Hyper pro vering

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Hyper pro vering

Bericht door wijnz » 13 sep 2017, 22:02

Onlangs heb ik de voor en achtervering van mijn 1500 aspencade vervangen door veren van Hyperpro. De oliekeerring van de linker voorpoot was versleten dus dit was een mooie gelegenheid om gelijk ook de veren te vervangen. Ik heb deze klus zelf uitgevoerd bij Vincent's wingservice in Ridderkerk. Vincent heeft af en toe meegeholpen als dat nodig was en mij geadviseerd over de te volgen procedures qua sleutelen. Aardige man overigens! Bij demontage bleek dat de lekke keerring voorpoot vrij soepeltjes uit elkaar te nemen was, de niet lekke voorpoot daar zat nog nauwelijks olie in dus die was in feite ook lek, maar al wat langer! Het vervangen van de keerringen is eigenlijk een hele eenvoudige en ook smerige klus. De achterveer uitbouwen is veel meer werk; de linker koffer moet eraf met het zadel en het nodige plastic. Omdat de zaak toch open lag hebben we meteen de achterband vervangen. Door het achterwiel op te krikken met een houten plank, wel eerst luchtvering leeg laten lopen en veerelement verwijderen, ging het achterwiel ver genoeg omhoog om de achteras boven de uitlaat te krijgen waardoor er geen uitlaten gedemonteerd moetsen worden. het verwijderen van het achterwiel was wel een dingetje omdat de meenemer niet in het cardanhuis wilde blijven zitten. Het vervangen van de achterveer gaat ook makkelijk als je daar een pers voor hebt.
Alles weer gemonteerd en toen bleek dat de motor een stuk strakker stuurde en veel beter veerde. Ik moet wel zeggen dat de oude situatie mij nooit belemmerd heeft om hard met de goldwing te rijden. Zelf met die ene olieloze vorkpoot stuurde het ding strak en stabiel. Ik hoef nu ook niet meer de achtervering hard op te pompen voor een goed rijgedrag. Concluderend; ja het is fijner rijden met die nieuwe vering, maar verder is het natuurlijk allemaal niet echt nodig, de goldwing is in standaard trim goed genoeg!

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: Hyper pro vering

Bericht door pbeeren » 14 sep 2017, 10:24

Ik ben er ook over aan het nadenken om de voorvork aan te passen.
Die van mij lekt op dit moment dus ze moeten er toch uit.
Goed om te horen dat het voor wel meevalt!
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Big Mouth
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mar 2015, 10:57
Type Goldwing: GL1800

Re: Hyper pro vering

Bericht door Big Mouth » 14 sep 2017, 15:21

Afbeelding

Deze ook pas daar gedaan. Ook met een houtje erbij.
En 2 bruggen uiteraard.
De hyperpro zat er al op.

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: Hyper pro vering

Bericht door wijnz » 14 sep 2017, 23:32

Voor is inderdaad niet al te moeilijk. je hebt een motorheftafel nodig als je niet op je knieen wil werken een krikje om de voorkant op te krikken. Voorspatbord en plastic bij de remschijven los, Remklauwen los stabilisator tussen de vorkpoten los. Vooras eruit, vorkpoten los de kuip kan gewoon blijven zitten. Vorkpoot in de bankschroef, demperstang aan de onderkant losschroeven, let op dat het ringetje meekomt, als je dat vergeet en je schroeft hem weer dicht met nog een nieuw ringetje erbij dan steekt de bout teveel uit en gaat de wielas er niet meer in en kun je het nog een keer doen. Bovendste dop waar de veer onder zit los, pas op zit onder veerduk! Veer eruit, vork leeg laten lopen. afdichtrubber eruit, veerring eruit, binnen poot eruit. Oliekeering weggooien de stalen ring niet! de hele zaak goed schoonmaken en dan weer met een nieuwe keerring monteren.

Ome Noot

Re: Hyper pro vering

Bericht door Ome Noot » 22 dec 2019, 15:03

Hallo Allemaal.

Vanochtend ook de voorkant maar eens even voorzien van Hyperpro veren.
Gezien mijn ervaringen met plaatsen bij de Pan European een klusje met twee vonders in de neus.
Wel jammer dat Hyperpro niet even in de beschrijving vermeld dat de bussen komen te vervallen.
Ergens in Januari de achterveer doen, zodra ik mijn verenspanner terug heb.
Gelijk maar even en V-stream ruit geplaatst. Proefritje was veelbelovend

Ome Noot

Re: Hyper pro vering

Bericht door Ome Noot » 22 dec 2019, 15:04

Vanochtend ook de voorkant maar eens even voorzien van Hyperpro veren.
Gezien mijn ervaringen met plaatsen bij de Pan European een klusje met twee vingers in de neus.
Wel jammer dat Hyperpro niet even in de beschrijving vermeld dat de bussen komen te vervallen.
Ergens in Januari de achterveer doen, zodra ik mijn verenspanner terug heb.
Gelijk maar even en V-stream ruit geplaatst. Proefritje was veelbelovend

wakkewing
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020, 20:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door wakkewing » 04 jun 2020, 21:16

ik ben er ook aan begonnen maar , bij mij zitten geen bussen in maar een lange en een korte veer ,nu als je beide veren naast elkaar legt de hyperpro en , de lang en korte veer, zit er een verschil van 7 cm (korter ) op is dat normaal ???? ik denk van niet he

wakkewing
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020, 20:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door wakkewing » 04 jun 2020, 21:51

Afbeelding




Afbeelding


of re ontbreekt iets of het zijn de juiste niet

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1490
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Hyper pro vering

Bericht door Antoon Aarts » 04 jun 2020, 22:38

Als ze een paar cm er boven uit komen zijn het de goede.
Hyperpro heeft maar een lengte voor de 1500.
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

wakkewing
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020, 20:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door wakkewing » 04 jun 2020, 22:50

ja oke maar voor alle duidelijkheid de linkse 50cm zijnde benne de prolinks ??

capslocker
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door capslocker » 05 jun 2020, 08:57

Dus we kunne concluderen hier dat hyperpro de foute lengte heeft geleverd?


Of jouw orginele veren zijn gewoon uitgerokken?

capslocker
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door capslocker » 05 jun 2020, 10:01

Nu zie en snap ik het. Korte veer ligt bovenop de lange veer. Maar als je dan goed kijkt, zie je toch dat de hyperpro aan de bovenkant in de laatste ringen veel minder spatie hebben als je orginele veren. Wanneer je de spatie daartussen even groot 'denk' als de orginele veren, zal die 7cm verschil kloppen denk ik. Ik denk dat Antoon bedoeld met "een paar cm bovenuit komen" wanneer de nieuwe progressieve veer in de vorkpoot zit en dan een paar cm boven uit komt?

Wanneer je je orginele veren er uit hebt gehaald, hoeveel cm staken die boven de vorkpoot uit wanneer je de vork kap had losgedraaid (en dus de druk van de veren af was) ?

wakkewing
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2020, 20:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Hyper pro vering

Bericht door wakkewing » 05 jun 2020, 10:57

bedankt voor de reacties maar het blijkt normaal te zijn heb mail naar hyperpro gestuurt met als antwoord
ik siteer ; Volgende staat op de manual:
REPLACES ALL FRONT SPRINGS , YES IT SHOULD BE 75 mm SHORTER.
Dus de veren horen korter te zijn.

Plaats reactie