zekering kapot

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
remkoremko
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 sep 2014, 18:59
Type Goldwing: GL1800

zekering kapot

Bericht door remkoremko » 01 jul 2016, 12:31

Hallo , we zijn op verlof geweest met de wing Italië bergpassen gereden, en een paar keer moeten de zekering van 15 a moeten vernieuwen geen temperatuur meter en benzine, ik plaatste er een nieuwe in en alles was terug ok , wat kan de reden zijn dat de zekering stuk gaat bij een kortsluiting blijft ze stuk gaan dit is hier niet het geval , wie weet hier iets over?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: zekering kapot

Bericht door RonalT » 01 jul 2016, 16:33

Inderdaad gaat een zekering kapot als je kortsluiting hebt.
Maar die kortsluiting hoeft er niet altijd te zijn.

Ik heb in het verleden eens een kortsluiting gehad door een draad die tegen het frame lag en de isolatie was doorgesleten. Het was een draad die met de richtingaanwijzer was, en dus alleen als ik richting aan gaf en de draad tikte tegen het frame ging de zekering stuk. Dat gebeurde een paar maal per jaar. Dus voordat je door heb waar het aan ligt.... ben je lange tijd verder.

Hou in de gaten wanneer het gebeurt. Hoe meer info hoe meer kans dat er iemand iets over kan zeggen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: zekering kapot

Bericht door tumtrans » 02 jul 2016, 21:17

Wat jij beschrijft Ronalt is óók kortsluiting..........
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: zekering kapot

Bericht door GL-1800 » 03 jul 2016, 09:23

Naast t contactslot zit onder de afdekplaat n bonk draden. Wellicht daar wat doorgesleten. Of n alarm dat eruit is gehaald en niet goed geisoleerd????
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
pbeeren
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 jan 2014, 15:34
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leveroy

Re: zekering kapot

Bericht door pbeeren » 04 jul 2016, 12:38

Het kan ook zomaar zijn dat je teveel op de zekering hebt aangesloten.
Stel je hebt daar ook de navigatie op zitten dan kan het zomaar zijn dat je tegen de 15 Ampere aan zit of net iets meer stroom afneemt .
Dan wordt de zekering langzaam maar zeker warmer en springt op een gegeven moment.
Datzelfde heb ik gehad met de koplamp en de cornerlights.
Deze staan altijd aan en samen neemt dat net iets teveel af aan amperes.
Ik heb nu de cornerlights vervangen door LED en dan vermindert het stroomverbruik behoorlijk
Er zaten eerst 2 lampjes in van 21 wat , is dus 42 Watt samen bij 12 volt is 3,5 ampere dat benodigd is
2 led lampjes van 3 watt hebben nog maar 0,5 ampere nodig dus .
Maar , je kunt ook de zekering eruit halen en dan met een universeelmeter de stroom meten.
Wel op letten dat deze dat aankan!
Het kan zijn dat je een andere ingang op de universselmeter moet gebruiken om hogere stromen te kunnen meten.
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2007
2018:Honda Goldwing GL1800 zwart 2003 (total loss na ongeluk op 1 sep)
2014:Honda Goldwing GL1500 zwart 1992 (ingeruild op GL1800)
1994:Kawasaki Voyager 1200 rood 1986 (verkocht)
1988:Honda Goldwing GL1100 Vetterstate blauw (ingeruild op de Voyager)
1986:Yamaha TR1 groen1000 cc -2 cyl (ingeruild op de Goldwing)
1980:Honda CB750 Four (special paint)
1978:Honda CB 500 Four bruin (total loss na schuiver)
1977:Yamaha 250 cc tweetakt rood (motor opgeblazen)

Plaats reactie