Hyper pro vering

Technische vragen, tips, trucs, enz.

Hyper pro vering

Berichtdoor wijnz » 13 Sep 2017, 22:02

Onlangs heb ik de voor en achtervering van mijn 1500 aspencade vervangen door veren van Hyperpro. De oliekeerring van de linker voorpoot was versleten dus dit was een mooie gelegenheid om gelijk ook de veren te vervangen. Ik heb deze klus zelf uitgevoerd bij Vincent's wingservice in Ridderkerk. Vincent heeft af en toe meegeholpen als dat nodig was en mij geadviseerd over de te volgen procedures qua sleutelen. Aardige man overigens! Bij demontage bleek dat de lekke keerring voorpoot vrij soepeltjes uit elkaar te nemen was, de niet lekke voorpoot daar zat nog nauwelijks olie in dus die was in feite ook lek, maar al wat langer! Het vervangen van de keerringen is eigenlijk een hele eenvoudige en ook smerige klus. De achterveer uitbouwen is veel meer werk; de linker koffer moet eraf met het zadel en het nodige plastic. Omdat de zaak toch open lag hebben we meteen de achterband vervangen. Door het achterwiel op te krikken met een houten plank, wel eerst luchtvering leeg laten lopen en veerelement verwijderen, ging het achterwiel ver genoeg omhoog om de achteras boven de uitlaat te krijgen waardoor er geen uitlaten gedemonteerd moetsen worden. het verwijderen van het achterwiel was wel een dingetje omdat de meenemer niet in het cardanhuis wilde blijven zitten. Het vervangen van de achterveer gaat ook makkelijk als je daar een pers voor hebt.
Alles weer gemonteerd en toen bleek dat de motor een stuk strakker stuurde en veel beter veerde. Ik moet wel zeggen dat de oude situatie mij nooit belemmerd heeft om hard met de goldwing te rijden. Zelf met die ene olieloze vorkpoot stuurde het ding strak en stabiel. Ik hoef nu ook niet meer de achtervering hard op te pompen voor een goed rijgedrag. Concluderend; ja het is fijner rijden met die nieuwe vering, maar verder is het natuurlijk allemaal niet echt nodig, de goldwing is in standaard trim goed genoeg!
wijnz

Re: Hyper pro vering

Berichtdoor pbeeren » 14 Sep 2017, 10:24

Ik ben er ook over aan het nadenken om de voorvork aan te passen.
Die van mij lekt op dit moment dus ze moeten er toch uit.
Goed om te horen dat het voor wel meevalt!
Goldwing GL 1500 uit 1992 zwart
Gebruikers-avatar
pbeeren

Type Goldwing: GL1500

Berichtdoor Big Mouth » 14 Sep 2017, 15:21

Afbeelding

Deze ook pas daar gedaan. Ook met een houtje erbij.
En 2 bruggen uiteraard.
De hyperpro zat er al op.
Big Mouth

Type Goldwing: GL1100

Berichtdoor wijnz » 14 Sep 2017, 23:32

Voor is inderdaad niet al te moeilijk. je hebt een motorheftafel nodig als je niet op je knieen wil werken een krikje om de voorkant op te krikken. Voorspatbord en plastic bij de remschijven los, Remklauwen los stabilisator tussen de vorkpoten los. Vooras eruit, vorkpoten los de kuip kan gewoon blijven zitten. Vorkpoot in de bankschroef, demperstang aan de onderkant losschroeven, let op dat het ringetje meekomt, als je dat vergeet en je schroeft hem weer dicht met nog een nieuw ringetje erbij dan steekt de bout teveel uit en gaat de wielas er niet meer in en kun je het nog een keer doen. Bovendste dop waar de veer onder zit los, pas op zit onder veerduk! Veer eruit, vork leeg laten lopen. afdichtrubber eruit, veerring eruit, binnen poot eruit. Oliekeering weggooien de stalen ring niet! de hele zaak goed schoonmaken en dan weer met een nieuwe keerring monteren.
wijnz

Terug naar GL1500