koppelingsperikelen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

koppelingsperikelen

Bericht door RonalT » 31 okt 2015, 00:19

Al enige tijd wilde mijn Cruise Control niet lekker werken. Het inschakelen wilde eigenlijk niet. Na enige tijd ontdek je dan dat hij wel inschakelde als je tegen de handel duwde. Dus niet inknijpen maar terug duwen.....

Vandaag maar eens gekeken waarom!

Afbeelding

Het rechtse tonnetje is wat 173.000 en 21 jaar in mijn motor heeft gefunctioneerd. Zoals je kunt zien is het enigszins vervormd. Het gat in de handel is circa 10,15 mm en het tonnetje varieert tussen de 8,9 en 9,7 mm. Een beetje speling zat er wel in. ;-)

Een nieuw tonnetje gemaakt en dat is de linkse van de twee. Nu nog wat vet er aan en weer monteren....
Kijken of de koppeling dan weer goed werkt.


Tweede puntje van aandacht zijn de slangen bij een motor van deze leeftijd.
Tijdens de rit naar het weekend waarin we het 10-jarig bestaan van het forum hebben gevierd ging mijn achterrem (letterlijk) in rook op en tijdens een trip in Frankrijk moest ik het reservoir van de koppeling bijvullen. En 5 weken later nog eens.

In het eerste geval was waarschijnlijk een slang de boosdoener, in het tweede geval was dat zeker het probleem.
De achterrem ging niet voldoende terug als ik de rem losliet en ging daardoor aanlopen. Het enige wat dat veroorzaakt kan hebben is een stukje losgelaten rubber van de remslang wat als een soort klep is gaan werken. Een aantal keren achter elkaar remmen zorgde voor druk in de remleiding. De rem is gaan aanlopen en gloeiend geworden.

In het tweede geval is de slang poreus geworden en liet steeds kleine druppeltjes vloeistof vallen. Daardoor raakte het op.....

De komende tijd ga ik dus alle slangen van rem vervangen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: koppelingsperikelen

Bericht door GlimWas » 31 okt 2015, 15:22

Jij bent weer even onder de pannen begrijp ik.......... Suc6, maar dat komt wel goed vermoed ik.........
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie