Temperatuur meter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Temperatuur meter

Bericht door RonalT » 19 feb 2008, 23:32

Ik vraag me af of mijn motor wel op temperatuur kom bij deze lage buitentemperaturen?

Kan iemand mij vertellen hoe het wijzertje op je dashboard aanwijst na een kilometer of 40 rijden bij temperaturen van zo'n 2 - 5 graden Celcius ( zo koud is het namelijk op dit moment)
Mijn metertje wijst net voorbij de twee witte streepjes aan (dus net boven het minimum)

Afbeelding

Een foto zegt wat meer. Mijn motor stond tijdens het maken van de foto al even stil en de wijzer was iets gezakt. (tijdens het rijden staat hij net rechts van het dunne streepje)

Wat is normaal op dit moment?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
pepewing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 jan 2007, 15:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Hoboken/Belgie
Contacteer:

Bericht door pepewing » 20 feb 2008, 09:04

:) awel, ik heb dit nl ook. ik sta inderdaad ook rechts van t dunne lijntje, als ik het radiatorrooster afplak (=bijna geen rijwind)dan komt deze tot in de helft,...Ik dacht altijd dat mijn termostaat blijft openstaan, want in de zomer periode komt deze mooi voor het midden staan, bij vrienden, komt ook in de winter deze in t midden, dus zit jij misschien ook met een geblokkeerde termostaat. Ofwel werken uitvoeren en thermostaat vervangen, ofwel rooster een deel (3/4)afplakken. :)
groetjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 20 feb 2008, 16:45

pepewing schreef: Ofwel werken uitvoeren en thermostaat vervangen, ofwel rooster een deel (3/4)afplakken. :)
Hallo,

ik was er ook al bang voor dat de thermostaat niet goed meer werkt. Ik zal binnenkort eens gaan zoeken waar dat ding ergens zit.
Voorlopig eens proberen met afplakken.

Je hoor er nog van....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

olle griese
Berichten: 508
Lid geworden op: 10 jul 2007, 13:58
Locatie: Groningen

Bericht door olle griese » 20 feb 2008, 17:11

Ronald,
Je foto geeft bij mij een rood kruisje.
Als je de eigenschappen van deze foto in je berichtje plakt is hij zichtbaar
Afbeelding

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 20 feb 2008, 18:33

Volgens de owners manual zou de meter na de C (Cool) en voor de H (Hot) moeten staan.
Dit is natuurlijk als indicatie, samen met de tussen liggende streepjes.
Eigenlijk geeft dit aan , dat er mogelijk iets mis is wanneer de naald deze streepjes naderen.
Dus aandacht is vereist.
In dit geval aan de koele kant dus.




Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 742
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:26
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Limburg

Bericht door Snowdog » 15 mar 2008, 17:57

RonalT schreef:
pepewing schreef: Ofwel werken uitvoeren en thermostaat vervangen, ofwel rooster een deel (3/4)afplakken. :)
Hallo,

ik was er ook al bang voor dat de thermostaat niet goed meer werkt. Ik zal binnenkort eens gaan zoeken waar dat ding ergens zit.
Voorlopig eens proberen met afplakken.

Je hoor er nog van....

Hallo RonalT ,

Hoe is het afgelopen met het Thermostaat gebeuren ?

M.v.g.r. Ron .
Mijn You Tube Kanaal

http://www.youtube.com/user/321Snowdog

Gr Ron .

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Thermostaat

Bericht door RonWing » 26 mar 2008, 12:19

Hallo
Mijn 1500 uit '91 heeft het zelfde euvel, ik heb onlangs de thermostaat er uit gehaald. ( it is een vreselijk k.... werk :evil: ) Hij zit nl in het midden boven op je motorblok achter alle waterslangen.

Kortom, ding er uit , in een bak water met een thermokoppeltje gehangen en geen centje pijn, werkt perfect gaat goed open bij de juiste temperatuur en sluit ook zonder mankeren.
Alles weer teruggebouwd, 2 dagen verder en geen verschil met daarvoor. :? :?

Als ik goede zin heb en het weer wat beter wordt zal ik wel eens een Thermokoppeltje in mijn koelwater bouwen en werkelijke temperatuur meten.

Als iemend nog een ander idee heeft waarom de meter zo ver bij C blijft hangen hou ik me aanbevolen.
Tot dusver lijkt het een eigenaardighied van de motor.

Groetjes en veel rijplezier

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 26 mar 2008, 21:23

Nog wat mogelijkheden:

Temperatuursensor niet in orde, weerstand bij 60 graden 104 ohm, 85 graden 44ohm, 110 graden 20 ohm, 120 graden 16 ohm.

Aansluitingen vanaf de sensor vervuilt, dan word de weerstand groter en zal de meter minder aangeven.

Om de meter en de bedrading te checken, draad van sensor los halen en tussen de draad en massa een losse weerstand zetten van 20 ohm (110 graden) dan zal de meter toch wel dicht tegen het rood aan moeten staan.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 06 apr 2008, 17:13

pepewing schreef::) awel, ik heb dit nl ook. ik sta inderdaad ook rechts van t dunne lijntje, als ik het radiatorrooster afplak (=bijna geen rijwind)dan komt deze tot in de helft,...Ik dacht altijd dat mijn termostaat blijft openstaan,
Ik ben eens aan het knutselen geslagen, de weersvoorspelling was toch niet zo best. (regen, hagel en sneeuwbuien)

En na heel veel sloopwerk heb ik de thermostaat er uit.

Au-bain marie opgewarmd en wat blijkt, bij 75 graden begint de thermostaat op te gaan en bij 80 graden staat hij helemaal open.
De meting is verricht met een IR-meter van het merk Fluke. Deze wordt professioneel gebruikt en jaarlijks gekalibreerd.

Volgens 'het boek' moet hij opengaan bij 80-84 graden en tussen de 93-97 mag hij pas helemaal openstaan.
Het lijkt dus dat de veerdruk van de thermostaat wat verminderd is in de voorbije jaren....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 06 apr 2008, 22:12

Hoi Ronald,

Probleem dus gevonden, uiteraard kan afplakken ook wel voor nood maar dat is natuurlijk tijdelijk.
De bedoeling van de thermostaat is dat de temperatuur geregeld word binnen bepaalde grenzen. De motor komt dan niet genoeg op temperatuur.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 13 apr 2008, 21:58

Snowdog schreef: Hoe is het afgelopen met het Thermostaat gebeuren ?

M.v.g.r. Ron .
Hallo Ron,

Vorig weekend voorspelde men slecht weer en bedacht ik dat ik een en ander wel uit elkaar kon gaan halen.
Zo gezegd zo gedaan. (helaas werd het best mooi weer)

hij ging open bij 74 graden (moest zijn 80 - 84 graden) en was 8 mm geopend bij 80 graden (moest zijn 94 - 97 graden).

Dus hij laat veel te snel water stromen zodat er meer koelcapaciteit is.
Een nieuwe besteld en die dit weekend gemonteerd. Vanmiddag kon ik gaan proefrijden.
Ziet er goed uit. Nu komt hij na enige kilometers in het gebied van de 'golfjes' op de wijzerschaal.

gelukkig, ook duurt het nu geen 20 km voordat hij zonder choke stationaire blijft lopen
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Bericht door japie de cipier » 13 apr 2008, 22:04

Ronalt een vtaagje ?????? heb je de nieuwe ook nog eerst getest voor je hem ging monteren ????
gr japie
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Bericht door RonalT » 13 apr 2008, 22:15

Nee Japie, ik had dit weekend al niet te veel tijd om het een en ander weer in elkaar te zetten en volgend weekend wil ik toch met de Meeting Zuid meedoen.
Dat testen kostte me vorige week ook een uur of zo. Maar toen had ik genoeg tijd. Ik kon toch niet rijden.

Maar eigenlijk was ik ook wel benieuwd.

Waarom het zo veel tijd kost.
Eerst warm laten worden in een pannetje water. (Eigenlijk had ik een au-baine-marie pan (een dubbele schaal. de buitenste schaal waarin water warm wordt dat de binnenste schaal verwarmt waarin ook weer water zit en de thermostaat))
Dan merken dat hij al open is. Het water weer laten afkoelen (en er een beetje koud water aan toe voegen)
Dan weer opwarmen (en goed opletten) zien dat hij opengaat. Voor de zekerheid nog maar eens geprobeerd (weer wat koud water erbij voor de snelheid) en dan laten opwarmen tot helemaal open (wanneer is 'helemaal open' eigenlijk 'helemaal open') weer wat koud water erbij en weer opwarmen. En steeds maar meten.....
Tot ik bijna de keuken uitgegooid werd omdat het eten opgezet moest worden.. :o
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Temperatuur meter

Bericht door Bugje » 24 feb 2018, 23:33

Vraagje of misschien wel een grote vraag.
Is er een how to om het thermostaat te vervangen ?

bij mij word de temperatuur waarschijnlijk te hoog :oops:
Als het meer dan 25 graden is en ik rij in de file of als ik veel stilsta (stadsrit) loopt de temp op tot een stukje in het rode.
Als ik dan weer rij zakt de temp.
Ik heb de radiateur nu goed schoongemaakt, extra aarde van radiateur naar aarde frame gemaakt.
Dit omdat het aarde punt onder de linker radiateur waar de aarde op zit het schroefje erg roestig was, durfde die niet los te draaien i.v.m. lek raken radiateur.
De thermosschakelaar onder in de linker radiateur heeft een goede aarde nodig vandaar.
Hierna getest of de koelfans op tijd aanslaan met een infraroodtemp meter, koelfans slaan aan bij 96 graden en slaan weer af bij 82 graden.
Dat zijn volgens mij nette waarden. Ik wacht af wat hij van de zomer doet, ik neem de infrarood temp meter mee.
Zodat ik onderweg de radiateurs kan meten als hij weer voor in het rode staat, misschien is de tempertuur meter wel niet goed en valt het wel mee.
Anders denk ik dat mijn thermostaat niet helemaal open gaat.

Ik was op zoek naar een how to om de thermostaat te vervangen maar niet gevonden.

Gl1500 trke.

Groetjes Rob
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

bomihe
Berichten: 191
Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.

Re: Temperatuur meter

Bericht door bomihe » 25 feb 2018, 10:06

Staat volgens mij heel duidelijk omschreven in het werkplaatshandboek.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

Plaats reactie