linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 17 nov 2016, 20:27

Teto schreef:Dubbel lucht set met aansluit materiaal

https://www.wingchrome.de/de/shop/1633GLA.html
dat zou mooi zijn alle bij gelijk op druk in te stellen.
wel erg prijzig, zou ik wel doen als mijn wing niet te oud is.
is dit niet zelf te maken lucht links monteren en een extra slang erbij met Tstuk er tussen.
of moet er nog iets anders bij.


Peter, op de achterbrug lagers terug te komen, die zullen toch wel vernieuwd zijn als die waren versleten.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

peter

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door peter » 17 nov 2016, 22:09

Gewoon even trekken aan je achterbrug om te controleren. Misschien een bout losgelopen of iets dergelijks.
Ik moet wel zeggen dat mijn 1500 in snelle bochten ook wat wiebelde maar nooit de indruk gehad dat hij scheef zou veren. Ook niet met verschillende drukken in de luchtveer.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door RonalT » 17 nov 2016, 23:37

In snelle bochten wat slingeren is logisch. Het frame is te lang en het gewicht van de motor is te hoog.
Vergelijk het eens met een Buell .... :oops:

Wielbasis van 1,32 mtr tegenover 1,69 mtr (voor de slechte rekenaars, da's 37 cm meer voor de Gold Wing).
Gewicht van 179 kg tegenover 360 kg (beide drooggewicht, maar de Gold Wing weegt dus gewoon 2 maal zo zwaar als een Buell)

Op beide fronten is de Buell XB12S in het voordeel als het om snelle bochtjes gaat. :shock:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door GL-1800 » 19 nov 2016, 11:34

Wellicht heb je iets aan jd shocks.nl?????

Heb je wel de vork met de aanbevolen spanning bij de lagering aangetrokken?? T ding kan niet torderen eigenlijk of, ja....verrot maar je hebt m vernieuwd dus..dat zal ok zijn. Maar goed, de 1.5 is best dweilerig.....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 28 nov 2016, 15:24

GL-1000 schreef:Wellicht heb je iets aan jd shocks.nl?????

Heb je wel de vork met de aanbevolen spanning bij de lagering aangetrokken?? T ding kan niet torderen eigenlijk of, ja....verrot maar je hebt m vernieuwd dus..dat zal ok zijn. Maar goed, de 1.5 is best dweilerig.....

heb hem niet zelf vernieuwd
was voor vervanging van de distributie riemen bij Ger in Oss
en daar heb ik het verhaal ook verteld die is met een zaklamp en lange schroevendraaien gaan kijken
en die vond aan weerskanten gaten in de achterbrug en ik mocht van hem niet meer met de wing naar huis.
dus ik neem aan dat alles goed is vast gemaakt en vervangen indien nodig.

maar zoals peter al zij zit het misschien in de 1500 dat het zo hoort.
en zit het misschien ook een beetje tussen m`n oren :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
ga ieder geval de rubbers van de ophanging van de veren nog vernieuwen en nog een
paar kleine dingetjes en dan is de wing weer klaar voor volgend seizoen.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 24 dec 2016, 11:04

van de week een setje schokbrekers gevonden op kapaza.
de eigenaar wilde er maar 170 euries voor hebben.
het enigste wat er aan gebeuren moet is dat er olie in de luchtschokbreker moet.
daar al info over gekregen, er moet 140cl er in gepompt worden.
maar nu de dilemma wat gaat het worden word het 2x lucht of 1 veer en 1 lucht.
bij 1 veer en 1 lucht zal ik de veer moeten omruilen, bij mij licht er een hyperpro veer om.

Afbeelding
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door GL-1800 » 24 dec 2016, 11:29

Voordeel is dat de vork evenredig word belast. Vraag mij af of t niet TE deinerig word. verder....KRIJG je lekkage, gebeurt dus best redelijk vaak, sta je aan de kant maar met die ene schroefveer kom je thuis.......of waar dan ook..... of je zult met terugslagklepjes moeten werken denk ik....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren/VERNIEUWEN

Bericht door G.winger » 28 dec 2016, 18:32

intussen zijn de veren binnen.
luchtveer zonder olie helaas maar dat is ook bij gevuld via een infuus.

Afbeelding
de oude veren zijn ook verwijderd en zoals ik al dacht de rubbers zijn kapot zowel boven als onder
onder zitten zelf de bussen los.
en er is waarschijnlijk uit de luchtveer olie gelekt bij de aansluiting met de luchtslang, niet veel
geweest maar je ziet wel een spoor lopen naar beneden.

Afbeelding

Afbeelding
word toch veer en luchtveer omdat deze vrij nieuw zijn.
dan zal het in het voorjaar de wing een stuk beter op de weg liggen.

heb zelf geprobeerd de veer van de linkerveer te verwijderen maar lukte mij helaas niet.
ga vrijdag langs Oss (kom er toch langs) laat ik het door Ger wel over zetten.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door G.winger » 08 jan 2017, 16:57

heb ze allebei vervangen ben gewoon bij de standaard veren gebleven links veer rechts lucht.
bij de oude veren waren de rubbers aan de onderkant en bovenkant versleten
bij de luchtveer zat te weinig olie in en bij licht schudden klonk het als een glaasje water.
tevens zat er op de buitenkant een klein spoor van olie vanaf de luchtslang aansluiting.
nieuwe luchtveer voor zien van nieuwe olie en de linkerveer is de veer omgeruild bij mij zat een hyperpro om,
dus die op de nieuwe laten zetten.
nu wachten tot het een beetje redelijk weer word zonder zout op de weg en dan kijken of voel of er verschilt in zit.
Afbeelding
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

barrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 mei 2017, 10:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Den Helder

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door barrel » 11 aug 2018, 09:30

En toen bleef het (helaas) stil.
Heb zelf wat problemen met de wegligging en zoek naar de juiste oplossing.

Vond de Duitse luchtveringset wel interessant.

Iemand op dit forum daar ervaringen mee?

En hoe is de wegligging gebleken na de revisie en bijvullen van de originele veringset?
Big singles are cool!

Denk om ons milieu: rij een groene! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bomihe
Berichten: 191
Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door bomihe » 11 aug 2018, 13:56

Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

zijspanpiet
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2018, 19:23

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door zijspanpiet » 12 aug 2018, 15:39

Voor wie een Hypero veer zoekt, zonder schokbreker ik heb er nog 1 hier.
Heeft even op Mn 1500 gezeten tot die werd verkocht en de nieuwe eigenaar wilde liever de originele veer er op.
Heb je interesse dan aub een persoonlijk bericht aan mij.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door G.winger » 24 aug 2018, 18:12

barrel schreef:
11 aug 2018, 09:30
En toen bleef het (helaas) stil.
Heb zelf wat problemen met de wegligging en zoek naar de juiste oplossing.

Vond de Duitse luchtveringset wel interessant.

Iemand op dit forum daar ervaringen mee?

En hoe is de wegligging gebleken na de revisie en bijvullen van de originele veringset?
na de vervanging van de veren heb ik er nog mee gereden gelukkig.
de wegligging was ik tevreden mee helaas de wing is in februari 2018 verkocht
en rij nu gl1800.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door GlimWas » 29 aug 2018, 08:21

Ik heb laatst de veren achter vervangen met de set van cyclemax , ik kan je verzekeren dat ie daarna niet meer zwabbert in snelle bochten! Wat een verschil zeg!
Kost ff wat, maar is de centen voor mij dubbel en dwars waard geweest........
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie