een gouden tip

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Hilbrand

Bericht door Hilbrand » 28 feb 2008, 19:53

Hallo Henk,
Demontage is niet zo moeilijk. Eerst de beschermkap die over het stuur zit. Dit zit met een soort drukkers in rubber aan de achterzijde vast, net als de zijkappen. Dan omhoog en voor uitpakken. De buddy demonteren, dan de moeren waarmee de radioconsole vastzit. De beschermkapjes aan de voorzijde (waar het stuur door draait): even rommelen en dan komen die ook wel los. Dan de radioconsole aan de kant en je kunt bij het luchtfilter. Volgens mij zit het deksel van de luchtfilter vast met 8 schroeven (3 aan voor-, 3 aan achterzijde en 1 aan weerszijden). Dan deze eraf. Denk eraan dat je eerst uitmeet waar de sensor moet, omdat je met de dop van de radiator zit. De sensor kan het beste verwijderd worden via de onderkant. Ik heb het met een pijpsleutel aan de onderkant gedaan en kon er net bij.
Succes, hopelijk heb je wat aan deze uitleg.
O ja, nog even het benzineverbruik: ik reed ongeveer 1 op 10 en nu haal ik zo'n 1 op 13. Met de prijzen van tegenwoordig vind ik dat wel een verschil uitmaken. Wellicht niet een eerlijk vergelijk, omdat ik ook de carbs heb schoongemaakt (ultrasoon) en wat lekke slangetjes heb vervangen. Daar istie een stuk beter van gaan lopen.
M vr gr
Hilbrand

Gebruikersavatar
prijzen
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2006, 11:24
Locatie: Kesteren

Bericht door prijzen » 01 mar 2008, 09:29

Dank je wel Hilbrand voor de snelle reactie en de tips.
Ik ga vandaag sleutelen ik laat via het forum wel horen/lezen
hoe het is afgelopen.

Hilbrand wat was voorheen het verbruik in de zomer?
Ik heb met een toertoch wel een 1 op 15 gehaal, dat was
dan wel met een normale snelheid.
Word de lucht in het luchtfilter zomers ook warmer?

Gr.
Henk

Hilbrand

Bericht door Hilbrand » 01 mar 2008, 10:59

Hallo Henk,
Ik heb eigenlijk nooit bijgehouden of er verschil was tussen zomer en winter qua verbruik. 1 op 15 vind ik sowieso al zeer goed. Ik had een gemiddelde van 1 op 10, alleen bij rustige toerritten met de motorclub haalde ik wel eens 1 op 12. Ik weet ook niet wat het schoonmaken van de carbs, een nieuw luchtfilter en benzinefilter voor invloed heeft gehad, maar mijn verbuik is nu 1 op 13 (gemeten over zo'n 2000 km). Ik weet niet precies wat de technische verklaring is, maar zoals Mark al aangaf worden een aantal kleppen nu niet meer aangestuurd. Wat dat betekent voor de lucht in het filterhuis weet ik niet.
Succes en laat weten of het heeft geholpen.
Groetn,
Hilbrand

www.custompainting.nl
www.mtctroapel.nl

indiaantje
Berichten: 989
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:23
Locatie: belgie/vilvoorde

Bericht door indiaantje » 01 mar 2008, 12:18

wat ik gemerkt heb , is dat er groot verschil is tydens het rijden winter en zomer , verbruik ligt hoger in de koude periode tydens de wintermaanden dan verbruik ik rond de 9L/100km zomer ligt dat rond de 7L/100km

grtz
mark
een leven zonder hobby is geen leven

dipak

Bericht door dipak » 27 apr 2008, 14:00

zo vandaag een stuk van de bloesemtocht gereden en volgens mij loopt hij iets zuiniger , wel moet ik zeggen hij heeft een grote beurt gehad en alle delen voor beurt vv en de ta sensor zit nu in het luchtfilterhuis . maar ik zal volgende keer de garmin op 0 zetten en dan met volle tank gaan rijden en na de rit weer volgooien eens kijken hoeveel er dan bij gaat, maar het is tot zo ver een gouden tip , de enige ergernis die ik vandaag had waren de wielrenners op de dijken zo verboden moeten worden

Gebruikersavatar
prijzen
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2006, 11:24
Locatie: Kesteren

Bericht door prijzen » 27 apr 2008, 21:32

Dipak
Heb je de bloesem tocht op 20 april van de buddyrijders uit Kesteren soms ook gereden?

Ik heb nu zo,n 3000 KM gereden en volgens mijn loopt hij zuiniger en rustiger, wij zijn 2 weken terug met volle bepakking een lang weekend naar schotten (Vogelsberg) geweest in Deutsland.
Op de snelweg hebben we gemiddeld 120 a 130 Km per uur gereden het
was toen nog vrij fris en in Winterberg lag zelf nog sneeuw in de bern.
We hebben in totaal dat weekend 1600 Km gereden met een gemiddelde van van 1 op 15/16 ik weet wel dat het niet op een liter aan komt, maar het is wel mee genomen.
Gr.
Henk

dipak

Bericht door dipak » 28 apr 2008, 12:28

nee 20 april heb ik hem niet gereden . ik heb hem een stuk gerden op zondag en ben tot beesd gekomen en toen moest ik weer naar huis omdat die kleine van me naar bed moest, tja hij sliep in de span ook best maar moeders de vrouw wou hem in bed hebben .
maar goed ik zal eens kijken komende maanden wat zijn verbruik wordt en hou de km's bij op me garmin.
en de bloesemtocht heb ik van www.gpstracks.nl geplukt mooie site met mooie route's

UptownWings

Bericht door UptownWings » 29 apr 2008, 09:10

Twee weken geleden heb ik de sensor door BB laten verplaatsen en heb de carb schoon laten maken. Niet ultrasoon reinigen maar gewoon schoon en de bewegende delen lekker gangbaar laten maken. Ik wilde niet eerder posten tot ik het zeker wist en harde cijfers had.

Komt ie dan.

Voor de ingreep :
Verbruik : 162km op 16.4 liter (1 op 9.7)
Route : provinciale weg en snelweg
Enorme benzinestank uit de uitlaat, moeilijk starten bij warme start, choke zelfs met koud weer bijna niet nodig.

na de ingreep :
Verbruik : 231km op 16.3 liter (1 op 14.2)
Route : Snelweg (tussen de 110 en 140kmh)
Benzinestank is weg, warme start gaat prima, choke is zowaar nodig bij koude start.

Ja, waar het nu dan aan gelegen heeft ? vastzittende choke klep ? sensor fout ? Omdat er nu helaas 2 dingen tegelijk zijn gedaan is het moeilijk te zeggen, maar toch kan ik een ieder aanraden deze twee zaken te laten doen. Zoals je bij mij kan zien is het verbruik enorm omlaag gegaan, en dat scheelt toch weer in de portefuille, plus dat ik mijn volgers niet zit te vergassen of voor l*l sta als ik hem warm moet starten.

dipak

Bericht door dipak » 29 apr 2008, 12:46

zo das een enorm verschil zeg , nou ik heb mijn carburatuers ook gereingd met een middel dat heet techflow een soort schuim die je 20 min moet laten inwerken en daarne starten en de rest erin moet spuiten hij is na de behaldeling rustiger gaan lopen en pakt bij het gas geven ook beter op . wel zou ik aanraden dat je na de behandeling de groote schuiven licht insmeert deze willen door het loskomende vuil wel eens vast gaan zitten en dan kom jij niet meer weg.
maar ook de harde cijfers moeten bij nog komen
wordt vervolgd

dipak

Bericht door dipak » 03 mei 2008, 15:05

zo vandaag binnendoor gereden naar nieuwegein en via de snelweg terug . voor vertrek garmin op 0 km gezet en bij aan komst tango in veenendaal ging er 8 liter in gereden km;s 83 dus ja de zijspan combinatie is iets zuiniger gaan lopen . loopt nu zo'n 1;10 , maar ik blijf het voor je in de gaten houden

indiaantje
Berichten: 989
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:23
Locatie: belgie/vilvoorde

Bericht door indiaantje » 03 mei 2008, 19:21

welke luchtfilter heb je onlangs gestoken ?
ik blijf hier rond de 8L steken ongeveer, wel meestal autostrade of tydens het werk/woonverkeer wat maar telkens 6km is
toen we meeting zuid gereden hebben heb ik total exelium ofziets getankt en dan reed ik op 6L waar ook een deel autostrade , dus zou dit de benzine zijn ? kan je ook eens proberen wie weet haal je meer km's uit je wing

grtz
mark
een leven zonder hobby is geen leven

dipak

Bericht door dipak » 04 mei 2008, 16:15

heb gewoon en k&n filter erin zitten . vandaag weer een stuk in de betuwe wezen rijden . weer met volle tank weg en garmin op 0km en smiddags weer tank vol gegooid.
114 km gereden en 10 liter erbij dus voor een zijspan combi 1;11.4 niet slecht vind ik .
denk wel dat het verplaatsen van de TA sensor iets heeft geholpen in combinatie met een algehele grote beurt , en ik denk met een normale manier van rijden dat ik deze waarde blijf houden .
dus al met al was het een gouden tip bedankt .
mvg dipak [/img]

indiaantje
Berichten: 989
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:23
Locatie: belgie/vilvoorde

Bericht door indiaantje » 04 mei 2008, 16:24

graag gedaan , met dit warme weer zal hij toch nog iets zuiniger gaan draaien , gisteren kwam ik op een 7L uit waarvan veel autostrade en soms eens goed doorsleuren

donderdag ga ik nog eens total tanken en dan gaan we zien wat het zegt kwa verbruik op lange afstand wel met aanhanger deze keer

grtz
mark
een leven zonder hobby is geen leven

IJSBLOK
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 jul 2009, 02:36
Locatie: B 2100 Deurne (België)

Re: een gouden tip

Bericht door IJSBLOK » 12 nov 2009, 12:35

Beste vrienden, sorry dat ik deze gouden tip nieuw leven inblaas, maar bij het lezen van dit item valt me toch wat op:

Kan dokter Antoon misschien ook even zijn mening hierover kwijt?

En hoe zit het nu met de "getunede" motorfietsen? Zijn er mogelijk na een jaartje mankementen opgedoken door het anders plaatsen van deze sensor?

En de oudere modellen, tot welke jaargang gaat dat dan?


Bedankt voor jullie info

Frank
Heaven can wait

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: een gouden tip

Bericht door Antoon Aarts » 12 nov 2009, 15:43

Sensor verplaatsen bij de oudere modellen 88/89 / 90 heeft geen nadelige gevolgen.
Gebruik zelf de produkten van Forté : Moto Power 1+2 naar volle tevedenheid.

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten