hoe werkt de CB radio

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Christan
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2017, 17:53

hoe werkt de CB radio

Bericht door Christan » 28 jun 2017, 17:00

Volgende maand ga ik waarschijnlijk een 1500 kopen uit 1995 met CB radio. Ik kan alleen op internet niet vinden hoe deze werkt en wat je er precies mee kunt. Kan iemand mij uitleggen wat je kunt met deze radio?

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: hoe werkt de CB radio

Bericht door pieter » 28 jun 2017, 18:32

Een CB radio op een 1500 zet je aan doormiddel van de knop op de unit,

Afbeelding

Verder kun je alles regelen vanaf het linkerstuurhelft, dat wil zeggen door de kanalen lopen ( 40 stuks ) en het bedienen van het spraakgedeelte ( hendeltje )

Afbeelding

Een CB bak is eigenlijk een AM zender met een vrij klein bereik, d.w.z niet meer dan een paar kilometer in open terrein, dit heeft alles te maken met de ontvanger die op de motor staat ( antenne ) die natuurlijk door zijn geringe lengte best wel beperkt is.

Daarom is het gebruik van de CB uitermate geschikt als je met een stel motorvrienden op pad gaan die er ook een op hebben zitten, je spreekt dan een vast kanaal af bijvoorbeeld 2 of 4 ( dit zijn volgens mij de meest gebruikte onder de wingers ) om met elkaar te kunnen "lullen" of whatever.

OP de 2e foto zie je de bedinging op het stuur en daarop zie je aan de linkerkant en klein hendeltje zitten, als je dat naar beneden drukt kun je spreken met je maatje(s) en voor het antwoord laat je hem weer los, thats all.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Christan
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2017, 17:53

Re: hoe werkt de CB radio

Bericht door Christan » 29 jun 2017, 14:00

Bedankt voor de uitleg

Plaats reactie