Welke bougie's en oliefilter

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Bugje » 02 aug 2015, 12:45

Hallo ik heb een vraag, over welke bougie en oliefilter voor de GL1500 bj 1989.
Forum al doorzocht maar niet kunnen vinden.

Ik ga bij Bogijn de 2 distributieriemen bestellen de Gates T275, en wil meteen de bougies en oliefilter mee bestellen.
Iemand de gegevens van welke bougies en oliefilter ?

Lees wel over Bosch oliefilter en NGK bougies maar niet welk type.

Zit in dubio voor wat betreft de spanrollen, wel of niet vervangen?
Bij 2 Goldwing specialisten na vraag gedaan worden in principe nooit mee vervangen.
Bij de auto's vervang ik ze standaard mee, bij de Goldwing is dit niet nodig !


Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door RonalT » 02 aug 2015, 20:06

Het oliefilter is volgens mij een vrij standaard oliefilter. De bougie NGK Bougie Artikelnummer: DC-NGK-DPR7EA-9. Ergens tussen de 4 en 5 euro het stuk, denk er wel aan dat je er 6 nodig hebt..... :lol:
Je zou niet de eerste zijn die er met 4 naar huis gestuurd wordt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Bugje » 03 aug 2015, 07:27

Hoi RonalT.

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga de Distributieriemen bestelen Gates T275.
En 6 stuks NGK-DPR7EA-9.

Misschien nog een tip/advies spanrollen vervangen of niet ??

Het gaat om een GL 1500 trike bj 1989 92000 dkm.
Onderhoud van distributie onbekend, laatste eigenaar heeft hem 6 jaar gehad en nooit iets aan de distributie gedaan.
Rest is goed onderhouden.

Gr. Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
Foks
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Terneuzen

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Foks » 03 aug 2015, 08:27

Hallo Rob,

Advies: Bij twijfel vervangen.

Wat zou je er van vinden wanneer je aan het rijden bent, stil komt te staan en dan moet concluderen:
Shit ..... had ik ze maar vervangen.

Is het een kosten aspect??? Neen, dan vervangen zou ik adviseren.

Ik heb net 6 nieuwe bougies gestoken de oude hadden slechts 50.000 km gedaan.
Zijn nog zo goed als nieuw. Je kunt ze overnemen. Ware het niet dat ze uit een 1800 komen.

Succes, Peter (FOKS)
MORGEN WORDT HET NOG BETER.

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Chris.Wolters » 03 aug 2015, 08:47

Ik heb de spanrollen niet vervangen maar ben wel nog opzoek naar een goedkoper alternatief bij BikersBest zijn ze €95 per stuk (2 nodig) in vergelijking met die riemen is dat best duur. Ik heb nog geen andere partij gevonden die ze beduidend goedkoper aan bied wat wel jammer is.

Daarnaast heb ik even gevoeld gehoord en geluisterd aan de rollen, er zat geen speling in en rolden zonder stroef gevoel oid dus kunnen nog wel even mee.

Maar twijfel je en dat doe je anders stelde je de vraag niet zo zeer, dan inderdaad het zekere voor het onzekere nemen en deze ook vervangen.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

peter

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door peter » 03 aug 2015, 09:44

Als spanrollen goed zijn zijn ze goed. Vervangen heb ik nog nooit gedaan wel Nieuwe riemen erop gezet. Je moet alleen niet de fout maken om de riemen te strak te monteren. De spanrollen regelen de spanning en als je ze met de hand strakker gaat zetten op een of andere manier ga je ze teveel belasten en slijten ze overmatig.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door RonalT » 03 aug 2015, 17:18

Ook bij mij zijn de spanrollen gewoon weer gebruikt toen de riemen vervangen zijn. Was niets mis mee, liepen gesmeerd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door cooper » 03 aug 2015, 21:41

Toch ook wel enige interesse in deze materie hier.
Wat adviseren jullie voor de spanrollen na 200.000 km?
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Wingman Henk
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:11
Type Goldwing: GL1500

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Wingman Henk » 03 aug 2015, 23:13

Die van mij heeft al meer dan 200000km achter de kiezen. Maar ik heb de spanrollen nog nooit vervangen

Gebruikersavatar
Chris.Wolters
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2014, 12:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Almere-Haven, Flevoland
Contacteer:

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Chris.Wolters » 04 aug 2015, 07:42

Nou volgens de diverse websites en werkplaatshandboeken is het geen ik gevonden heb het volgende:

De distributie riem (timing belt) vervangen iedere 60.000 Miles dus 100.000 Km. Of iedere 10 jaar.

En overal staat er dan bij dat als je ze vervangt doe het dan uit voorzorg en niet omdat het moet volgens bovenstaande maximale waarden.

De spanrollen dient men alleen te controleren op soepel lopen (lagers nog goed), slijtage en speling indien deze niet aanwezig zijn kunnen ze blijven zitten.
Candy Wineberry rode EU GL1500 Aspencade met aanhanger in kleur (1989) tweede trotse eigenaar. :D
Met Cruise Control,Imperial, Achteruit en de nieuwste variant ARZAO

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door RonalT » 04 aug 2015, 15:50

Het instructieboek wat door Honda bij de GL1500SE / GL1500A werd geleverd laat op bladzijde 94 een ONDERHOUDSSCHEMA zien waar op de onderste regel wordt gemeld

** DISTRIBUTIERIEM - IEDERE 160.000 km I

Waarbij de I voor "inspecteren en schoonmaken, afstellen, smeren of vervangen, indien vereist" staat.
De twee sterretjes betekenen dat de werkzaamheden ivm veiligheidsredenen door een erkende dealer dienen te worden uitgevoerd.


Maar, wat weerhoud iemand om het eerder te doen. Doordat het zo uitkwam heb ik bij circa 120.000 de riemen vervangen. De rollen zijn alleen geïnspecteerd en goed bevonden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Welke bougie's en oliefilter

Bericht door Bugje » 07 aug 2015, 20:26

Even een vraag over de spanning voor het stellen van de spanrollen.

Volgens mij de schanierbout stukje los draaien. Dan de bout waar je mee kunt stellen, dan zou de veer hem vanzelf op de goede spanning moeten trekken. Dan beide bouten aan draaien.

Ik lees ook over met een unster meter er een bepaalde trek spanning opzetten.
Om de distributie riemen te spannen.

Wat is de juiste methode. De 1e lijkt mij ? Wat heeft de veer anders voor functie. Of is de veer spanning niet voldoende. ? Alvast bedankt
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Plaats reactie