door martin » 21 mei 2006, 21:02

wie kan me wat meer info geven als je goldwin op gas wilt laten rijden ?

ik heb een goldwin 1500 .

ik zou bv willen weten ;

rijdt het goed?
waar kun je het laten doen ?
be-invloed het de rijkwaliteiten niet ?
wat zijn de kosten?
moet je een hogere wegenbelasting betalen?

zijn er mensen die er ervaringen mee hebben opgedaan ?
e.d.

Martin ..

H-Goldwing

Bericht door H-Goldwing » 22 mei 2006, 22:26

op de motor-forum.nl is iemand die een motor heeft om gebouwd naar gas.. dit is de topic
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/110668

Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 384
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Bericht door Garfield » 23 mei 2006, 22:54

Dat zijn goede vragen waar ik geen antwoord op heb maar ook heel
graag wil weten. Wel heb ik van iemand wat foto's ontvangen van
een GL1500 op gas maar ik weet niet wie de eigenaar is.

Hieronde de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

martin

gasrijden met de Goldwin

Bericht door martin » 23 mei 2006, 23:14

dank voor reactie met foto's .

het blijkt dat er best wel een aantal mensen zijn die op gas rijden.

zou wel eens willen weten bv wat het ea kost en welke dealers dat doen ?

voorzover ik weet hoef je geen hogere wegenbelasting te betalen dus dat scheelt alweer een slok op de befaamde borrel ;-)

overigens schijnt het benzinegebruik per goldwin nog wel ( eens) te verschillen .

vraag me af of dat nu aan de stijl van rijden ligt of dat er andere redenen voor zijn .

Martin...

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Bericht door zijspanman » 25 dec 2006, 11:23

Mijn 1500 rijd op gas en dat gaat super goed .

Ik heb het in laten bouwen !

Bij Geert kluskens?
077 4642076

Het ziet er super netjes uit en de 1500 met span rijd als een vorst en goedkoop.
Geen gezeur met het gas de 1500 rijdt net als of die op benzine loopt het scheelt alleen flink aan de pomp als je gaat betalen!!!

martin

Bericht door martin » 25 dec 2006, 12:38

Mijn 1500 rijd op gas en dat gaat super goed .

Ik heb het in laten bouwen !

Bij Geert kluskens?
077 4642076

Het ziet er super netjes uit en de 1500 met span rijd als een vorst en goedkoop.
Geen gezeur met het gas de 1500 rijdt net als of die op benzine loopt het scheelt alleen flink aan de pomp als je gaat betalen!!!
===========================
dank voor je reactie.

ben heel erg benieuwd naar je verdere ervaringen.

zoals bv het verbruik/of je ook carburatorproblemen krijgt(omdat je niet meer ,of minder op benzine rijdt)of er startproblemen zijn/...

ik vraag me overigens nog af of je nu de ruimte van de span nog wel kunt gebruiken voor personenvervoer?!
was anders een aanhanger geen goede optie geweest!?!?

Martin


:lol:

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Bericht door Antoon Aarts » 25 dec 2006, 14:54

Weleens de kofferbak van een zijspancombinatie bekeken ?
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

martin

Bericht door martin » 25 dec 2006, 15:20

Weleens de kofferbak van een zijspancombinatie bekeken ?
_________________
Onderdelen nodig ? www.wingservice.nl
Driver van GL 1500 Asp.
GL 1500 Asp. EML GT 2000

===============================
nou, nee ;-)) :lol:

omdat het verbruik met gas (iets) hoger ligt zal de acceradius iets minder zijn op gas( afgezien dat de tank maar voor 80% gevuld mag worden).

daarom dacht ik dat enig formaat gastank wel zinvol was?!

de ruimte van de span leek me daarvoor enigzins aan de kleine kant.

ik begrijp dat die dus nog wel voldoende ruimte heeft om een redelijke tank te herbergen? !

al zal ik overigens .denk ik, geen span aan mijn motor bevestigen omdat ik dan voor mijn idee het "echte" motorgevoel dan minder zal ervaren.

de (nog) enige wendbaarheid die er nu is met een motor( van dit formaat)vind juist o.a hetgeen wat motorrijden zo leuk maakt.

met een aanhanger behoud je dat nog enigzins.

maar daar kunnen de gedachten over verschillen natuurlijk;-)

Martin

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Bericht door zijspanman » 26 dec 2006, 12:47

Hallo Martin

Natuurlijk kunnen mijn kids er nog in .
De gastank zit in de koffer van het zijspan en dat neemt natuurlijk ruimte in .
Maar ik heb een summit zijspan van ezs en die is groot .
Maar het neemt ruimte in en dat ben je kwijt en de aanhanger neemt die plaats in (die had in toch al )
Op gas of benzine maakt het niet zo veel uit het gebruik ongeveer 1op 8 of zo op gas denk ik zelfs ieys zuiniger
Maar de gastank is groter (40 liter) dus kom je verder.
Het starten doe ik altijd op benzine zeker koud het gaat ook op gas maar dan komt er nog eens benzine in de carburateur en droogt niet alles uit .
Ik heb gekozen voor inbouw van de gas installatie ik heb er zelf te weinig verstand van en als je steeds met pech staat is ook niet alles .
Maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan maar het heeft weer voordeel als je veel op weg bent .

sucses ermee

martin

Bericht door martin » 26 dec 2006, 14:39

dank voor je reactie.

betreffende de gas inbouw;

qua ruimte valt het dus nog wel mee ( in de span).
dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
maar dat komt ook omdat die nog niet van dichtbij bekeken heb;-)

het voordeel van de inbouw (in de) span, is wel dat er een "vaste" verbinding is tussen de gastank en verdamper ( met een slang).
e.a is denk ik wel iets veiliger(!?).

als ik het doe met de gastank in de aanhanger zal die slang ( zo wie zo ) iets langer zijn naar de verdamper, maar ook zal die beweegelijker( moeten kunnen) zijn.
ik weet niet of dat ivm een eventuele keuring goed gekeurd gaat worden?!
vraag me af in hoeverre het overigens gekeurd moet worden omdat het voor de belasting niets uitmaakt (!?).

het verbruik is op gas ( denk ik, haast altijd) iets meer( dat is tenminste bij auto's wel het geval) en ook het vermogen neemt "iets" af ( al is dat minder het geval als vroeger).

het verbruik met de span ( en aanhanger) is wel iets hoger dan wat ik ( zonder deze extra's) verbruik.

mijn motor verbruikt "ongeveer" 1:15 tot 1:18) naar gelang de rijstijl.

gemiddeld is het ongeveer 1:17 , maar dan moet ik redelijk rustig en niet al te snel rijden ( dus zo wie zo me aan de snelheden houden;-)

hoe dan ook?!
hartelijk dank voor je informatie.

zijspanman
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42
Locatie: Kapelle

Bericht door zijspanman » 28 dec 2006, 18:14

Nou Martin jij bent de eerste die een gastank in een aanhanger doet !!

Dat geeft problemen en dat mag niet van de wet

De keuring is geen probleem maar er zijn regels .
Ook voor je verzekering is het zinvol je weet maar nooit wat ze er van zeggen als er wat gebeurt

Ik zou als ik jou was maar eens informeren bij Geert op het telefoon nummer wat ik op heb gegeven.

En over het gebruik zou me ook maar geen zorgen maken bij mij is het niet meer als op benzine en mijn zijspan met goldwing is 215 cm breed en ik hang er nog een aanhanger aan en de hele fam gaat mee .

Het totaal gewicht heb nooit opgeteld dat is niet meer leuk dan.

martin

Bericht door martin » 28 dec 2006, 22:53

LOL !

'k weet niet of ik de eerste ben die de gastank(eventueel) in de aanhanger doe, maar er zijn ook nog mogelijkheden om de gastank( dat neemt de meeste plaats in)in de koffers te doen.

mogelijk dat ik ( als ik over ga op gas ?)voor die optie kies?!

mijn idee om het in de aanhanger te doen,kwam eigenlijk alleen maar omdat de tank dan wat groter kan zijn.

e.a ben ik nog aan het uitzoeken wat het beste resultaat geeft ( qua ongemak met de aanhanger&construktie of het ongemak van een kleinere tank & vaker tanken ).

je hebt gelijk dat het qua construktie wel meer problemen kan geven. als je het in de aanhanger doet, maar technisch is het wel mogelijk ( al heeft nog niemand dat ooit eerder gedaan;-)

in hoeverre het van de wet niet mag, is me niet bekend ,of het moet een kwestie zijn dat er ( buiten de autoregels betreffende gas die me wel redelijk bekend zijn)algemene regels zijn, voor gasinbouw voor motorvoertuigen?!

betreffende de verzekering is het denk ik een kwestie van meerwaarde,want die maken er voor een auto ook verder geen probleem van ( mede natuurlijk omdat ze er van uit gaan dat hij off, gekeurd is!?).

hoe dan ook ?!
e.a is alleen nog maar als optie in mijn gedachten en al pratende/mailende komt vast de beste optie naar voren.

dank voor je reactie en zal het e,a zeker meenemen als ik wat ga doen!

Gebruikersavatar
Benjo
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 sep 2006, 15:08

Bericht door Benjo » 28 dec 2006, 23:05

Pietje zit op school. De meester zegt "wie heeft die scheet gelaten?"
Pietje antwoord "ik ik!!"
De meester zegt "naar de gang Pietje"
Als Pietje op de gang zit, denkt hij waarom zit de hele klas in de stank en
ik zit lekker op de gang.
Laatst gewijzigd door Benjo op 10 apr 2007, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

martin

Bericht door martin » 28 dec 2006, 23:24

LOL !!

uit ervaring( heb er meerdere getild) weet ik dat dergelijke tanks behoorlijk zwaar zijn;-)

hoe hoger het gewicht( in de topkoffer) hoe meer last je er van hebt.

in combinatie met iemand *achterop* ( van 85 kilo) maakt dat het rijden er niet altijd makkelijker op( vooral in een druk centrum waar je niet zo hard kunt en steeds stil moet staan zonder de voeten aan de grond te zetten;-).

zelf weeg ik ook omstreeks 100 kilo dus gezamelijk moet ik dan 455+85+100+gastank±65=ruim 705 kilo in evenwicht houden, LOL !!:-)

als ik er alleen op zit heb ik geen moeite( meer) om de zaak goed in evenwicht te houden, maar hoe hanteerbaar het blijft om alles op twee wielen overeind te houden zal dan wel blijken.

rijdend over de buitenwegen en snelweg is het natuurlijk geen enkel probleem , maar ik zal er niet aan ontkomen om ook weer naar huis te moeten door (gedeeltelijk)de bebouwde kom.
drukken van dit geheel( wat het gewicht van een auto benaderd) lijkt me ook niet echt gemakkelijk ;-)

Plaats reactie