Trilling bij gas los op snelweg

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GlimWas » 12 jul 2016, 20:10

Op weg naar het Harz weekend is mij opgevallen dat ik een trilling voel als ik mijn gas loslaat op de snelweg, dus bij snelheden van boven de 100 km/h.
Afgaande op wat ik op het Amerikaanse forum las, verdenk ik de kruiskoppeling van slijtage en vermoed ik dat ik deze winter weer wat te doen heb.
Mijn vraag is of er nog andere verdachten op te noemen zijn welke controle rechtvaardigen.

Het gaat dus oom een trilling die voornamelijk in de bips te voelen is (zachtjes) Oftewel onder de zitting............

Suggesties van harte welkom!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GL-1800 » 15 jul 2016, 20:09

Kijk ook s naar de rubbers in t achterwiel........
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GlimWas » 16 jul 2016, 11:18

Het achterwiel moet er toch uit as winter ivm nieuw rubber en complete controle en smering van de aandrijving, kunnen we de rubbers ook wel meenemen.............
Alhoewel het me zou verbazen dat de trilling daar vandaan komt........... Maarja, je weet het nooit natuurlijk
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

peter

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door peter » 16 jul 2016, 19:47

Ik heb ook zoiets, als je dan een klein beetje gasgeeft (klein beetje) dan is het weg. Is volgens mij iets in de carberateur wat geen benzine doorlaat. Zal wel iets zijn wat nog enigzins benzine inspuit bij volledig gas dicht.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GlimWas » 16 jul 2016, 20:13

Dat is het bijna zeker niet, het is een fysieke trilling die een fractie duurt en er niet is als ik rustig van mijn gas ga maar wel als ik in een keer gas loslaat.
Dit alles op snelheid en niet bij 100km/h ofzo
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

GL-1800
Berichten: 1491
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GL-1800 » 23 jul 2016, 07:48

Oh ja....ook s iets gelezen over rubbers dynamoaandrijving...zal t s proberen te vinden...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door frank's » 11 aug 2016, 14:23

klinkt misschien raar maar heb je het achterwiel eruit gehad?
bij mij was het nl bij het inzetten iets niet goed gesmeerd van het kardan en had ik het ook toen deze goed was ingevet was het weg.
of dat het was wet ik niet maar als je wiel eruit is geweest voor bijv. een banden wissel zou dat de reden kunnen zijn.
balhoofdlager lijkt me ook een optie al zou je het dan veel meer moeten ervaren.
gr.frank
mijn eerste een cx500c daarna een goldwing 1100 daarna een 4 tal rode verschillende types 1500
daarna een zwarte 1800 2001 en nu een rode 1800 uit 2005

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door GlimWas » 12 aug 2016, 18:42

Het achterwiel is er vorig jaar uit geweest voor nieuw rubber, maar de trilling is er pas vanaf dit jaar ( of iig dit jaar opgemerkt :lol: )
Het is niet echt storend, maar is wel iets waar op gelet wordt door mij. Bij snelheden onder de 110 nog niet opgemerkt, dus...............

Aankomende winter gaan de wielen er weer af ivm vernieuwen rubber, dus heb ik de tijd om eens rustig te achterhalen wat er aan de hand is...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

peter

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door peter » 12 aug 2016, 19:25

Sinds ik een goede cardan as en cardanklok heb ben ik heel veel trillingen kwijt. Misschien inderdaad even de boel gewoon controleren en meteen vers vet overal op en tussen doen.

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Trilling bij gas los op snelweg

Bericht door mothergoose » 13 aug 2016, 12:44

Check eens of het snelheid, of toeren afhankelijk is..... Kan ook de kruiskoppeling zijn namelijk. Bij een beetje speling op deze koppeling ontstaat een resonantie zoals jij beschrijft, maar deze is toerenafhankelijk en niet snelheid. Dus even de toeren in de gaten houden en een andere snelheid in een andere versnelling kiezen en ervaren of het trillen blijft. Zo ja, dan heb je speling op de kuiskoppeling.

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Plaats reactie