grind malen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Barry
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mei 2015, 22:19
Type Goldwing: GL1500

grind malen

Bericht door Barry » 14 aug 2015, 01:13

Hallo daar ben ik weer.
Had al eens gepost over tikken tijdens het rijden.
Heb toen de achterband en lager laten vervangen. Ging wel beter maar nog niet top !
Nu begint het probleem toch wel zorgwekkend erg te worden.
Ik zal proberen het goed te omschrijven:

Vooral bij hogere constante snelheid, in vierde en vijfde versnelling, voelt het alsof de motor grind aan het vermalen is.
Er zit niet echt een ritme in.
Motor draait als een zonnetje, achterwiel in z'n vrij draait ook soepel rond.
Ik ga de cardanolie nog even vervangen maar denk niet dat t m daar in zit want dan zou ik toch ook iets moeten voelen in de vrijloop denk ik.

Ik hoor de tikken niet maar voel ze vooral in de voetsteps. Ik rij het liefst met mn voeten op de highway steps want dan voel ik het minder.
Het voelt alsof het blok of de aandrijving ieder moment vast kan lopen of af kan breken dus je kan je voorstellen dat dit niet bijdraagt aan geconcentreerd sturen.

Ik denk eigenlijk niet dat t in t blok zit maar ergens in t cartoon, maar wie ben ik.
Is er hier iemand die ook al eens een dergelijke ervaring heeft gehad? of een gouden tip heeft?

Gr Barry

Gebruikersavatar
Swadde
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jul 2006, 19:44
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Fryslân

Re: grind malen

Bericht door Swadde » 14 aug 2015, 07:56

Hallo Barry,

Ik weet niet hoeveel km je motor heeft gedraaid, maar ik wil een suggestie doen.
Is de cardan as , (de spline as) die in de bus gaat van de cardan klok, wel goed gesmeerd? Met vet.
Heeft niets met het olie verversen in de cardan te maken.

Dat kan een vervelend geluid geven en dan draait hij ook stuk.
Zoals ik zeg het is een suggestie.

MVG Wiebe.

Gebruikersavatar
roofer
Berichten: 365
Lid geworden op: 23 dec 2007, 17:14
Type Goldwing: GL1500
Locatie: geleen

Re: grind malen

Bericht door roofer » 16 aug 2015, 13:03

Zou goed de cardanas koppelingen zijn. Dat zijn kruiskoppelingen. Die zijn voorzien van naaldlagers. En die kunnen dus kapot gaan. Het is de uitgaande as van de bak naar het cardan. En omdat de hartmaten niet in lijn liggen heb je dus die kruiskoppelingen nodig.
hoe ouder de wing, hoe gekker

Barry
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mei 2015, 22:19
Type Goldwing: GL1500

Re: grind malen

Bericht door Barry » 17 aug 2015, 23:40

bedankt mannen,

ik heb inmiddels mn halve motor gesloopt om bij t cardan en kruiskoppeling te kunnen.

volgens mij zijn de tandwielen / groeven en tanden ( ze zullen wel een andere naam hebben) bij het cardan en bij de kruiskoppeling in orde. geen beschadigingen en mooi plat.

de kruiskoppeling zelf zie ik helemaal niks aan. Voel ook een weerstand of geknak.
Kan je aan de buitenkant zien of deze versleten is? of moet ik op goed geluk een nieuwe kopen?

volgens mij blijven er namelijk niet veel opties over, er vanuit gaande dat het in de aandrijving zit en niet in het blok...

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: grind malen

Bericht door f.schuiling » 18 aug 2015, 08:54

ik heb ook een keer de kruiskoppeling stuk gehad bij mijn vorige 1500 maar dit kon je heel goed horen en voelen in je motor/aandrijving vooral als je je voeten op de steps had .
je kan aan de buitenkant niet zien of de koppeling stuk is je kan het alleen maar voelen .

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: grind malen

Bericht door Blacky » 18 aug 2015, 09:24

Klinkt stom, maar kijk je voorwiellager eens na.. De mijne deed dat ook op een bepaalde snelheid. Voorwiellager versleten. Leek ook uit het blok te komen.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Plaats reactie