linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

linker achter schokbreker reviseren/ VERNIEUWEN

Bericht door G.winger » 06 nov 2016, 14:33

heb eens op dit forum gelezen dat de linker achter schokbreker gereviseerd werd door iemand
kan alleen niet meer vinden waar op het forum.
er is bij How-To DHZ artikel staat het ook niet tussen.
zal geen simpele klus zijn, weet wel dat de veer met een veerspanner ingedrukt moet worden.
word een winter klus dus heb nog even de tijd om info in te winnen.
Laatst gewijzigd door G.winger op 28 dec 2016, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door GlimWas » 07 nov 2016, 11:39

Aangezien er in de onderdelenlijst geen losse delen voor de schokbreker te vinden zijn behalve de veer en veerschaal, vermoed ik dat je de schokbreker niet kunt reviseren.
Als ie niet goed meer is, is vervangen de enige optie
Afbeelding
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door RonalT » 07 nov 2016, 12:13

Ik heb er hier nog een liggen, ik zal eens kijken wat er aan te doen is....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 08 nov 2016, 16:03

hij is niet lek of zo maar denk dat de olie die erin zit niet goed meer is.
zo`n 5 jaar geleden is er een nieuwe veer op gekomen van hyperpro.
heb het idee dat de wing scheef veert in de bochten de lucht schokbreker staat op 3.8 bar.
links veert te ver door ten opzichte van rechts, rechten stukken gaat prima.
vorig jaar is ook de achterbrug vernieuwd daar zaten gaten in en zou daar door komen dat hij scheef veert.
dus wou deze winter de ophang rubbers vervangen en eens kijken of ik de olie kan verversen.
daar komt dan bij als er rubber ringen of iets dergelijks in zit voor afdichting zullen deze ook vervangen moeten worden.
daar zal ik naar het rubberhuis in Maastricht moeten gaan denk ik die hebben veel soorten afdichtringen.
er moet ergens een stuk zijn op het forum daarin word beschreven hoe hij de schokbreker heeft aangepakt.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door RonalT » 08 nov 2016, 16:46

Ik geloof niet dat er op het forum iets over de gewone schokbreker staat. Hoe de luchtondersteunde gereviseerd kan worden is wel wat over bekend.
Enkele jaren geleden lekte mijn linker en ik heb die toen vervangen.

Als je zeker wilt weten of de linker ooit beschreven is zou je de zoekfunctie kunnen gebruiken.
Ik vind niets over revisie, maar wel een vraag van jou uit 2009 waarin je iets schrijft over een lekke schokbreker op je 1200..... :roll:
En verder nog een bericht of 10 over "linker schokbrekers".
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 08 nov 2016, 16:59

dat heb ik al geprobeerd maar kom alleen de lucht schokbreker tegen.
heb ook gekeken op cms.nl en honda parts maar er zijn geen losse onderdelen buiten de ophangrubbers en bouten.
de linker is zelf niet meer te leveren, een hele nieuwe die kost ook zo`n 450 €

kan je niet 2 x lucht erop zetten met een T stuk ertussen zodat beide kanten opdruk kan zetten, zie wel veel 2x op olie.
past een linker ook rechts op de wing, inplaats van de lucht schokbreker.
heb de tijd tot maart volgend jaar de wing staat al op winterstalling.
heb nog een paar klusjes te doen in huis en nog een lang weekend vakantie dus voor de jaarwisseling zie je mij niet meer op de wing.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 08 nov 2016, 18:05

ben nog even aan het zoeken geweest in het dikke clymer boek
daar staat in:
The left-hand rear shock absorber is a sealed unit and no attempt should be made to open the damper unit.
The spring can be removed for inspection and free lengt measurement.

dus kan niet gereviseerd of olie vervangen worden.
dan een andere oplossing zoeken.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door GlimWas » 15 nov 2016, 16:18

Vind je het zelf ook niet vreemd dat je kunt voelen dat de vering links dieper inveert dan de rechterkant? Als ik dat zou (denken te) voelen zou ik eerder denken aan een verrotte achterbrug dan
een enkele schokbreker aangezien de achterbrug één geheel is........................

Ik schrijf hier wat ik denk, niet wat ik weet natuurlijk en ik hoop voor je dat ik ernaast zit.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

peter

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door peter » 15 nov 2016, 17:52

De olie helpt niet met veren maar dempt alleen de in en uitgaande beweging. De veer bepaald het meeste en het nadeinen wordt afgeremt door de olie.
Het probleem zit dus ergens anders.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 15 nov 2016, 20:30

mijn achterbrug is eind vorig jaar vernieuwd
als je bochten linksom neemt voel je dat hij verder in veert dan een rechterbocht.
bij een drempel voel je het ook dat links meer indrukt als rechts, en dat voel je weer in het stuur.
de luchtvering staat op 3.8 bar als hij lichter staat ligt hij niet goed op de weg.
gaf dit vorig jaar aan bij reparatie van de distributie riemen toen is er naar de achterbrug gekeken zaten 2 gaten in aan beide kanten.
dit zou de oorzaak zijn, niet dus. voor vork veren ook vernieuw jaren geleden hyperpro zit erin.
op de linker achter veer ook een hyperpro, wiellagers vernieuwd(voor en achter), bridstone banden erop gelegd, balhoofd lagers vernieuwd.
dus kom ik nu uit bij de linker achter veer, ga ieder geval de ophang/bevestiging rubbers van de veren vernieuwen.
Laatst gewijzigd door G.winger op 15 nov 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door G.winger » 15 nov 2016, 20:35

peter schreef:De olie helpt niet met veren maar dempt alleen de in en uitgaande beweging. De veer bepaald het meeste en het nadeinen wordt afgeremt door de olie.
Het probleem zit dus ergens anders.
peter
als de olie verouderd is neemt dan de demp kracht dan niet af
neem aan dat de veer er zeker vanaf 1994 eronder ligt.
daarom dacht ik de olie te vernieuwen.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

peter

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door peter » 15 nov 2016, 22:25

Dempende kracht neemt wel af maar dat zou je dan merken aan hobbels dat hij gaat nadeinen zoals een oude amerikaanse slee. als ik je verhaal zo lees dan moet er ergens iets doorbuigen om een scheef gevoel te geven. De achterbrug is nieuw zeg je dus ik zou sowieso eens kijken naar je achterframe. Van torderen van de achterbrug zal geen sprake zijn als hij heel is en als hij buigt is het meteen einde oefening. Misschien ergens iets los bij je achterframe en kijk eens of je geen speling hebt op de achterbruglagers.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door RonalT » 16 nov 2016, 00:09

G.winger schreef:.....als je bochten linksom neemt voel je dat hij verder in veert dan een rechterbocht......
Ik geloof hier niet in. Een 1500 is uitgerust met een luchtveer en een gewone veerelement. Deze laatste staat altijd even hard, de veerdruk kan veranderd worden maar dat gebeurt denk ik maar weinig.
De luchtdruk kan wel gemakkelijk aangepast worden. En nu komt het...

Als je de luchtdruk laag instel zou je de rechterkant meer moeten voelen inveren,
als de luchtdruk hoog staat zou je de linker meer moeten voelen inveren.

Maar dat voel je niet. Jaren geleden uitgeprobeerd toen ik wilde kijken welke welke luchtdruk bij mij past.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Teto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2015, 14:47
Type Goldwing: GL1500

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door Teto » 16 nov 2016, 10:28

Dubbel lucht set met aansluit materiaal

https://www.wingchrome.de/de/shop/1633GLA.html

peter

Re: linker achter schokbreker reviseren

Bericht door peter » 16 nov 2016, 12:33

Teto schreef:Dubbel lucht set met aansluit materiaal

https://www.wingchrome.de/de/shop/1633GLA.html
Mooi spul, als er verder niks mis is dan zeker de moeite waard om eens in te verdiepen.

Plaats reactie