Laad niet, laad wel dynamo. help me!
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Gisteravond stil komen te staan
Geen stroom, vervoer gezocht en thuis gekomen.
jullie moeten weten dat ik een splinternieuwe accu heb. Motor geladen en met acculader, motor laad tussen 12 en 14 volt. Ineens geen lading meer en motor trekt in mum van tijd de accu leeg.
Dynamo onder de machine gehaald. Doide gemeten, lijkt goed. Zet mijn multimeter op (-0>) met getal 2000. Meet 1400 ongeveer een zijde op. Dynamo uit elkaar gehaald, koolborstels nog lang niet versleten...
Alles gemonteerd, gekeken bij hoofdzekering voor aanslag e.d.
Tot mijn verbazing, motor laad als een dolle. Dan maar kleine rondjes om het huis...na 10 minuten weer accu leeg. Auto accu erbij geplaatst nog geen lading. Ra ra ra? Wie kent deze storing?
Groet Henk
Geen stroom, vervoer gezocht en thuis gekomen.
jullie moeten weten dat ik een splinternieuwe accu heb. Motor geladen en met acculader, motor laad tussen 12 en 14 volt. Ineens geen lading meer en motor trekt in mum van tijd de accu leeg.
Dynamo onder de machine gehaald. Doide gemeten, lijkt goed. Zet mijn multimeter op (-0>) met getal 2000. Meet 1400 ongeveer een zijde op. Dynamo uit elkaar gehaald, koolborstels nog lang niet versleten...
Alles gemonteerd, gekeken bij hoofdzekering voor aanslag e.d.
Tot mijn verbazing, motor laad als een dolle. Dan maar kleine rondjes om het huis...na 10 minuten weer accu leeg. Auto accu erbij geplaatst nog geen lading. Ra ra ra? Wie kent deze storing?
Groet Henk
Live your life, live your dream.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Maar wat ik in je verhaal niet snap is dat de dynamo de accu oplaad en de accu gaat toch leeg....
Ik weet niet waar je de accu hebt gehaald, maar als het niet al te ver weg is zou ik er even mee terug gaan om te vragen of ze hem kunnen testen.
Ik weet niet waar je de accu hebt gehaald, maar als het niet al te ver weg is zou ik er even mee terug gaan om te vragen of ze hem kunnen testen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Massakabels goed vast. Oxidatie bij stekkerverbindingen. Als je ongeveer 2500 tot 3000 toeren draait moet zo'n 14,3 volt laadstroom geven.
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
RonalT,
Ene keer laad de accu perfect tot 14 Volt. Ander moment geeft de dynamo geen stroom, dus laad dan niet.
Dit is juist het vreemde. Als dynamo niet laad is hij stuk. Maar het vreemde is soms wel, soms niet. Accu is goed, ter vervanging een auto accu geplaatst.
Voorbeeld: gisteravond gaf dynamo geen laadspanning. Vanmorgen na het starten geeft dynamo wel laadspanning.
Ene keer laad de accu perfect tot 14 Volt. Ander moment geeft de dynamo geen stroom, dus laad dan niet.
Dit is juist het vreemde. Als dynamo niet laad is hij stuk. Maar het vreemde is soms wel, soms niet. Accu is goed, ter vervanging een auto accu geplaatst.
Voorbeeld: gisteravond gaf dynamo geen laadspanning. Vanmorgen na het starten geeft dynamo wel laadspanning.
Live your life, live your dream.
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Ik ben absoluut geen electronica expert dus gewoon boerenverstand. Vraag: doet dit probleem zich voor sinds je die nieuwe accu hebt geplaatst? Zo ja dan is het logisch dat het in de accu zit. Ik heb wel eens met een motor gereden waar na het starten de accu was losgekoppeld en dat leidde onmiddelijk tot het overlijden van de gelijkrichter. Nog iets, ook met een accu die niet geladen wordt moet je langer kunnen rijden dan 10 minuten voordat die leeg is, aangenomen dat je niet met teveel stroomverbruikers ingschakelt rijdt. De verlichting kun je niet uitschakelen meen ik, maar dan nog een 40 ah accu moet een uur lang 40 ampere kunnen leveren bij 12 volt en dat is best veel!
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Accu is 2 maanden oud( vind ik nieuw) al 3000 km mee gereden. Geen enkel probleem lijkt me. Het is ergens de dynamo(denk ik) als dynamo niet laad, lijkt het erop dat de accu " leeggezogen" wordt.
Live your life, live your dream.
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Accu is 2 maanden oud( vind ik nieuw) al 3000 km mee gereden. Geen enkel probleem lijkt me. Het is ergens de dynamo(denk ik) als dynamo niet laad, lijkt het erop dat de accu " leeggezogen" wordt.
Live your life, live your dream.
- Pep
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Ik heb hetzelfde gehad tijdens mijn vakantie. Ineens accu leeg tijdens het rijden. Motor begint te stotteren en valt uit. Alles nagelopen, accu spanning 8V, en na enige tijd was de accu weer wat bijgekomen en kon weer starten. De laadspanning gemeten en gewoon 14,7V ??? Hierna direct gaan rijden maar na tig km weer hetzelfde. Laadspanning gemeten maar helaas geen laadspanning. Toen een paar tikken met een hamer tegen de dynamo en de laadspanning kwam weer terug. Conclusie: koolborstels versleten. Door het tikken op de dynamo willen de koolborstels wel weer contact maken en werkt alles weer voor korte duur. Advies: koolborstels nazien of dynamo laten reviseren.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Had Henk al gedaan, Pep
goldwinghenkie schreef: ↑12 mei 2018, 16:31.... Dynamo uit elkaar gehaald, koolborstels nog lang niet versleten....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Tsja wat is versleten, ik zou hem nogmaals openmaken, schoonmaken en nieuwe borstels erin zetten. Kost niet veel en lost waarschijnlijk je probleem op.
- Pep
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Toch moet je het idd in de dynamo (soldering van de litz v/d koolborstels, vervuiling collector, onderbreking spoelen) of de bedrading van/naar de dynamo (+12V na contact voor de spanningsregelaar in de dynamo) zoeken.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Pep, ik denk dat je het juist hebt. Mss spanningsregelaar. Heb ook elk jaar een nieuwe accu nodig ( werkend van febr tot september) zou spannings regelaar de accu toch stuk maken? Waar zit exact de spanningsregelaar?
Live your life, live your dream.
- goldwinghenkie
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:11
- Type Goldwing: GL1800
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
Aanvulling. Ik rij elke week minstens 100KM. Dus van stilstaan kan accu bijna niet suk gaan
Live your life, live your dream.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
De spanningsregelaar kan de accu zeker stuk maken. Bij 1800 omwentelingen zou de accuspanning tussen de 13,5 en 15,5 volt moeten liggen.
En als je dynamo erg goed is zou dat ook al bij 900 omwentelingen gemeten moeten worden.
Wat voor een soort accu gebruik je?
Dit dus:
en dit plaatje
Voor de hele reportage hoe je de koolborstels kunt vervangen klik je op onderstaand plaatje:
En als je dynamo erg goed is zou dat ook al bij 900 omwentelingen gemeten moeten worden.
Wat voor een soort accu gebruik je?
De spanningsregelaar zit bij een 1500 in de dynamo. Het maakt deel uit van de plaat waar ook de koolborstelhouders op zitten.
Dit dus:
en dit plaatje
Voor de hele reportage hoe je de koolborstels kunt vervangen klik je op onderstaand plaatje:
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Laad niet, laad wel dynamo. help me!
ik zie geen plaatjes.....
*edit* nu wel....
*edit* nu wel....
Laatst gewijzigd door wilco op 15 mei 2018, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten