Pagina 1 van 1

Hyper pro vering

Geplaatst: 13 sep 2017, 22:02
door wijnz
Onlangs heb ik de voor en achtervering van mijn 1500 aspencade vervangen door veren van Hyperpro. De oliekeerring van de linker voorpoot was versleten dus dit was een mooie gelegenheid om gelijk ook de veren te vervangen. Ik heb deze klus zelf uitgevoerd bij Vincent's wingservice in Ridderkerk. Vincent heeft af en toe meegeholpen als dat nodig was en mij geadviseerd over de te volgen procedures qua sleutelen. Aardige man overigens! Bij demontage bleek dat de lekke keerring voorpoot vrij soepeltjes uit elkaar te nemen was, de niet lekke voorpoot daar zat nog nauwelijks olie in dus die was in feite ook lek, maar al wat langer! Het vervangen van de keerringen is eigenlijk een hele eenvoudige en ook smerige klus. De achterveer uitbouwen is veel meer werk; de linker koffer moet eraf met het zadel en het nodige plastic. Omdat de zaak toch open lag hebben we meteen de achterband vervangen. Door het achterwiel op te krikken met een houten plank, wel eerst luchtvering leeg laten lopen en veerelement verwijderen, ging het achterwiel ver genoeg omhoog om de achteras boven de uitlaat te krijgen waardoor er geen uitlaten gedemonteerd moetsen worden. het verwijderen van het achterwiel was wel een dingetje omdat de meenemer niet in het cardanhuis wilde blijven zitten. Het vervangen van de achterveer gaat ook makkelijk als je daar een pers voor hebt.
Alles weer gemonteerd en toen bleek dat de motor een stuk strakker stuurde en veel beter veerde. Ik moet wel zeggen dat de oude situatie mij nooit belemmerd heeft om hard met de goldwing te rijden. Zelf met die ene olieloze vorkpoot stuurde het ding strak en stabiel. Ik hoef nu ook niet meer de achtervering hard op te pompen voor een goed rijgedrag. Concluderend; ja het is fijner rijden met die nieuwe vering, maar verder is het natuurlijk allemaal niet echt nodig, de goldwing is in standaard trim goed genoeg!

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 14 sep 2017, 10:24
door pbeeren
Ik ben er ook over aan het nadenken om de voorvork aan te passen.
Die van mij lekt op dit moment dus ze moeten er toch uit.
Goed om te horen dat het voor wel meevalt!

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 14 sep 2017, 15:21
door Big Mouth
Afbeelding

Deze ook pas daar gedaan. Ook met een houtje erbij.
En 2 bruggen uiteraard.
De hyperpro zat er al op.

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 14 sep 2017, 23:32
door wijnz
Voor is inderdaad niet al te moeilijk. je hebt een motorheftafel nodig als je niet op je knieen wil werken een krikje om de voorkant op te krikken. Voorspatbord en plastic bij de remschijven los, Remklauwen los stabilisator tussen de vorkpoten los. Vooras eruit, vorkpoten los de kuip kan gewoon blijven zitten. Vorkpoot in de bankschroef, demperstang aan de onderkant losschroeven, let op dat het ringetje meekomt, als je dat vergeet en je schroeft hem weer dicht met nog een nieuw ringetje erbij dan steekt de bout teveel uit en gaat de wielas er niet meer in en kun je het nog een keer doen. Bovendste dop waar de veer onder zit los, pas op zit onder veerduk! Veer eruit, vork leeg laten lopen. afdichtrubber eruit, veerring eruit, binnen poot eruit. Oliekeering weggooien de stalen ring niet! de hele zaak goed schoonmaken en dan weer met een nieuwe keerring monteren.

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 22 dec 2019, 15:03
door Ome Noot
Hallo Allemaal.

Vanochtend ook de voorkant maar eens even voorzien van Hyperpro veren.
Gezien mijn ervaringen met plaatsen bij de Pan European een klusje met twee vonders in de neus.
Wel jammer dat Hyperpro niet even in de beschrijving vermeld dat de bussen komen te vervallen.
Ergens in Januari de achterveer doen, zodra ik mijn verenspanner terug heb.
Gelijk maar even en V-stream ruit geplaatst. Proefritje was veelbelovend

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 22 dec 2019, 15:04
door Ome Noot
Vanochtend ook de voorkant maar eens even voorzien van Hyperpro veren.
Gezien mijn ervaringen met plaatsen bij de Pan European een klusje met twee vingers in de neus.
Wel jammer dat Hyperpro niet even in de beschrijving vermeld dat de bussen komen te vervallen.
Ergens in Januari de achterveer doen, zodra ik mijn verenspanner terug heb.
Gelijk maar even en V-stream ruit geplaatst. Proefritje was veelbelovend

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 04 jun 2020, 21:16
door wakkewing
ik ben er ook aan begonnen maar , bij mij zitten geen bussen in maar een lange en een korte veer ,nu als je beide veren naast elkaar legt de hyperpro en , de lang en korte veer, zit er een verschil van 7 cm (korter ) op is dat normaal ???? ik denk van niet he

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 04 jun 2020, 21:51
door wakkewing
Afbeelding




Afbeelding


of re ontbreekt iets of het zijn de juiste niet

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 04 jun 2020, 22:38
door Antoon Aarts
Als ze een paar cm er boven uit komen zijn het de goede.
Hyperpro heeft maar een lengte voor de 1500.

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 04 jun 2020, 22:50
door wakkewing
ja oke maar voor alle duidelijkheid de linkse 50cm zijnde benne de prolinks ??

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 05 jun 2020, 08:57
door capslocker
Dus we kunne concluderen hier dat hyperpro de foute lengte heeft geleverd?


Of jouw orginele veren zijn gewoon uitgerokken?

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 05 jun 2020, 10:01
door capslocker
Nu zie en snap ik het. Korte veer ligt bovenop de lange veer. Maar als je dan goed kijkt, zie je toch dat de hyperpro aan de bovenkant in de laatste ringen veel minder spatie hebben als je orginele veren. Wanneer je de spatie daartussen even groot 'denk' als de orginele veren, zal die 7cm verschil kloppen denk ik. Ik denk dat Antoon bedoeld met "een paar cm bovenuit komen" wanneer de nieuwe progressieve veer in de vorkpoot zit en dan een paar cm boven uit komt?

Wanneer je je orginele veren er uit hebt gehaald, hoeveel cm staken die boven de vorkpoot uit wanneer je de vork kap had losgedraaid (en dus de druk van de veren af was) ?

Re: Hyper pro vering

Geplaatst: 05 jun 2020, 10:57
door wakkewing
bedankt voor de reacties maar het blijkt normaal te zijn heb mail naar hyperpro gestuurt met als antwoord
ik siteer ; Volgende staat op de manual:
REPLACES ALL FRONT SPRINGS , YES IT SHOULD BE 75 mm SHORTER.
Dus de veren horen korter te zijn.