vraagje over accu en dynamo

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
z1retje
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Driebergen

vraagje over accu en dynamo

Bericht door z1retje » 23 okt 2017, 21:42

Hallo GW techneuten,

vraagje: mijn GL1500 SE 1994, heeft/had start problemen. Accu, 4 jaar oud, stond na minuut starten op 9 volt. Dynamo laad bij 3000 rpm 13,7 V met lampen aan, USA uitvoering.
Nu een nieuwe accu gemonteerd en de wing start binnen 1 seconde. Laad nu tussen 2 en 3000 rpm 14V met licht aan maar loopt niet verder op. Bij stationair draaien laad hij de accu langzaam op tot boven de 13V. Zijn dit juiste/goede waarden of is de dynamo toch niet goed.

groet
kees
Drive safely :P

mijn fietsen vanaf 1976
1976 Yamaha RD200
1977 Suzuki GT550
1978 Kawasaki Z650
1978 Kawasaki Z1R
1979 Honda 550 Four
1980 Kawasaki Z1R Turbo
1980 Honda GL1000 K1
1982 Honda GL1200 ASP
1985 Honda GL1500 ASP
1988 Honda Shadow VT1100
1995 Honda CBX1000
2000 Suzuki GT750
2010 Yamaha Tmax-500
2011 Honda GL1500 SE
2015 BMW GS1200
2017 Honda GL1500SE

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: vraagje over accu en dynamo

Bericht door RonalT » 24 okt 2017, 00:41

Volgens mij maak jij je zorgen om niets. Ik zie nette waarden....

12-Volts accu's zijn zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2 volt.

Volledig geladen: 13,0 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,8-14,4 V
Het water ontleedt in waterstof en zuurstof bij: 14,4 V
Continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opladen zakt de bronspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Online
Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: vraagje over accu en dynamo

Bericht door pbeeren » 24 okt 2017, 15:45

Zoals RonalT het verteld klopt exact.
Bij mij is de spanning met lampen aan ook 13,8 volt.
Als er 1 of meerdere cellen stuk zijn in de accu dan zakt de spanning en krijg je de motor niet meer gestart.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Gebruikersavatar
z1retje
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Driebergen

Re: vraagje over accu en dynamo

Bericht door z1retje » 24 okt 2017, 22:38

Heren,

dank voor de geruststellende antwoorden op mijn vragen.
Vandaag dan ook met veel plezier de eerste ritten gemaakt van en naar mijn werk in de regen. :lol:

Moet wel weer even wennen aan het gewicht en het sturen in korte bocht, dan mis ik wel even mijn oude Beemer. :roll:
Maar dat gaat vast weer goed komen.

nogmaals dank
Drive safely :P

mijn fietsen vanaf 1976
1976 Yamaha RD200
1977 Suzuki GT550
1978 Kawasaki Z650
1978 Kawasaki Z1R
1979 Honda 550 Four
1980 Kawasaki Z1R Turbo
1980 Honda GL1000 K1
1982 Honda GL1200 ASP
1985 Honda GL1500 ASP
1988 Honda Shadow VT1100
1995 Honda CBX1000
2000 Suzuki GT750
2010 Yamaha Tmax-500
2011 Honda GL1500 SE
2015 BMW GS1200
2017 Honda GL1500SE

Plaats reactie