Pagina 1 van 2

Toerental gl 1500

Geplaatst: 05 sep 2017, 22:30
door Parawing
Hallo wingers,

Even een vraag aan jullie om mijn eventuele hoge verbruik aan te pakken.

Ik heb al zitten spitten in enkele forum vragen maar ben er nog niet uit.

Ik constateer dat waarschijnlijk mijn hoge verbruik komt door een te hoog toerental, namelijk als ik exact 100 Km/h op de teller rijd geeft de toerenteller rond de 3100 toeren aan, volgens mij is dit te hoog?

Dus mijn vraag aan jullie als jullie 100km/h rijden in welk toerental gebied rijden jullie dan, uiteraard in de OD.

Ws is dit mijn probleem en de volgende vraag is dus hoe kan dit of wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe krijg ik het toerental naar beneden.

Groet Peter.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 05 sep 2017, 23:08
door RonalT
En wil je dat gaan veranderen?
Een Goldwing heeft een overbrenging die gewoon voor alle GoldWings van een type hetzelfde is. Er is niemand die de tandwieltjes in de versnellingsbak gaat verwisselen.

Het enige wat verkeerd zou kunnen zijn is de band of de bandenspanning.
De banden zijn 130/70-18 K177F TL63H Voorband en 160/80-16 K177 TL80H Achterband
De luchtdruk zou iets van 2,5 voor en achter 2,9 bar moeten zijn

bij 120 km/u draait mijn motor 3500 tpm, maar ik kijk altijd op mijn navigatiesysteem. Dus dat is niet helemaal vergelijkbaar

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 05 sep 2017, 23:45
door Parawing
Hallo RonalT, ik zat meer te denken aan afstelling en of co2 te boog of te laag. Overbrenging gaat het niet worden.
Vwb banden.
BRIDGESTONE EXEDRA G721 130/70 18 55200
BRIDGESTONE EXEDRA G702 160/80 16
Door de vorige eigenaar er onder laten zetten.
Hoor donderdag wel wat het evt is.
Gaan dan kijken naar co, Evt K&N luchtfilter verwijderen en voor een origineel filter gaan. Voor de rest is vorig jaar en begin dit jaar veel vervangen.
Olie en filter doen we ook maar even preventief vervangen.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 16:09
door sandor
120 per uur met 3500 toeren lijkt mij uitstekend , let er wel op dat je motor voldoende toeren moet maken anders beginnen de zuigers te kantelen en krijg je vroege slijtage.
Gr Sandorgw

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 16:59
door peter
Wat is je verbruik eigenlijk ?

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 19:46
door lord of the wing
Bij mij ook 100 = 3100 toeren en bij normaal rijden zit ik rond de 1 op 16.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 22:30
door Parawing
peter schreef:Wat is je verbruik eigenlijk ?
Verbruik 100 km rijden 11 liter tanken, dus zo rond de 1:8.5 vd week het maximale eruit gehaald dus rustig optrekken gelijk doorschakelen en netjes 80 me 100 km/h gereden kom ik uit op 100 km 10 liter dus 1:10

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 22:32
door RonalT
Dat is te veel, ik houd mijn benzineverbruik al jaren bij en gemiddeld is het 1 liter op 16,6 km.
Met uitschieters naar 1 : 13 en 1 : 18,5

Kijk het luchtfilter eens na, laat iemand die weet hoe het werkt de carburateurs een bekijken en dergelijke....

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 06 sep 2017, 22:49
door Parawing
RonalT schreef:Dat is te veel, ik houd mijn benzineverbruik al jaren bij en gemiddeld is het 1 liter op 16,6 km.
Met uitschieters naar 1 : 13 en 1 : 18,5

Kijk het luchtfilter eens na, laat iemand die weet hoe het werkt de carburateurs een bekijken en dergelijke....
Morgen idd een afspraak bij de motorzaak voor onderhoud en het checken van diverse mogelijkheden welke de oorzaak zouden kunnen zijn.

Wel een vraag aan alle 1500 rijders wie rijdt er nog meer met een K&N luchtfilter en zou dit filter ook kunnen bijdragen aan meer cq een hoger verbruik?

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 07 sep 2017, 08:50
door peter
K&n geeft geen hoger verbruik. Ik hoop dat je wel naar iemand gaat die verstand heeft van goldwings. Die weten hoe de tupperware los moet en waar ze naar moeten zoeken. Kan je behoorlijk schelen in het uurtarief.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 07 sep 2017, 17:43
door Blacky
100 km/u is ongeveer 2850 t/min. verbruik al jaren 1:15 a 1: 16 uitschieter naar beneden 1:14

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 08 sep 2017, 19:12
door Parawing
Vandaag terugkoppeling gehad van de monteur, er zat idd een K&N luchtfilter maar die zat er wel heel raar en vreemd in,
De luchtfilter box was zelfs vervormd, filter bak weer warm gemaakt en er is een origineel filter ingekomen.
Verder geen andere rare bijkomstigheden geconstateerd. Morgen kunnen we hem weer ophalen.

Zal zondag even een flinke rit maken en kijken of het toerental nog steeds 3100 toeren bij 100km/h is maar belangrijker nog is het verbruik of die idd minder is geworden.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 10 sep 2017, 17:53
door arend52
je zou ook kunnen laten kijken of je lucht schuiven nog goed staan.
de goede monteur kan deze lucht schuiven synchroniseren. zodat ze alle 6 tegelijk even ver open en dicht gaan
dat kan ook aardig wat in het verbruik schelen. de mijne loopt ook rond 1op 17 het tourental kan ik niet meer op rekenen
ik heb in het verleden de naalden er af gehad, om er een km achtergrond op te zetten.
naalden er terug op, en rijden maar, MAAR dat is mooi niet waar.
mijn km teller wijk precies 10 km af en de tourenteller in het rood bij 100 km. terwijl hij eigenlijk maar 3000 touren maakt.
precies naalden niet goed terug gezet. niet precies in de nul stand moet weer de hele kuip slopen .
klok eruit open maken enz enz. nou mischien van de winter. :roll:

Http://motorritten.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 10 sep 2017, 20:25
door RonalT
arend52 schreef:je zou ook kunnen laten kijken of je lucht schuiven nog goed staan.
de goede monteur kan deze lucht schuiven synchroniseren. zodat ze alle 6 tegelijk even ver open en dicht gaan....
Volgens heeft de normale 1500 maar 2 carburateurs en om die reden ook maar 2 luchtschuiven......
Maar die kunnen ook gesynchroniseerd worden.

Re: Toerental gl 1500

Geplaatst: 11 sep 2017, 20:09
door Parawing
Wing rijd weer super, carburateurs nog niets aan gedaan maar is in orde. Nu 100 km/h en 3000 toeren dus scheelt wel wat. Ook een injector reiniger in de tank gedaan. Verder bleek de manchet van de (lucht) schokbreker gescheurd te zijn, is dit zelf goed te doen om een nieuwe manchet te plaatsen voor een winter project btw.
Nieuw luchtfilter en luchtfilter box weer in orde gemaakt, co gemeten en was goed, nieuwe olie en olie filter erin carburateur gereinigd en slangen gechekt, alles goed bevonden ,maar wel 300 lichter.
Moet eerlijk bekennen wat is dit een fijne bike, vergeleken met de vorigen die ik had.