Vering voor en achter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Jazzfan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2016, 16:32
Type Goldwing: GL1500

Vering voor en achter

Bericht door Jazzfan » 08 mei 2016, 16:46

Sinds enkele tijd zit ik met een soort gehobbel in mijn voorvork .
Is al 2 x open geweest voor nieuwe dichtingen maar niks veranderd.
Ook vandaag terug een 220 km gereden en wat opvalt dat de motor zeer hard begint te lopen .
Ieder hobbeltje of putje of overgang van asfalt naar beton voel ik met een ferme smak in de rug .
Zou het vernieuwen van de achterste veren hulp bieden ?
Heeft iemand die ervaring ?
Mvg

peter

Re: Vering voor en achter

Bericht door peter » 09 mei 2016, 08:20

Hobbelende voorvork zou ik zoeken in het voorwiel. Lagers of de band niet helemaal top.

Achter zou ik de druk in de vering eens controleren en anders een andere veer laten monteren. Met klappen in je rug zou ik denken aan te weinig druk in je achtervering. Weet je niet hoe je de druk verhoogt dan kan je beter even opzoek gaan naar een instruktieboekje.

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Vering voor en achter

Bericht door mothergoose » 10 mei 2016, 21:45

Kan een slecht lager ook hobbelen veroorzaken? Ook een 'af en toe hobbel terwijl het asfalt recht lijkt hobbel' ?

Gr.. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: Vering voor en achter

Bericht door GlimWas » 11 mei 2016, 11:07

Welke vorkolie hebben ze gebruikt bij de keerring wissel? 10w is standaard, 15w is stugger. De achtervering is misschien af, of de veerdruk niet hoog genoeg, maar ook zonder veerdruk zou je niet zulke klappen moeten krijgen, dus hel lijkt me aan een slechte schokbreker te liggen..... Het hobbelen is 9 van de 10 keer je voorband....... Haal tijdens het stallen van je motor gedurende de winter het voorwiel van de grond zodat je geen flatspot krijgt van het lange staan op een punt. Dit kan door met een krik onder het motorblok de boel op te tillen en een paar blokken hout onder te leggen zodat het voorwiel van de grond blijft. Niet o hoog dat je achterwiel op de grond beland natuurlijk :wink:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Jazzfan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2016, 16:32
Type Goldwing: GL1500

Re: Vering voor en achter

Bericht door Jazzfan » 13 mei 2016, 13:03

Er ligt al een splinternieuwe voorband op en het blijft hetzelfde .ik dacht al aan een krom wiel maar dan zouden ze het niet perfect kunnen uitbalanceren zegt de honda dealer .
Ook achteraan verschillende druk toegepast maar niets helpt ,misschien toch overgaan op een nieuwe progressieve veer ?
Mvg

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Vering voor en achter

Bericht door GL-1800 » 14 mei 2016, 07:24

Keerringen zullen niet t hobbelen veroorzaken lijkt mij. Wel versleten glijbussen. Vorkpoten gecontroleerd op speling bij gedemonteerd wiel? Bij grmonteerd hoef je dit niet te voelen door evt spanning....ik heb ze vervangen. Paar tientjes als je t zelf doet...klap achter lijkt op n versleten achterveer links....lekkagesporen olie?
Luchtveer ook niet lek? Of oliesporen? Blijft op druk??
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie