alarm lichten aan een zijde

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Rudy Hulzink
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:54
Type Goldwing: GL1800

alarm lichten aan een zijde

Bericht door Rudy Hulzink » 28 dec 2015, 13:58

Hallo ik rijd sinds kort een Honda Goldwing GL1500 Aspencade van 1992. Als ik mijn alarm lichten aanzet doen deze het maar aan een zijde terwijl de richting aanwijzers het wel rechts en links doen.
Wat kan de oorzaak zijn.

Met vriendelijke groet Rudy hulzink

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door RonalT » 29 dec 2015, 00:17

Dat kan Rudy.

Er zit een knipperlichtrelais (turn signal flasher relais) in de motor waarmee je of links of rechts richting aan kan geven. Vanaf de schakelaar lopen er een licht-blauwe en oranje draad naar de richtingaanwijzers.
Dan zit er een tweede knipperrelais (hazard flasher relais) in de motor waarmee de alarmlichten aan gaan. Dat gaat via de drukknop. Ook hiervandaan lopen een licht-blauwe en oranje draad die met een splice aan de andere twee draden vastzitten. Hier MOETEN twee diodes tussen zitten,maar die zie ik niet in de tekeningen. Dat die diodes er moeten zitten neem ik aan omdat anders door beide relais alle richtingaanwijzers gaan knipperen,maar dat is niet zo. Richting aangeven of links of rechts en alarm alles knippert.

Het zou dus kunnen zijn dat een van de diodes kapot is..... als links het doet is er een diode in de oranje draad kapot. (als er diodes tussen zitten)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door GlimWas » 29 dec 2015, 12:36

Ik denk persoonlijk dat je relais van de alarmlichten niet goed werkt. Als er geen diode in het schema staat dan is die er ook niet.
Ik heb het schema ook even bekeken en kan geen reden bedenken dan óf een relais óf draadbreuk.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door RonalT » 29 dec 2015, 13:17

Maar houdt er wel rekening mee dat het niet kan werken zoals het getekend is. (althans niet in de tekening zoals ik die heb)

Afbeelding

In de groene cirkels zie je links de richtingaanwijzerschakelaar en rechts de alarmlichtschakelaar.
Via de lijnen waar ik gele lijnen bij heb getekend gaan naar de richtingaanwijzers en de rode lijnen gaan van de alarmlichtschakelaar naar de richtingaanwijzers. Als er in de rode lijnen geen diodes zijn opgenomen is er een verbinding tussen de beide gele lijnen en gaan in alle gevallen alle richtingaanwijzers knipperen.

Als je verder kijk naar het relais zie je dat een relais zorgt voor het knipperen van alle richtingaanwijzers bij alarm. Dus dat relais doet het omdat een zijde wel werkt. Ook de schakelaar lijkt goed te werken. Dat is er ook maar een.
Ook kan het nog zijn dat een van de rode-gekleurde verbindingen los is geraakt. Maar volgens de tekening zit er alleen een splice tussen en die raakt niet snel los
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door GlimWas » 29 dec 2015, 23:47

Ik heb er even rustig naar gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat je het bij het rechte eind hebt Ronalt.
Er moeten, zoals het daar getekend staat, wel diodes in zitten op die plek......... Dan zou er dus eentje stuk kunnen zijn, alhoewel ik het vreemd vind dat deze dan niet ingetekend zijn, in de legenda staan ze wel vermeld...... :?:
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door Pep » 02 jan 2016, 21:23

De koppeling tussen de twee knipperlichten wordt geregeld door de stuurschakelaar zelf. Het "Hazzard relais" dat onder het zadel zit fungeert zoals een normaal knipper relais en geeft een "knipper +" aan de stuurschakelaar en de stuurschakelaar verdeeld deze over de beide kanten links en rechts. Er zitten geen diodes in. Als de Hazzard schakelaar "uit" staat is er geen verbinding tussen links en rechts. Ik vermoed dat de Hazzard stuurschakelaar in dit geval de boosdoener is omdat er 1 kant wel werkt. Even de stuurschakelaar open maken en nazien.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door RonalT » 02 jan 2016, 23:34

In dat geval is het een dubbele schakelaar met een contact voor links en een contact voor rechts. Dus ook in dit geval klopt de tekening niet.

Maar het is ook een mogelijkheid. Een contact van de schakelaar niet helemaal lekker!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: alarm lichten aan een zijde

Bericht door Pep » 19 jan 2016, 18:08

Ja ronalt dat klopt. Als je de schakelaar langzaam indrukt zie je ook op je tellerset eerst aan de ene kant je knipperlicht controle lampje oplichten en een fractie later komt de andere kant erbij.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Plaats reactie