Heb een probleempje.
Mijn 1500 start dan wel en dan weer niet.( Rond draaien.)
Nou heb ik gezien dat er een start relais, naast de accu, zit maar ook een reverse relais. Die zit achter de rechtse zijkap boven het rempedaal.
Nu is mijn vraag, moeten die alle twee werken om de motor rond te draaien.
En wat er bijkomt is dat , als hij ronddraaid, hij pas aanslaat als ik de startknop loslaat.
De accu is hagelnieuw, dus daar ligt het niet aan.
Het enigste wat ik kan bedenken zijn die twee relais.
En hebben die twee invloed op het aanslaan van de motor?
Graag input voordat ik van alle s ga vernieuwen.
dan wel dan niet
- roofer
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: geleen
dan wel dan niet
hoe ouder de wing, hoe gekker
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: dan wel dan niet
Beide relais moeten inkomen om de startmotor te laten draaien.roofer schreef:Nu is mijn vraag, moeten die alle twee werken om de motor rond te draaien.
Startrelais A komt in als:
- de omval sensor niet bekrachtigd is,
- je op de startknop druk,
- en het achteruitrijrelais bekrachtigd is.
- startrelais A bekrachtigd is,
- zekering B (5 ampere) heel is,
- de achteruitrijhandel in de stand "omlaag" staat.
- of de versnellingsbak in "vrij" staat,
- of de achteruitrijhandel in de stand "omlaag" staat.
Als zowel startrelais A als startrelais B bekrachtigd is kan de startmotor ronddraaien.
Hmm.... als ik dit zo lees is het een wonder dat er nog een 1500 in Nederland start. Wat een toestand
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Pep
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
- Type Goldwing: GL1800
Re: dan wel dan niet
Het is ook mogelijk dat er 1 van de 2 startrelais flink is ingebrand en hierdoor een hoge overgangsweerstand heeft. Oftewel de startstroom heeft grote moeite om door de relais te komen. Hier door kan het zijn dat de start motor niet eens ronddraait. Je opmerking dat wanneer de motor wel ronddraait hij pas aanslaat wanneer je de startknop loslaat, kan er op wijze dat de spanning tijdens het starten zover "instort" dat de electronica geen goede vonk meer kan genereren. Ik heb uit eigen ervaring ondervonden met een defecte dynamo, dat de motor bij een accuspanning van 8,5 a 9Volt nog blijft lopen maar hieronder uitvalt. Heb je al geprobeerd om de accu aan een acculader te hangen en na het laden de motor direct te starten? Als deze dan wel makkelijk aanslaat is je spanningsregelaar/dynamo misschien niet meer in orde.
Groet, Pep
Groet, Pep
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
Re: dan wel dan niet
Meestal is je accu de schuldige maar je schrijft dat je er een nieuwe in hebt zitten.
Ik zou beginnen hem aan de lading te zetten, dan de accukabels eens lekker opschuren en eventueel je polen ook. Start hij dan wel goed dan nog even je laadstroom meten als hij loopt. Is die ook inorde en je probleem blijft dan heb je denk ik toch een slechte accu.
Accu opladen, paar uur laten staan en dan meten. Voltage moet rond de 13 volt zijn.
Ik zou beginnen hem aan de lading te zetten, dan de accukabels eens lekker opschuren en eventueel je polen ook. Start hij dan wel goed dan nog even je laadstroom meten als hij loopt. Is die ook inorde en je probleem blijft dan heb je denk ik toch een slechte accu.
Accu opladen, paar uur laten staan en dan meten. Voltage moet rond de 13 volt zijn.
- roofer
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: geleen
Re: dan wel dan niet
Bedankt voor de input.
Daar de accu nieuw is en na diverse keren geprobeerd te starten gaat hij wel rond en start ook. De laadspanning is dan rond de 13 volt bij 1500 tpm. Dus ik ga toch maar de relais vernieuwen.
Laat wel weten wat eruit komt.
Daar de accu nieuw is en na diverse keren geprobeerd te starten gaat hij wel rond en start ook. De laadspanning is dan rond de 13 volt bij 1500 tpm. Dus ik ga toch maar de relais vernieuwen.
Laat wel weten wat eruit komt.
hoe ouder de wing, hoe gekker
- roofer
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: geleen
Re: dan wel dan niet
Ben toch nog maar eens gaan meten, want meten is weten.
Alles was zoals het moest zijn, geen zekeringen kapot, alle relais werkten, behalve de start relais.
Ik ben toen maar weer alles uit elkaar gaan helen, want 1 kapot, oke dat kan, maar alle twee.
Mijn buurman erbij gehaald, die is monteur.
Hij friemelde aan wat kabeltjes en had er plots een in de handen en wel degene die het relais naast de accu aanstuurt.
Bleek dat het beveiligings lipje plat zat. Ik heb in het verleden dat ding ook al eens los gehad en schijnbaar is dat toe mis gegaan.
Lipje weer terug gebogen en in de stekker geduwd, euvel verholpen. Hij start weer als vanouds. Pfffffff.
Wat dat aanslaan betreft als ik de startknop loslaat, ik heb Ger gebeld van GL parts, de vraag gesteld, en hij zei, dat is normaal, er zijn types bij die dit systeem hebben.
Die starten pas als je de knop loslaat, dat is een soort beveiliging van de start motor, dan kan die niet meer meedraaien als de motor loopt.
Dus al met al valt het mee en alle doem scenarios kunnen in de prullen bak.
In ieder geval, bedankt voor het meedenken.
Alles was zoals het moest zijn, geen zekeringen kapot, alle relais werkten, behalve de start relais.
Ik ben toen maar weer alles uit elkaar gaan helen, want 1 kapot, oke dat kan, maar alle twee.
Mijn buurman erbij gehaald, die is monteur.
Hij friemelde aan wat kabeltjes en had er plots een in de handen en wel degene die het relais naast de accu aanstuurt.
Bleek dat het beveiligings lipje plat zat. Ik heb in het verleden dat ding ook al eens los gehad en schijnbaar is dat toe mis gegaan.
Lipje weer terug gebogen en in de stekker geduwd, euvel verholpen. Hij start weer als vanouds. Pfffffff.
Wat dat aanslaan betreft als ik de startknop loslaat, ik heb Ger gebeld van GL parts, de vraag gesteld, en hij zei, dat is normaal, er zijn types bij die dit systeem hebben.
Die starten pas als je de knop loslaat, dat is een soort beveiliging van de start motor, dan kan die niet meer meedraaien als de motor loopt.
Dus al met al valt het mee en alle doem scenarios kunnen in de prullen bak.
In ieder geval, bedankt voor het meedenken.
hoe ouder de wing, hoe gekker
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: dan wel dan niet
En dus was het lipje van startrelais A, want: Startrelais B komt in als startrelais A bekrachtigd is.
Doet A het niet, doet B het ook niet. Handig, zo'n buurman!
Doet A het niet, doet B het ook niet. Handig, zo'n buurman!
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- roofer
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: geleen